kontroll i går

DK82

Forelsket i forumet
Var på vekstestimering i går, to uker før termin akkurat. Gutten har rukket å bli 3.6kg!
Så han er +11%, og hvis han fortsetter vokse i den farten så blir han 4kg ved fødsel. Litt i meste laget syns jeg, psykisk så håper jeg bare han holder seg under 4kg og ikke over. Vet de kan måle litt feil, så håper det er mer i retning 3.8 enn 4.2 for å si det sånn. Eller at han evt kommer om en uke :)
Men har mistet alle tegn på modning som jeg hadde før, så tror nok han trives for godt til å ha lyst til å komme en uke før tida.
Så tenker litt på dette med fødsel og stor gutt akkurat nå, er veldig glad for at han har det bra og trives, og heller er litt på pluss sida enn minus sida. Men på den andre siden håper jeg virkelig han ikke er aaaltfor stor, slik at det ikke blir noen problemer med fødselen. :/

Hva sa dem som tok vekstestimeringen da?

Jeg begynner også å bli litt nervøs før at den lille i magen skal være over 4 kg til termin! Sist jeg var på UL var h*n ca 100 g over gjenomsnitte. Så regnet på det at hvis h*n fortsatte å ligge 100 g over og h*n kommer til termin så er han ca 3700g. Men hvis jeg går over så kan det jo bli 4 kg eller mer. Får høre med jordmor hva hun tror. Sist gang fødte jeg jo 15 dager før termin og da var datteren vår 2980g. Så blir kanskje en annerledels fødsel den her gangen. Hva sa dem som tok vekstestimeringen da?

De sa ingenting egentlig. Bare at +11% regnes som normalt. De vil derfor ikke gjøre noenting annet enn at hvis jeg går over termindato så kaller de meg inn til ny vekstestimering 6-7dager etter termindato for å se at han ikke blir kjempestor.
For meg (i mitt hode) ligger den "magiske" grensen på stor/normal baby på 4kg.

Så jeg skjønner godt de ikke har tenkt å gjøre noe egentlig. Tror ikke jeg hadde hatt lyst til å bli satt i gang før tiden uansett når han ser ut til å bli 4kg til termin. Men jeg hadde nok kanskje ønsket det hvis han så ut som han kunne bli 4.5kg til termin. Bare håper de ikke har bommet med vekstestimatet så han er så stor :-)

de sa til meg i dag at 200-250 g i uka er vanlig de siste 4 uke altså ca 40g pr dag .men etter uke 40 er det mest vanlig at de ikke vokser mer enn 15-30g pr dag.

jenta vår ble estimert til ca 3580 til termin og 3800 40+6

Mine to ble estimert til å være 1 kg mindre enn det de faktisk var når de kom ut. Gutt på 3552 og jenta på 3480. Så jeg stoler ikke helt på de målingene de tar jeg.

Denne gang så er han 11% større enn gjennomsnittet, men tar det helt med ro. Ut kommer han uansett, den ene eller den andre veien. 

Back
Topp