Kontroll hos lege eller jordmor eller begge?

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Jeg er i tvil.

Føste gang jeg var gravid gikk jeg ca annenhver gang her og der. Og hadde med det ikke mindre enn fem stykker jeg var på kontoll hos, pluss ul. Det var ingen jeg var hos mer enn to ganger. Dette skyldes at både lege og jm sluttet halvveis. Og legen min var i tillegg syk en gang.

Med denne bakgrunn tok jeg kontakt med jm da jeg var gravid igjen, og spurte om jeg kunne ta alle kontroller der. Jeg hadde vikarlege og viste at jeg skulle få den faste tilbake underveis. Det var veldig fint å være samme sted hver gang, men siden jm ikke kan sykmelde, og jeg ikke fikk til legen, fikk jeg meg ikke til å bestille en time for å be om sykemelding for bekkenet, noe jeg i ettertid innså at hadde vært lurt. Litt kortere dager på slutten.

Så sitter jeg her igjen da. På de tre årene jeg har bodd her har jeg hatt minst like mange leger, jeg tror jeg er på min fjerde nå. De får unger, kommer tilbake, reduserer listen sin, slutter... Jeg liker den legen jeg har nå, om jeg har henne enda, var hos henne for et år siden.

På en måte har jeg litt lyst å gå til begge, på den annen side... Om jeg får enda en ny lege?

Jeg er tredjegangs med to fine svangerskap, greie fødsler og god ammeerfaring, så jeg antar jeg er en lite krevende pasient. Jeg tror bekkenet kommer til å trøble, jeg vet jeg må ha glukosebelastning, og ellers går det nå bare sin gang.

Men hvor skal jeg gå på kontoll, tro?
 
Jeg gikk bare til jordmor i de to forrige svangerskapene, å syns det fungerte veldig bra :) Skjønner at du er redd det blir det samme med forskjellige leger, var slik jeg å tenkte de to forrige gangene, for var mye utskifting. Jordmora her er stabil så kommer til å gå for kun hos henne denne gangen å :)
 
Blirnok begge plassa + ein del kontrolla på sykehuset.
 
Jeg er og usikker på hva jeg skal velge. Hvis jeg kan velge en annen jordmor enn sist så tror jeg at jeg velger det. Hun jeg hadde snakket bare om seg selv i 1 time hver gang..men hadde vikar en gang og hun var fantastisk.
Legen min er og kjempeflink, men hun gikk ut i permisjon når jeg var 12 uker på vei sist så vet ikke hvordan hun er på disse kontrollene der man snakker om amming og fødsel og sånt..

Hadde en tøff fødsel sist og har nok behov for å prate om det en del. Barseltiden gikk og så som så..unge med låsninger i rygg og nakke etter fødselen og jeg med lite melk..så trenger nok litt fokus på det også. Er non kanskje lurt å snakke med jordmor om dette.
 
Gikk med jordmor forrige gang og skal gjøre det denne gangen også. Var kun hos lege når det var blodprøver osv :) Tenker som så at en allmennlege er en som vet litt om alt. Jordmor har tross alt spesialisert seg innenfor faget, i tillegg til de tar seg bedre tid til deg. Det var hvert fall min erfaring :)
 
Jeg håper å få gå bare til JM denne gangen.. Har gått til legen begge andre gangene, og synes ikke det har funka helt. :) så får jeg se, hvis ikke JM og jeg får noe bra kontakt så hopper jeg over til legen kanskje :) aner ikke ;)
 
Jeg sluttet hos jm sist, for vi hadde overhodet ingen kjemi! Både jeg og sambo følte at hun satt der og kjeftet på oss :( Pluss at hun sendte en henvisning som hun aldri skulle ha gjort, som fikk meg til å tvile på meg selv som mamma! Så nå tror jeg at det bare blir å gå til legen min :)
 
Jeg skal til legen første time og resten til jordmor. Har verdens koseligste jordmor.
 
Jeg må ha litt ekstra prøver påga blod typen så da blir det legen. men mest hos jordmor for hun jeg har hun er kjempe flink :D gleder meg til kontroll hos henne igjen :D
 
Jeg tar første kontroll hos legen og resten hos jm :) Får se om siste kontroll også blir hos legen... Det kommer egentlig an på hvilken jordmor jeg får.
 
Jeg blir nok å gå til begge. Har høyt blodtrykk som jeg går på medisiner for så må holde det under oppsyn hos lege.
 
Jeg gikk bare til lege sist... Men lurer litt på å ta begge denne gangen...
 
Jeg har bare time for første kontroll, og det er hos fastlegen. Hvis man vil gå til jordmor er det bare å ringe da? Er det på helsestasjonen en går til jordmor da? Er en rett ved meg, så hadde jo vært greit å kunne gå i stedet for å busse til legen, legen min har uansett ofte vikar fordi hun ikke jobber 100 %.

Er det noe prisforskjell?
 
Jeg har bare time for første kontroll, og det er hos fastlegen. Hvis man vil gå til jordmor er det bare å ringe da? Er det på helsestasjonen en går til jordmor da? Er en rett ved meg, så hadde jo vært greit å kunne gå i stedet for å busse til legen, legen min har uansett ofte vikar fordi hun ikke jobber 100 %.

Er det noe prisforskjell?

Er jm på helsestasjonen man går til ja :) Og det er helt gratis :) Og det samme er det forresten hos legen under svangerskapet :) Det er bare den første timen man betaler for ;)
 
Er jm på helsestasjonen man går til ja :) Og det er helt gratis :) Og det samme er det forresten hos legen under svangerskapet :) Det er bare den første timen man betaler for ;)
Her i byen har vi et "jordmorsenter" inne i sentrum. Så det varierer nok fra by til by hvor man går. Jeg har aldri betalt noe for helsehjelp når jeg har vært gravid, heller ikke for den første timen.
 
Er jm på helsestasjonen man går til ja :) Og det er helt gratis :) Og det samme er det forresten hos legen under svangerskapet :) Det er bare den første timen man betaler for ;)
Betaler ikke før første timen heller. Ikke svangerskapskontroll. Det har i alle fall aldri jeg gjort. Jeg må nok betale ul hos gyn, men de kontrollene man skal ha hos lege eller jm fordi man er gravid er gratis, så lenge man går til fastlege eller jm på helsestasjonen. Privatpraktiserende jm eller lege kostet nok.

Jeg har helsestasjon i samme hus som lege, bare ta til venstre i stedet for høyre når du kommer inn døra fra trappegangen. (eller gå rett frem og fortsett rundt hjørnene, gangen går rundt det hele faktisk.)
 
Gikk annenhver gang hos jordmor og lege sist, men foretrakk jm da legen gjorde det praktiske og hastet meg ut igjen, men jm hadde god tid til å ta vare på meg :) Denne gangen blir det bare jm tenker jeg!
 
Var hos fastlegen min i forrige uke og fikk beskjed om at jeg skulle til jordmor i uke 8 og så tilbake til han i uke 12:)
 
Back
Topp