Kontantstøtte og sykemelding

Sommerbaby19

Forelsket i forumet
Jeg lurer på om man kan få kontantstøtte når man går sykemeldt. Går sykemeldt pga plager i graviditet og har et barn som går i bhg. Lurer på om jeg skal si opp bhgplassen og ha han hjemme frem til høsten. Det er inntil 3mnd oppsigelsestid i bhg han går i,men tenker at dersom jeg tar han ut med engang jeg har søkt om kontantstøtte så får jeg vel kanskje kontantstøtte selv om han har bhg.plass så lenge jeg ikke benytter meg av den og jeg evt kan legge ved et skriv av oppsigelsesdato? Noen som har gjort seg noen erfaringer?

Du kan få kontantstøtte om du er sykmeldt, det får alle som ikke har barnet i barnehage..Men tviler på att du får det det før oppsigelsetiden er ferdig:-)

Har du rett på barnehageplass fra høsten av da? Jeg hadde tenkt å ta mine ute i april i fjor, men fikk da beskjed om at da kom jeg helt sist i køen til høsten igjen!
Så det er lurt å sjekke opp, jeg tror ikke du får kontantstøtte før oppsigelsestiden er ferdig, du kan jo fritt bruke barnehageplassen fremt til den tid :)

Så lenge du har bhg plass, får du ikkje kontantstøtte. Hjelper ikkje om du ikkje brukar plassen.

Takk for svar. Får ta en tur på NAV til uka. Tenker kanskje evt å bare redusere plassen sånn at han får noen timer i bhg hver uke. Hvis jeg har forstått det riktig så er det sånn at du får halv kontantstøtte om du har barnet inntil 19t i bhg, men får undersøke det skikkelig.

Har du rett på barnehageplass fra høsten av da? Jeg hadde tenkt å ta mine ute i april i fjor, men fikk da beskjed om at da kom jeg helt sist i køen til høsten igjen!
Så det er lurt å sjekke opp, jeg tror ikke du får kontantstøtte før oppsigelsestiden er ferdig, du kan jo fritt bruke barnehageplassen fremt til den tid :)

Har jo krav på plass så litt merkelig hvis ikke man får det,men vurderer å kanskje han litt i bhg. Hvis skal mest sannsynlig uansett flytte før høsten så må nok etterhvert si opp plassen der han er nå uansett. Det som er litt dumt er at fristen for å søke bhgplass er vel 1mars og tviler på at vi kanskje har flyttet eller kjøpt oss no da så kan jo ikke akkurat søke bhgplass da. Håpe vi kan søke om overflytting da evt er jo jeg hjemme til høsten så da får han være hjemme med meg:).

Har jo krav på plass så litt merkelig hvis ikke man får det,men vurderer å kanskje han litt i bhg. Hvis skal mest sannsynlig uansett flytte før høsten så må nok etterhvert si opp plassen der han er nå uansett. Det som er litt dumt er at fristen for å søke bhgplass er vel 1mars og tviler på at vi kanskje har flyttet eller kjøpt oss no da så kan jo ikke akkurat søke bhgplass da. Håpe vi kan søke om overflytting da evt er jo jeg hjemme til høsten så da får han være hjemme med meg:).

Du har plass nå ja, men den tenker du jo å si ifra deg. Da stiller du ikke først i køen i vår kommune.
Vet ikke hvordan det er i andre kommuner.

Takk for svar. Får ta en tur på NAV til uka. Tenker kanskje evt å bare redusere plassen sånn at han får noen timer i bhg hver uke. Hvis jeg har forstått det riktig så er det sånn at du får halv kontantstøtte om du har barnet inntil 19t i bhg, men får undersøke det skikkelig.
Det er barnehagens åpningstid som avgjør om du får kontantstøtte. Vår barnehage er åpen fra kl. 07.00 -17.00. Dermed får man ikke kontantstøtten om barnet går 2 dager, for da er det 20 timer..

Om du vet hvilken kommune du skal flytte til, så kan du søke

eller som vi gjorde, søke til TO kommuner, siden vi ikke visste hvor vi ville ende, men det var de to som var aktuelle. Så fikk vi tilbud om plass i begge kommuner, men da hadde vi kjøpt hus, så vi takket nei til den ene med forklaring om at vi ikke ble å bo i den kommunen og derfor ikke hadde krav på plassen. Vi opplyste i søknaden om at vi for øyeblikket bodde i en annen landsdel men med flytteplaner til sommeren. (vi visste i mars at vi måtte flytte før bhg start, for jeg hadde fått ny jobb 37 mil unna, med oppstart i juni)

Back
Topp