Kontroll til jordmor eller fastlege..?

Sist gang gjekk eg annakvar gang til lege og jordmor. Synst da va greit, så trur da blir da no og:-)

Litt usikker..er veldig glad i legen min da. Hun er 4 barnsmor selv,og er veldig flink med oppfølging sv gravide. Har hørt at jormødrene i min kommune er litt gamle og utbredte. Legen min tipset meg om en privat jordmortjeneste hun hadde hørt masse bra om. Kansje jeg kommer til å veksle på legen og privat jordmor...

Sent from my HTC One V using BV Forum mobile app

Kommer nok til å gå mest til fastlegen, siden han er så flink :) Men kommer nok til å gå litt til jordmor også..

Her i kommunen er jordmora langtidssykemeldt (jordmora er søstra til en kollega av meg, så vet at hun er alvorlig syk). Men kommunen har ikke satt inn noen vikar, sikkert for å spare penger...

Og fastlegen min er ute i permisjon.... Så da blir det vel x antall legevikarer da:/

Sist bodde jeg ett annet sted, da var også jordmora sykmeldt uten vikar, men da kunne jeg bruke jordmora i nabokommunen... Men nå er det 15 mil til nabokommunen, så det går ikke...

---—–-

Her blir det jordmor! ! Syntes det var såååå koselig de forrige gangene ♡ Gleder meg, synd det er så lenge til :p

Jeg hadde time hos legen min på torsdag, for det jeg trodde var første kontroll.. Endte opp med å ta alle blodprøver, 50% sykemelding og beskjed om å ringe til jordmor for å bestille første time der..
Så her blir nok alle kontrollene hos jordmor.
Syns egentlig det er helt greit. Håper ho kan hjelpe meg med å unngå fødselsdepresjon denne gangen også.. Også har jo mye bedre tid enn fastlegen :)

Jeg kommer til å gå til fastlege og evt. Gyn. Fikk dårlig erfaring sist med jordmor. Hun var mer ute etter meg følte jeg og var negativ til minstå. Jeg hadde minstå med på kontroller hun maste mer på om at jeg måtte få meg trillepike til henne og når timen var over, så var det henne hun maste på om å rydda, når minstå kom for å se når hun målte magen å sjekket hjertelyden måtte hun gå bort eller forflytte seg. Følte hun var ute etter henne. Hun gjorde en masse feil med meg og som kunne endt opp i en mer prematur fødsel enn hva det blei + at unødvendige undersøkelser på sykehus etter vannavgang pga hun gikk ut i fra seteleie, men måten hun gikk ut i fra seteleie så har det feil. De sa på sykehuset at det var feil å gå ut i fra det med de undersøkelsene hun gjorde. Hadde hun virkelig undersøkt meg så kunne hun kanslkje ha funnet ut at jeg mest sannsynlig hadde tegn på fødsel. Jeg sa jeg trodde jeg hadde bekkenløsning og fikk negativ respons på hvordan jeg satt. Når jeg kom inn på sykehuset, så sa de at jeg mest sansynlig hadde vert i fødsel eller hva jeg skal si i ei uka å at det ikke var tegn på bekkenløsning. Pga påståelsene fra jordmor at det var seteleie, så måtte de skjekke det vaginalt når jeg kom inn med vannavgang. De ønsket ikke å gjør det for de var sikker på at det var hodeleie, men måtte være 100% sikre pga den kommunale jormor mente det var seteleie. Når jeg ringte å avbestilte siste time hos jordmor spurte hun ikke en gang hvordan det gikk og hvorfor jeg avbestilte.

Så her blir det fastlege og evt. Gyn. Gyn følger meg opp til jeg er 18 uker. Usikker på om han følger meg opp videre. Det er jeg usikker på. De snakte om på sykehuset om at jeg kanskje skulle ha en kontrol der i uke 28 om det blir det eller ikke eller hvis jeg nevne det til gyn så lure eg på om hankanskje kan ta den undersøkelsen. Blir og fastlege som følger meg opp.

jordmor

Bare jordmor denne gangen :) var annenhver kontroll i de to forrige, men føler får mer ut av jordmortimene enn fastlegen.. Dessuten har jeg bytta lege som jeg ikke har møtt enda... Så kan helelr legen benyttes til evt. resepter og sykemeldinger osv :)

Jeg kommer til å gå til fastlegen min, han er fantastisk flink! Gikk kun til han sist, føler jeg fikk alt jeg trengte av info og hjelp der :)

Jeg gikk kun til jordmor sist gang og var veldig fornøyd med det!! Utrolig flink dame som passer veldig godt på "barna sine", er tilgjengelig på telefon 24/7, hører på oss, gir gode råd og i det hele tatt - bare er super!!

Så om det er mulig, går jeg nok til henne denne gangen også.... Vet desverre at hun har vært borte en stund nå pga helsa, så håper hun er tilbake til det bli tid for kontroller.... Hvis ikke må det vel bli lege da..... Og med en gjennomsnitts oppholdstid på legene i kommunen på typ 3 mnd eller noe sånt, kan jeg jo rekke en del leger.... :-p *krysser fingrene for jordmor*

Vært på første kontroll hos lege idag. Hun oppfordret til å ta turen til jordmor neste gang, så får se om det ikke blir annenhver gang her. :)

Back
Topp