Kontroller hos lege/jordmor

Prinsessa i tårnet

Elsker forumet
Til dere som lurer på hva som skjer på kontroller hos lege/jordmor. Fant dette på Helsenett.no

Hvor skal jeg kontrolleres og hvor hyppig?
Skrevet av Professor dr. med. Babill Stray-Pedersen

Hvor skal jeg kontrolleres og hvor hyppig?
Du bør bestille time hos nærmeste helsestasjon, nærmeste lege eller gynekolog. Det er viktig at du går regelmessig til kontroll utover i svangerskapet. Dette skal sikre at du og barnet utvikler dere normalt og at dere er friske. Hvis det oppstår problemer vil legen eller jordmoren følge nøyere med og utføre spesialundersøkelser hvis det er nødvendig. Regelmessig svangerskapskontroll er til det beste for deg og barnet.

Hvor mange kontroller bør jeg ha?
I den senere tid er det omdiskutert hvor mange gange ren ”frisk” gravid skal gå til kontroll. Er du en frisk førstegangsfødende bør du ha 8 kontroller, mens kvinner som har født tidligere kan ha færre kontroller. 2-3 av disse kontrollene bør være hos lege. De andre kan foregå hos jordmor på helsestasjonen. Alle kontrollene er gratis, og hver gang sjekkes blodtrykk, urin og vekt. Fosterets vekst blir også kontrollert jevnlig. Når fosteret er så stort at fosterlyden kan høres, blir denne kontrollert. Du får også tilbud om ultralydkontroll i 18. svangerskapsuke.

Hvor hyppig skal jeg gå til kontroll og hva skjer?
Den aller første kontrollen er viktig. Da fylles helsekortet for gravide ut, og det bedømmes om du bør følges ekstra godt i svangerskapt. Denne kontrollen bør foregå i begynnelsen av svangerskapet. Deretter blir du tilbudt ultralydundersøkelse med terminbestemmelse i 18. svangerskapsuke. De neste kontrollene er med ca. 1 måneds mellomrom inntil 36. uke, eller 9. måned. Deretter hver 2. uke frem til termin. Går du over tiden bør du ha ukentlig kontroll. Du vil få utlevert et hetlsekort for gravide. Her vil legen eller jordmoren påføre alle de viktige observasjonene; vekt, blodtrykk, blodprosent, urinundersøkelse, om du har ødem eller hevelse samt fosterlyden. Det blir også notert om du bruker medisiner, om du arbeider utenfor hjemmet og om du røyker eller bruker alkohol. Fra ca. halvgått svangerskap, d.v.s. 22 uker, vil man notere symfyse/fundus-målet, d.v.s. størrelsen på livmoren fra bekkenbenet og opp til toppen av livmoren. På helsekortet anmerkes også tidligere svangerskap og fødsler og hvordan disse forløp. Dessuten noteres om du lider av forskjellige sykdommer eller har hatt plager med dette tidligere. Det er viktig at de som kontrollerer deg vet alt om din helse og også om dine livsvaner.

Må jeg undersøkes gynekologisk?
Normalt undersøker legen deg nedentil ved første kontroll. Først blir skjeden undersøkt, deretter livmorhalsen. Dersom du ikke har tatt celleprøve, den såkalte kreftprøven fra livmortappen på flere år, vil dette bli gjort. Det vil også bli undersøkt om utfloden din er normal eller om det er tegn på skjedekatarr. Til slutt vil legen kjenne på livmoren og finne ut om størrelsen stemmer med svangerskapets lengde.
Senere i svangerskapet er gynekologisk undersøkelse kun nødvendig hvis du får unormal utflod, blødning, kjenner nedtrykk eller får rier.

Det er viktig at du går regelmessig til kontroll. Hensikten med hele svangerskapskontrollen er å forebygge sykdom hos deg og fosteret. Dette kan oppdages ofte på et så tidlig stadium at ingen skade skjer. Du er dermed med på å gi barnet ditt den best mulige start i livet.

Lykke til!

En skal føle seg trygg og ivaretatt av legen sin. Hører ikke ut til at du har en sånn lege. Jeg ville kanskje ha byttet eller søkt til en privat (mange gravide ønsker det) Jordmor bestilte jeg selv. Hadde kommunal jordmor og fant den på kommunesiden i telefonkatalogen. Står gjerne under Helsestasjoner. Jeg hadde en fantastisk jordmor, hun oppdaget at jeg hadde gryende svangerskapsforgiftning og sende med direkte på sykehuset for nærmere undersøkelser. Kom inn med en gang. Nei, få deg en lege som er oppegående og som lytter til deg og skaff deg jordmor. Har du noen spørsmål du lurer på kan jeg nesten garantere at du får svar her på forumet. Det er utrolig kjekke folk her![:D][:D][:D]

Lykke til![:D]

Jeg har blitt så godt tatt vare på av legen min. Han ringer meg støtt og spør åssen jeg har det, setter opp timer i hytt og gevær og er nesten mer entusiastisk enn meg. Han har fortalt meg at han har tre barn selv, og synes det er sååå spennende å følge med på en graviditet.

Mens min jordmor er tørrere en et stykke papp..... Jeg fortalte henne at jeg hadde vært en tur på byen med noen venninner. De hadde drikki, men jeg holdt meg til pepsi max. En generelt rolig kveld og jeg gikk hjem før tolv..... Det endte med at hun mente at jeg var i et usundt miljø og trengte å komme meg ut..... Gav meg en haug med brosjyrer om alkoholmissbruk som jeg skulle gi til mine venninner...

Pluss at hun ville at jeg skulle kjøpe en cd med no hval-lignende musikk. Som hun selv hadde laget.

ha ha, høres ut som ei jordmor som følger med i tiden...?

Nja, hehe hun var merkelig....

Det endte med at jeg begynte å le. Det ble så komisk til slutt.....
Jeg spurte henne om hun syntes at dette møtet hadde gått bra, da sa hun at det kanskje var best at jeg fikk en annen neste gang.

Jeg ble litt hissig da jeg prøvde å forklare henne at jeg hadde et behov for å være sosial, og at verden stoppet ikke opp selv om jeg var gravid.

Bra du svarte henne! Og godt at hun har såpass innsikt at hun sa du skulle få en ny jordmor neste gang!

Har du tenkt å bytte jordmor, synes ikke hun hørtes ut til å være up to date!

Jordmoren foreslo å bytte selv. Takket pent ja. [&:]

Nå får jeg en svensk en som passer mitt tempo bedre. Er en glad jente, men blir sliten av en jordmor som bekymrer seg mer enn meg. Og har to brødre som har prakket nok hval-cder på meg... hehe

De skal visst være avslappende, men jeg blir bare hissig og irritert på de...

Ha ha ha, jeg ville mye heller slappet av med Valen dvd enn hval-cd! Må få kjøpt meg den dvd av Valen, er bare det at mannen min ikke liker den! Da må jeg sitte alene og se og det blir ikke helt det samme!

Er mye morro på tv ja.

Skulle på Charlie og sjokofanrikken tidligere.....fant ut at den var bare på norsk forløpig.... Sikkert gøy for alle barna , men tok en annen i stede. Valiant eller no? Viste seg at vi var de eneste i salen og den var debbet til norsk den og......Gikk og tok en kaffe i stede.

Ang. jordmoren min. Legen min ringte i sta og lo godt da han hørte at jeg hadde byttet. Meget forstålig sa han HAHAHA[:D]

Back
Topp