Kontantstøtte og barnehageplass

Mamma16og18

Andre møte med forumet
Vi holder på og diskuterer hvordan vi skal gjøre det med permisjon, ulønnet permisjon, ferie og barnehagestart- det er så mye å tenke på o_O

Jeg har termin 20 august, dvs at lillesøster er ganske nøyaktig 1 år ved hovedopptaket til barnehage august 2019. Dersom jeg skal ha litt ulønnet perm og ferie+ pappaen skal ha 15 uker perm +ferie kan vi være hjemme til november/desember 19.

det jeg da lurer på er om vi kan ha kontantstøtte fra august, og utsette barnehagestart til november/desember? Noen som vet? :anyone:angel7

Men kan vi bare velge fritt hvilken mnd barnet begynner i barnehagen? Eller risikerer vi at vi må betale fra august uansett?
Det kommer nok an på bhg og kommune :/ her vi bor nå er det full dekning, og vi kan starte når vi vil, og dermed få kontantstøtte. Men planen er å flytte, og da risikerer vi at sambo må ta sin permisjon tidligere, går utifra at om vi har plass fra august og starter i november at vi da ikke får kontantstøtte:/

For å være sikret bhgplass hadde jeg evt betalt fra august. Du har ingen garanti for å få plass fra nov/des :)

Apropos, jeg hadde tenkt å starte forsiktig med 50 % barnehageplass og 50 % kontantstøtte, enten fra 1, 1,5 eller 2 år, men fant akkurat ut at man må ha minst 60 % plass i barnehagene i kommunen her. Det var litt dumt. :shifty:

Apropos, jeg hadde tenkt å starte forsiktig med 50 % barnehageplass og 50 % kontantstøtte, enten fra 1, 1,5 eller 2 år, men fant akkurat ut at man må ha minst 60 % plass i barnehagene i kommunen her. Det var litt dumt. :shifty:
Var det ikke forslag om at man kan gradere kontantstøtten i mer enn 100% eller 50% nå? Skulle opp sammen med at far skulle få 15 uker trodde jeg.

Var det ikke forslag om at man kan gradere kontantstøtten i mer enn 100% eller 50% nå? Skulle opp sammen med at far skulle få 15 uker trodde jeg.
Det skulle opp ja.

Det hadde vært fint. :)

For å være sikret bhgplass hadde jeg evt betalt fra august. Du har ingen garanti for å få plass fra nov/des :)
Enig i at det er den eneste måten å sikre plass på, men du får ikke kontantstøtte da. Jeg ville sjekket med kommunen hvor god barnehagedekning de har og hvor stor sjanse det er for å få bhg. plass på det tidspunktet dere helst vil. Er mulig det ikke er så vanskelig, og da hadde jeg tatt sjansen på å vente slik at jeg kunne fått de 7500 kr/mnd i kontantstøtte.

Last edited:
Enig i at det er den eneste måten å sikre plass på, men du får ikke kontantstøtte da. Jeg ville sjekket med kommunen hvor god barnehagedekning de har og hvor stor sjanse det er for å få bhg. plass på det tidspunktet dere helst vil. Er mulig det ikke er så vanskelig, og da hadde jeg tatt sjansen på å vente slik at jeg kunne fått de 7000 kr/mnd i kontantstøtte.
Nei det er jo sant :) tenkte ikke på det Jeg:)

Slik jeg har forstått det kommer det an på barnehagen om de vil man skal betale barnehageplassen fra inntak eller at man kan avtale å begynne senere og dermed betale fra barnet starter i barnehagen.

Husk at kontantstøtte kan man få fra den mnd barnet fyller 13 mnd (ikke 1 år/12 mnd). Så det blir vel fra september da.

Vi holder på og diskuterer hvordan vi skal gjøre det med permisjon, ulønnet permisjon, ferie og barnehagestart- det er så mye å tenke på o_O

Jeg har termin 20 august, dvs at lillesøster er ganske nøyaktig 1 år ved hovedopptaket til barnehage august 2019. Dersom jeg skal ha litt ulønnet perm og ferie+ pappaen skal ha 15 uker perm +ferie kan vi være hjemme til november/desember 19.

det jeg da lurer på er om vi kan ha kontantstøtte fra august, og utsette barnehagestart til november/desember? Noen som vet? :anyone:angel7
Sjekk kommunen sine hjemmesider om de har løpende opptak. Største risikoen er at du ikke får første valget på barnehage. Dersom du ikke har barnehage fra august til desember får du kontantstøtte. Dette er uansett om du har dagmamma o.l

Skal også ha litt ulønnet permisjon og håper på barnehagestart i oktober/november 2019. Litt usikker på hvordan det er i kommunen her. Men håper vi kan starte plassen fra den måneden vi ønsker oppstart, og dermed slippe å betale fra august og få kontantstøtten. Ellers må vi betale fra august og da får man heller ikke kontantstøtte, siden man har en plass man egentlig kan bruke :(

Har de vedtatt alt allerede, eller bare dette?
Formulerte meg kanskje litt feil. Dette, og de andre endringene ble fremmet i statsråd i april, nå i slutten av mai ble det avgitt innstilling fra stortingskomiteen hvor flertallet støttet endringene. Endringsloven er ikke fastsatt enda, men det er nok svært liten sjanse for at det ikke blir vedtatt.

Vi tenker også å utsette barnehageoppstarten litt, til januar 2020 omtrent. Blir noen måneder med ulønnet permisjon.

Med storebror gikk det fint å få barnehageplass i januar da han var 1,5 år. Vi fikk ikke plass i den barnehagen som var førstevalget, men vi regnet heller ikke med det siden vi søkte utenom hovedopptaket. Synes det var en grei alder å begynne i barnehage på, da kunne han gå og uttrykke seg litt mer enn da han bare var ett år.

Formulerte meg kanskje litt feil. Dette, og de andre endringene ble fremmet i statsråd i april, nå i slutten av mai ble det avgitt innstilling fra stortingskomiteen hvor flertallet støttet endringene. Endringsloven er ikke fastsatt enda, men det er nok svært liten sjanse for at det ikke blir vedtatt.
Ok, takk for oppklaring. :)

Men kan vi bare velge fritt hvilken mnd barnet begynner i barnehagen? Eller risikerer vi at vi må betale fra august uansett?

Her vi bor må vi betale fra august om vi vil ha plassen. Uansett om barnet begynner l august- DES eller feb. Her er det opptak bare en gang i året.

Back
Topp