Kontantstøtte

skog

Andre møte med forumet
Hei kjære alle sammen!

Fikk nettopp høre at kontantstøtten skal reduserest til å gjelde bare 1 år istedenfor 2, som det har vært til nå.
Synes det er helt forferdelig. Kontantstøtten er en kjempegod løsning og burde absolutt ikke fjernes, tvert imot, den burde økes.
At invandrerer skal avgjøre dette, fremmer bare rasissme, noe regjeringen selvfølgelig ikke har tenkt på.

Uansett så burde en ikke reduseres og jeg kjemper for kontantstøtten.

Det jeg lurer på er om vi kan lage en underskriftskampanje her inne. Jeg vet ikke hvordan det gjøres, kanskje noen andre som har lyst til å ta initiativet til noe slikt?

Hilsen

Hvor har du hørt det?

LINK?

Fint med underskriftskampanje, men da må den være saklig!

Jeg tror ikke at det fremmer rasisme i det lange løp vertfall.
Kanskje usaklig rasisme som skylder på dem fordi vi mister penger.
Det fremmer heller integrering og at barna lærer seg norsk tidligere enn de har før ved å komme seg ut i barnehage.
Det er ikke snakk om bare språk heller, sosialt samspill, opplevelser og lek med andre barn.. noe som gjelder for alle.

Greit at staten ikke skal bestemme for oss hvor lenge vi skal være hjemme med barna,
men det er fritt fram og spare seg opp penger eller jobbe kveld for å være hjemme med barna på dagtid!
Kontantstøtta er luksus, og 2 år med 3000kr i mnd er masse penger.

( Jeg benytter meg av den nå selv, bare slik det er sakt )

Hei!

Det kom på nyhetene på NRK i kveld.
Skjønner ikke argumentasjonen til Ap og SV jeg. Det dreier seg tross alt bare om 2 år. Fra barnet er 3 år gis ikke støtte mer i det hele tatt. Så da "må" barna i barnehagen, og 3 år i barnehagen er mer en nok for å lære norsk, sosial samspill osv.
Barnehagenplasser blir støttet med flere tusen, og de som velger å være hjemme skal ikke få noe i det hele tatt?
Vi gjør en kjempejobb og skal ikke få noe, mens barnehagebarn får flere tusen? Det er urettferdig! Enten burde alle få noe eller ingen.
Så alle som ønsker videreføring av dagens kontantstøtte eller utvidelse av den, burde stå sammen og kjempe for den. Jeg er klar for fight.

Hilsen

Hei hopsideisi!

Hvorfor skal hjemmeværende få noe? Fordi vi gjør en jobb, på lik linje med barnehageansatte. Vi lærer barna det samme - ofte bedre - som barnehagebarn lærer. Foreldre betaler bare en liten del av hva en barnehageplass koster, resten betaler staten. Dvs. at staten bekoster mesteparten av prisen. Derfor mener jeg at staten også burde bekoste en del av den jobben vi gjør hjemme. Når vi ikke ha barna i barnehagen, sparer jo faktisk staten penger. Kontantstøtte er jo mye mindre enn hva barnehagen koster. Ikke har staten utgifter til ansatte heller. Så her burde alle hjemmeværende få anerkjenning for jobben de gjør.

Mvh

ORIGINAL: skog

Hei hopsideisi!

Hvorfor skal hjemmeværende få noe? Fordi vi gjør en jobb, på lik linje med barnehageansatte. Vi lærer barna det samme - ofte bedre - som barnehagebarn lærer. Foreldre betaler bare en liten del av hva en barnehageplass koster, resten betaler staten. Dvs. at staten bekoster mesteparten av prisen. Derfor mener jeg at staten også burde bekoste en del av den jobben vi gjør hjemme. Når vi ikke ha barna i barnehagen, sparer jo faktisk staten penger. Kontantstøtte er jo mye mindre enn hva barnehagen koster. Ikke har staten utgifter til ansatte heller. Så her burde alle hjemmeværende få anerkjenning for jobben de gjør.

Mvh

Det du sier det gjelder nok desverre ikke for alle... men det er jo en sak.
Vi får jo pengene i 1år uansett, noe som er svært i seg selv syns jeg.
Alle har jo valg om barnehage og den støtten man får der.
Hvor lenge syns du det er rettferdig da, til skolealder?

