Kontroll og sf-mål.

Augustjente<3

Glad i forumet
Sensommerbarna 2016
Nå har vel mange vært på
24 ukers kontrollen ? :) noen som vil dele hva sf målet lå på i uke 24? Mitt var på 25cm og jeg blir stressa for at det skal være for stort.

Det går ikke å sammenligne med andre. Så lenge du følger din kurve er alt ok.
Det viktigste er at en har normal vekst.

På helsekortet skriver de jo inn, og da ser du om det ligger på normalen.

Har du det grønne eller lille helsekortet? Jm har brukt begge på meg, og på det grønne ser det ut som jeg er godt over normalen, mens på det lilla ligger jeg et hakk over streken som er normalt☺ er bare det grønne helsekortet som er litt teit lagd.

Eg og var 25 cm, jordmor sa at det er veldig individuelt fra person til person, det viktigste er at det blir en fin vekstkurve videre. Er ingen fasit og hun hadde opplevd gravide på langt over normalen i sf-mål som fikk normalvektige babyer og gravide som lå langt under normalen som fikk 4 kg babyer.
Har mye å si hvor langt nede skambeinet ditt er, det kan utgjøre flere cm i forskjell på sf-mål.

Har du det grønne eller lille helsekortet? Jm har brukt begge på meg, og på det grønne ser det ut som jeg er godt over normalen, mens på det lilla ligger jeg et hakk over streken som er normalt☺ er bare det grønne helsekortet som er litt teit lagd.

Har det grønne :) visste ikke at det fantes to. Men der er vel som flere sier her, at det er utviklingen og at ungen følger sin egen kurve som er viktig. Alt skal en bekymre seg over tydeligvis :)

Eg og var 25 cm, jordmor sa at det er veldig individuelt fra person til person, det viktigste er at det blir en fin vekstkurve videre. Er ingen fasit og hun hadde opplevd gravide på langt over normalen i sf-mål som fikk normalvektige babyer og gravide som lå langt under normalen som fikk 4 kg babyer.
Har mye å si hvor langt nede skambeinet ditt er, det kan utgjøre flere cm i forskjell på sf-mål.

Takk for svar!:) var litt det jeg lurte på egentlig, om jeg kan forvente en kjempebaby. Men ser etter litt søking at det ikke nødvendigvis har en sammenheng :)

Er så individuelt og forskjellig. Med første lå jeg over normalen hele veien, baby var 3,4. Med andre lå jeg langt under, baby var 4,4. Så jeg stoler ikke helt på målingen☺️ dessuten er det jo livmoren som måles egentlig, og ikke babyen.

Jeg ligger faktisk langt under. Men veit at baby er liten. Men hva snakker der om når dere snakker om grønn og lilla? Mitt helsekort er helt hvitt. Eller er jeg helt på bærtur nå, Heheheh. Nå har jeg nytt helsekort da, om det har betydning. Men tok første måling i uke 24. Tror nok det er stor variasjon på hva som er fasit. Så lenge man har en stigende kurve, så er vel det viktigst.

Jeg ligger faktisk langt under. Men veit at baby er liten. Men hva snakker der om når dere snakker om grønn og lilla? Mitt helsekort er helt hvitt. Eller er jeg helt på bærtur nå, Heheheh. Nå har jeg nytt helsekort da, om det har betydning. Men tok første måling i uke 24. Tror nok det er stor variasjon på hva som er fasit. Så lenge man har en stigende kurve, så er vel det viktigst.

ImageUploadedByBV Forum1461250545.633818.jpg

Sånn ser mitt ut iallefall :)

De målene har jeg ikke kikket på engang hadde det ikke vært for forumet, haha. Men jeg ser på min nå at jeg er rett under den røde linja, på 21 cm. Jordmor kommenterte bare "her har det vokst fint" husker jeg.

