Kontantstøtte, "snylting"..

pandalise

Gift med forumet
Syns dere som ikke får det (som har ungen(e) i kommunal barnehage) at det er urettferdig at jeg får det som har ungen min til dagmamma?[:)]

[8D]

Jeg synes at kontantstøtte skal gis til de som FYSISK selv er hjemme med ungene sine.

Ergo IKKE de som bruker dagmamma. Det var ikke slik det var ment å være.

ORIGINAL: Miss Fat

Jeg synes at kontantstøtte skal gis til de som FYSISK selv er hjemme med ungene sine.

er veldig enig her assa!!!

Sign...

Synes ikke det er urettferdig, vi får jo dekt mye av det barnehagen koster vi også.

Var den ikke ment til de som ikke hadde barnehageplass da? Og de som må bruke dagmamma har jo ikke barnehageplass...

For meg spiller det ingen rolle om den går til hjemmeværende eller dagmamma.

Vi fikk ikke barnehageplass[&o] Og måtte ta en dagmamma som er 20-25min kjøring unna og det koster 25 pr time, altså ungen er der lange dager, men få, men alikevel er regninga på over 2000kr.. fullplass ville blitt godt over 4000..

Vil jo ta imot støtta, men føler det er "litt feil"...

Så lenge det er lovlig i følge reglene så er det helt greit for meg. Selv om det ikke var meningen med reglene..[8|]

Hvor har du det fra?

Kontantstøtten er for dem som ikke benytter seg av barnehagetilbud med statlig driftstilskudd.

Edit: fra regjeringen.no
Det innføres en ordning med omsorgstilskudd i barnetrygden/kontantstøtte til familier som ikke benytter seg av eller ikke har tilbud om offentlige omsorgsløsninger som drives med statlig driftstilskudd. Dette legges fram som en egen sak for Stortinget.»

Jeg bryr meg ikke.

Vi kunne jo også hatt ungne hos dagmamma, og mottatt kontantstøtte.
Men det vil vi ikke.
Vi vil ha ungene i bhg[:)]

En bhg-plass koster jo mye mer enn de 2500 vi betaler i mnd.

kunne ikke vært mer enig...

Min situasjon da ?

Har størstejenta i bhg 3 dager i uken, får kontantstøtte for de to dagene hun er hjemme. Er hjemme selv da.. Det er ikke "snylting".

Nå kommer jeg til å få kontanstøtte for minsteknærta å. Full kontantstøtte. er uansett hjemme, så er ikke "snylting" jeg driver med. Jobber av og til/sjeldent gjennom et vikarbyrå.

ORIGINAL: LilleLisska

Min situasjon da ?

Har størstejenta i bhg 3 dager i uken, får kontantstøtte for de to dagene hun er hjemme. Er hjemme selv da.. Det er ikke "snylting".

Nå kommer jeg til å få kontanstøtte for minsteknærta å. Full kontantstøtte. er uansett hjemme, så er ikke "snylting" jeg driver med. Jobber av og til/sjeldent gjennom et vikarbyrå.

Nei, overhodet ikke! Du får jo for bare de dagene du er hjemme. Jeg jobber vel 50%, men får alikevel full kontantstøtte. Har du ikke fast jobb syns jeg du skal regnes som hjemme jeg[:)]

Nei, det er ikke urettferdig på noen som helst måte... Man betaler mer for dagmamma enn barnehage, staten sponser bhg mye mer enn de usle kontantstøttekronene...

Fordi om jeg har ungene i bhg føler jeg ikke at jeg får noe mindre enn de som har kontantstøtte, dagmamma eller whatever[;)]

ORIGINAL: Jane2

Så lenge det er lovlig i følge reglene så er det helt greit for meg. Selv om det ikke var meningen med reglene..[8|]

Jeg er imot kontantstøtte. Så jeg synes det er dumt at noen får det i det hele tatt. Spesielt synes jeg det er tåpelig at reglene er laget slik at dem som har barnet hos dagmamma får. Dersom målet var å holde kvinnene ved kjøkkenbenken (jada, jeg vet at det er flåsete sagt, men det er det som er resultatet), så burde i alle fall ikke yrkesaktive fått kontantstøtte. Så om jeg synes det er urettferdig? Nei. Jeg får nok vesentlig mer av staten enn deg. Men, at reglene går imot sitt eget formål, det kan jeg ikke forstå.

ORIGINAL: LilleLisska

Min situasjon da ?

Er jo akkurat det kontantstøtten er til [:D]

Vi ønsker å ha minste i barnehage 80%, men har kun klart å få 40% plass. Det betyr at vi må betale en dagmamma for å ha ham de to resterende dagene i uka og det er ikke billig. Tross at ungen er like mange dager i barnehage og hos dagmamma, betaler vi over to og en halv gang mer i måneden til dagmamma, enn utgiften vi har på barnehage. Så nei, jeg synes ikke det er det minste urettferdig at vi mottar kontantstøtte som såvidt dekker litt over halvparten av det vi betaler til dagmammaen. Vi ønsker ikke å ha det sånn, men siden vi ikke får større barnehageplass er vi pent nødt til å ha det slik en periode. Jeg ser fram til den dagen vi får 80% og kan med glede frasi meg kontantstøtten fordi vi da ikke har behov for den lenger.

ORIGINAL: Fru Riskorn

Jeg er imot kontantstøtte. Så jeg synes det er dumt at noen får det i det hele tatt. Spesielt synes jeg det er tåpelig at reglene er laget slik at dem som har barnet hos dagmamma får. Dersom målet var å holde kvinnene ved kjøkkenbenken (jada, jeg vet at det er flåsete sagt, men det er det som er resultatet), så burde i alle fall ikke yrkesaktive fått kontantstøtte. Så om jeg synes det er urettferdig? Nei. Jeg får nok vesentlig mer av staten enn deg. Men, at reglene går imot sitt eget formål, det kan jeg ikke forstå.

Jeg er imot at alle barn skal gå i bhg fra de er 1 år... Eller at staten skal bestemme hva vi skal gjøre.. Men jeg stemmer ikke Ap heller da...

Ja til 10.000 kr i kontantstøtte i mnd uansett bhg eller ikke - og bhg plass til 10.000 i mnd... DET er valgfrihet!

Back
Topp