ORIGINAL: ~prinsesse vilikke~

Hei hopsideisi!

Mvh

Man gjør ikke en jobb når man passer og oppdrar egne barn!

Det er ett valg og ett ønske man har tatt og har! Man skal da vel ikke ha betalt for å passe og oppdra sine egne barn? Det er DA man kan spørre seg hva slags verden man lever i. [:-]

Faktisk helt enig prinsesse vilikke.
Det er jo VÅRE barn.

Alle sier jo at staten ikke skal få bestemme om vi skal være hjemme eller ikke.
Men skal staten betale for alt med barna..? Er det tingen....?

Hei hopsideisi!

Mvh

Det er ett valg og ett ønske man har tatt og har! Man skal da vel ikke ha betalt for å passe og oppdra sine egne barn? Det er DA man kan spørre seg hva slags verden man lever i. [:-]

Man gjør ikke en jobb, men det er mange inkludert meg selv som ikke føler for å sette 1 åringen sin i bhg! Å velger derfor å være hjemme istedet for å være usikker på hvordan barnet har det i bhg! Det er iallefall sånn for meg! Pengene er heller ikke betaling for å passe eget barn, det er penger som kommer veldig godt med når man f.eks har bare en inntekt i en familie på 4, som vi har!

ORIGINAL: Cathee

Hei hopsideisi!

Mvh

Man gjør ikke en jobb, men det er mange inkludert meg selv som ikke føler for å sette 1 åringen sin i bhg! Å velger derfor å være hjemme istedet for å være usikker på hvordan barnet har det i bhg! Det er iallefall sånn for meg! Pengene er heller ikke betaling for å passe eget barn, det er penger som kommer veldig godt med når man f.eks har bare en inntekt i en familie på 4, som vi har!

Du får jo pengene til ungen er 2år, så du trenger ikke sette ungen din i barnehage i 1årsalderen.
Dessuten så er det jo noe man burde planlegge og spare opp til selv også, når man planlegger barn og permisjonstid.

helt fint synst jeg,håper det blir rimeligere med b.hage i samme slengen[:)]

ORIGINAL: *Dora*

Jeg synes det skal være opp til hver familie å bestemme hva de ønsker for sine barn. Noen ønsker å være hjemme med barna frem til 2-3 års alder, kanskje lenger også, før de ønsker å sende de i bhg.

Sist jeg hørte var en barnehageplass subsidert med 105.000 kr i året fra staten og i tillegg til dette kommer kommunalstøtte.

Hvorfor skulle ikke en familie få denne summen for selv å avgjøre hva de ønsker for sine barn..?

Forde det vil ikke lønne seg for mange av barna det gjelder.
Vi må tenke litt på alle, ikke bare oss selv og vår situasjon.
Alle har jo valget om å bli hjemme til ungen er 6år, men da må vi spare opp til det selv.

Dessuten drøy tanke at hver familieskal få over 100 000 rett i lomma for å ha ungen hjemme fordi en barnehageplass koster det samme. Du ser jo vel at en barnehage og det barnehagen gjør gir mye mer til samfunnet enn det en mor hjemme med sitt barn på 2år gjør...
Man jobber jo ikke når man går hjemme, dvs betaler ikke skatt heller da.

Nei, det her syns jeg blir tull.

Og jeg er hjemmeværende med jenta mi selv, tar også imot kontantstøtten.

det er helt greit... men håper barnehagene blir billigere....

ORIGINAL: Cathee

Hei hopsideisi!

Mvh

Og folk kan fortsatt velge å være hjemme med barna lenger. De kan spare, de kan få seg kvedsjobb eller helgejobb osv. Selvfølgelig er det ikke mulig for alle, akkurat som det ikke er mulig for alle å være hjemme med kontantstøtten heller.

Men dette er valg man må ta. Enten sende barnet i barnehage eller finne en annen løsning. Hvorfor skal staten betale for at du ikke vil sende barnet i barnehage? Hva med de som ikke vil sende de i barnehage i det hele tatt? Burde de få støtte til barnet begynner på skolen da?

