kontantstøtte i utlandet

prinsesse08

Flørter med forumet
Er det noen som vet om jeg har rett på kontantstøtte hvis vi flytter til usa?
Hva med barnetrygd?

er ikke helt sikker, men tror det er noe at du må bo 3 mnd i norge i året for å få stønader herifra..

altså 9 mnd der og 3 mnd her.

Kontantstøtte

Barnet må som hovedregel være bosatt i Norge. Barnet regnes som hovedregel som bosatt dersom det skal oppholde seg i Norge i mer enn 12 måneder.
Kontantstøtte kan i enkelte tilfeller gis ved et midlertidig utenlandsopphold på opptil tre måneder.

Barnetrygd

Hvis du skal få barnetrygd, må barnet ditt være bosatt i Norge. Hvis barnet ditt oppholder seg i Norge i minst 12 måneder sammenhengende, regnes det i regelen som bosatt. Det finnes unntak fra denne regelen. Du kan lese mer om barnetrygd ved opphold i EØS-land under Internasjonalt i høyremenyen

Takk! Ok så da får jeg verken barnetrygd eller kontantstøtte dersom vi flytter 2år til usa.. Litt kjipt å miste de pengene!:(

Så lenge du hører til det norske trygdesystemet, så får du barnetrygd. Alle de polske ansatte min mann har, skatter til Norge og hører til trygdesystemet her, og de får barnetrygd for sine barn, bosatt i Polen.
Så barna trenger ikke bo her.

ORIGINAL: Pijah

Så lenge du hører til det norske trygdesystemet, så får du barnetrygd. Alle de polske ansatte min mann har, skatter til Norge og hører til trygdesystemet her, og de får barnetrygd for sine barn, bosatt i Polen.
Så barna trenger ikke bo her.

det stemmer ikke. Gubben får ikke banetrygd for sin datter som bor i japan. Det er noe innenfor/utenfor eu/eøs-greier trur jeg.

Eg bor i utlandet,og har nettopp naa faatt konantstoette,itte 1 aars kamp!

Du maa ver medlem av folketrygden.Sjekk paa nav sine sider hva det innebaerer.

Eg har arbeidsforhold i norge og betaler skatt i norge,dermed medlem av folketrygden, derfor fekk eg.

Saa tvile du faar noke av delene ved flytting te usa.

Man kan få kontantstøtte/barnetrygd hvis en av foreldrene er ansatt i norge og har ett arbeidsforhold i norge og barnet befinner seg i et EØS land. Derfor får polakker kontantstøtte osv til sine barn.

Ellers så får man beholde barnetrygden hvis man bor i utlandet i ett år, fordelt over 2 kalender år. Men man må passe på at man samtidig er medlem av folketrygden.

Back
Topp