Det grønne kortet er i utgangspunktet hvitt ja, men tekst og det meste er i grønt. Det er da det "gamle" kortet. Det lilla kortet er da det nye kortet, men vi er akkurat i overgangen, så veldig forskjellig om noen av oss har det grønne eller lilla, det går nok på om legene våres har fått inn det nye. Man skal kun ha et kort, så det er samme om man har grønt eller lilla. Lilla er først tatt i bruk i år.

Vis vedlegget 173074

Sånn ser mitt ut iallefall :)
Slik er mitt også, bare hvitt :)

Det er kommet nye digitale nå og de er hvite da de skrives ut ferdig utfylt av lege (her jeg bor i hvert fall).

Veldig mye som er blitt enklere med det nye systemet de har fått på legekontoret nå ❤️

Jeg har fortsatt ikke fått målt sf men antar jordmor gjør det i uke 24/25 når jeg skal inn til henne (har ikke vært til annet enn OUL etter første time hos jordmor i uke 12).

Slik er mitt også, bare hvitt :)

Det er kommet nye digitale nå og de er hvite da de skrives ut ferdig utfylt av lege (her jeg bor i hvert fall).

Veldig mye som er blitt enklere med det nye systemet de har fått på legekontoret nå ❤️

Jeg har fortsatt ikke fått målt sf men antar jordmor gjør det i uke 24/25 når jeg skal inn til henne (har ikke vært til annet enn OUL etter første time hos jordmor i uke 12).

Så dumt at ikke alle legekontor oppdaterer seg samtidig da. Iallefall om det er forskjell ifht målene som det ble nevnt over her et sted :)
Hun måler nok da ja. Var på min 24ukers i dag :)

Jeg har et lilla, der man ikke måler sf mål før rundt uke 24. Synes det jeg har er litt rart og for "kompakt" da jm snart har notert på alle linjene nederst på kontroller, noen som vet hva de gjør når det er fult? :)

Jeg har et lilla, der man ikke måler sf mål før rundt uke 24. Synes det jeg har er litt rart og for "kompakt" da jm snart har notert på alle linjene nederst på kontroller, noen som vet hva de gjør når det er fult? :)
Da får du kontinusjonsark/enda et helsekort :)

Jeg ligger over, men det har mye å si at jeg er overvektig i utgangspunktet.. lå over med førstemann og, og de tok ultralyd i uke 36 tror jeg, og de trodde jeg kom til å få en baby nærmere fem kg.. poden var i underkant av 3,7 kg, så han har helt på gjennomsnittet ☺

De målene har jeg ikke kikket på engang hadde det ikke vært for forumet, haha. Men jeg ser på min nå at jeg er rett under den røde linja, på 21 cm. Jordmor kommenterte bare "her har det vokst fint" husker jeg.

Det grønne kortet er i utgangspunktet hvitt ja, men tekst og det meste er i grønt. Det er da det "gamle" kortet. Det lilla kortet er da det nye kortet, men vi er akkurat i overgangen, så veldig forskjellig om noen av oss har det grønne eller lilla, det går nok på om legene våres har fått inn det nye. Man skal kun ha et kort, så det er samme om man har grønt eller lilla. Lilla er først tatt i bruk i år.
Mitt er bare hvitt. Men var i januar jeg fikk mitt. Så mulig det er et annet igjen. Eller, mulig det skal være lilla, men mitt ble skrevet ut digitalt med all info som legen fikk på første kontroll. Så sikkert derfor det bare er hvitt. Jeg har brukt opp plassen på mitt, så ark når to er litt lille på. Så det er vel det samme. Her målte de ikke noe før i uke 24. Det er visst det som er de nye "reglene"

Jeg har allerede fått ark nr 2, så det e ingen problem. Bare oppfølgingsark de legger ved.

Mitt var på 24,5 i dag. Helt øverst i det grønne feltet på det grønne kortet. Jordmor sa at det er mer normalen nå. På de nye korta er det omtrent på den røde streken.

Back
Topp