Det er vel en av ´godene´ med å være norsk [;)] Hvorfor skal alenemødre få støtte fordi de ikke vil jobbe da? Barna har jo som regel en far, så det er jo ikke værre for en alenemor å jobbe som en med samboer.... Det blir jo det samme! Nå handler det for min del om trygghet. Jeg ville ikke vært komfortabel med å sette babyen min i bhg, men når ungen blir større er de mere selvstendig osv.. Jeg mener at sånne støtter skulle vært hele tiden. Norge har råd til det, så det gjør ingenting å gjøre det enklere for småbarnsfamilier.

Jo du, alenemødre sine barn har som oftest en far...... men ikke alle har en pappa.
En far vil ikke si at han vil stille opp eller hjelpe til i hverdagen fordi mor trenger hjelp.
Dvs jobb som går over barnehagetid er umulig og jobb som går i helger er umulig.
Da begrenser jobbene seg ganske mye egentlig!

Dora:

Du får jo penger i 1år, det burde jo være bra det vell?

Det blir litt for mye meg-mitt og mine.

Syns folk skal tenke litt lengre, på ALLE.
Hva er best for de fleste barn i Norge?
Hva vil lønne seg for de fleste barn i Norge på lang sikt?

At du skal betale for at andre folk har ungene hjemme?? Koster jo staten mere å ha et barn i bhg enn å betale 3303kr i kontantstøtte.
Er vel i overkant av 6000kr det koster staten å ha barn i bhg hver mnd

ORIGINAL: *Dora*

ORIGINAL: StinkiStini

Dora:

Du får jo penger i 1år, det burde jo være bra det vell?

Det blir litt for mye meg-mitt og mine.

Syns folk skal tenke litt lengre, på ALLE.
Hva er best for de fleste barn i Norge?
Hva vil lønne seg for de fleste barn i Norge på lang sikt?

Hvorfor skulle jeg måtte ta valg utifra hva som er best for andre - når jeg ønsker å fokusere på mitt barns ve og vel.. Ikke at dette skulle være nødvendig for at andre barn skulle bli skadelidende av den grunn.

Valgmuligheter til og for alle!!

Du kan jo være hjemme så lenge du bare vil du, men du får kun penger i 1år.

Men hvordan skal man da plukke ut de som ikke burde få valget?
Intervju med alle som søker kontantstøtte? Avslag på grunnlag av...?
Jeg syns det er bedre med like regler for alle.
Det er mange barn som har direkte behov for barnehage tidlig og veldig mange som har godt av barnehage tidlig.
( Husk; vi får pengene i 1år.. da er barnet 2år )
Foreldrene ser kanskje ikke problemet selv heller, og tror de tilbyr barnet det beste ved at de er hjemme.
Det at barn som trenger ekstra oppfølging ikke blir plukket opp tidlig vil kunne påvirke ditt barn senere.

Invandrer barn MÅ intigreres tidlig, men ikke på "norske" barns goder!!! MANGE er faktisk avhengi av kontant støtten!!!
Begrens heller innvandringen, og få barna å voksene intrigret tidligre!!!

Synes VIRKELIG at de bør redusere innvandringen for at de som kommer hit skal få bedre oppfølging, og intrigrering...

Og det bør virkelig ikke gå på bekostning av det norske folk at staten slipper inn for mange innvandrere!!! Mener dette har gått for langt altså, tenk kvalitet, ikke kvantitet for innvandrere!! Det er jo de som trenger å komme hit, men de får ikke nok hjelp, det burde være mere drahjelp for å få dem intigrert tidlig nok!!!

Makan!!!

Det er jo mange norske barn også som har problemer språk, utvikling og på hjemmefronten.
Disse plukkes også opp i barnehagen!!
Det er ikke bare innvanderbarna det handler om.
Dessuten er det jo viktig for barna selv, for samfunnet og for barna våre at innvanderbarna kan godt norsk.
De skal jo gå i klasse senere, så da er det en fordel for alle ?!

Tessy;

Meg- mitt og mine....(?)

Syns ikke du er særlig grei med det du skriver.
Det er ikke alle som har lyst å komme hit til Norge....
Mange håper at de snart skal få dra tilbake til hjemmlandet sitt også...

Back
Topp