Kontakt med jordmor

Vårbarnet

Blir kjent med forumet
Hvordan har dere valgt å ha oppfølgingen....lege vs. jordmor?? Jeg er i uke 14 og fikk i dag beskjed fra helsestasjon at de tidligst hadde tid om et par måneder...Da er jeg jo allerede i uke 22-23.... Er det vanlig?

2.kontroll utenom OUL skal være i uke 24. Noen er heldige og bor i områder der de har stor kapasitet på helsestasjonene og får derfor komme inn tidligere. Jeg kommer til å gå mest til jordmor, og til lege hvis jeg trenger noe medisinsk hjelp eller sykemelding :)

Jeg har til nå kun vært hos fastlegen min - hun er så dyktig og tar seg god tid. Føler meg veldig ivaretatt. Har time hos jordmor i uke 24 - tenkte jeg måtte prøve det også da de sies å ha bedre tid og forteller om mer. Men det viktigste er vel å gå dit du føler deg trygg og hørt. :)

Hei. Jeg var på min "12 ukers kontroll" for en uke siden, men hvor jeg da var 13+3. Av fastlegen min fikk jeg da beskjed om at jeg burde ta kontakt med helsestasjonen for å bestille time hos jordmor ca 4 uker senere, altså ca rundt uke 17. Har lest meg opp på at etter oul skal en enten til jordmor eller lege i ca uke 24, men jeg fikk time 31.10, hvor jeg da akkurat har passert 16 uker. Jeg vet ikke hvordan det er med den obligatoriske og ordinære løypa, men har allerede hatt en del legebesøk, oppfølging og ultralyder, så jeg har vel allerede skippet de førstnevnte til hvordan oppfølgingen som regel er. Men er vel ikke så farlig om en går utenfor ordinæren vel?!Syntes uansett det er greit å få oppfølging fra både lege og jordmor da de har ulike ekspertiser :) Også er jeg dessuten veldig glad for å ha en fastlege som har ultralyd på kontoret sitt slik at jeg får mulighet til å se babyen litt oftere :)

Jeg var hos jordmor i uke 16 (vanlig i min kommune) og skal til lege i uke 24. Håper (og tror) jeg bare kommer til å gå til jordmor etter det :)

Her er det også vanlig å gå til jordmor i uke 16. Får også tilbud om uke 12 for å høre hjerte osv. Hadde kkke behov for det i uke 12 denne gangen da jeg hadde time både hos fastlege og UL i uke 12. Skal derfor til JM uke 16, OUL uke 18 og sannsynligvis fastlege uke 24. Har tidligere svangerskap kun gått til JM på slutten. Har samme JM nå som med de andre ungene :)

Her ville jm ha meg inn i uke 12 på første samtale, da bestilte hun også oul, det hadde ikke fastlegen min gjort da jeg var hos han uke 10. Så er det oul uke 18, jm vil ha meg inn på neste kontroll uke 20. Hadde egentlig tenkt å bare gå til jm, men pga s.meldinger og stoffskiftekontroller blir det noen sjekk hos lege også. Godt det er gratis :p

Prøver å gå annenhver gang, men akkurat nå får jeg tettest kontroll hos legen pga depresjon. Henvist til dps også...

Liker best å gå til enten/eller. Jeg vil gå til legen denne gangen siden jeg sliter med kvalme og oppkast. Men første graviditet var det en drøm å komme til jordmor :-)

Det påstås at graviditet ikke er en sykdom så personlig ser jeg ikke poenget med å gå til legen, men legen min ville ikke at jeg gikk til jordmor og henne annenhver gang, så da bare går jeg til legen. Jeg hadde gjort oppstand som førstegangsfødende, men det er bare ett år siden forrige fødsel så tror ikke jeg har spm til jm uansett og vil ikke ta opp unødvendig av deres tid. Vi får se hva jeg gjør etterhvert :)

Jeg går annenhver gang til jm og lege. I min kommune (Sandnes) kan du ringe jm med en gang du finner ut du er gravid, og få time innen en uke. :) Det har jeg benyttet meg av, det er veldig fint som førstegangsgravid, en sitter ofte med mange spørsmål da.
Går en gang i mnd til hver av de, har til nå vert to ganger hos jm og to ganger hos lege. :) Selv synes jeg det er veldig fint, da får jeg høre hjertet og får litt mer roen mellom hver gang :)

Jeg tar all oppfølging hos privat jordmor. Har fått rekvisisjon på blodprøver fra jordmor som jeg har tatt på legekontoret. Utover dette har jeg ikke noe med fastlege å gjøre knyttey til svangerskapet :happy:
Var første gang hos jordmor i uke 8, så i uke 14, og skal så på neste i uke 20.

Jeg går kun til jordmor siden legen min har permisjon og vikaren er 12 år.

Går i Oslo og er kjempefornøyd. Har vært i uke 8 og 14. Har OUL i uke 18, og skal tilbake til jordmor rundt uke 22 igjen :)

Hei. Jeg var på min "12 ukers kontroll" for en uke siden, men hvor jeg da var 13+3. Av fastlegen min fikk jeg da beskjed om at jeg burde ta kontakt med helsestasjonen for å bestille time hos jordmor ca 4 uker senere, altså ca rundt uke 17. Har lest meg opp på at etter oul skal en enten til jordmor eller lege i ca uke 24, men jeg fikk time 31.10, hvor jeg da akkurat har passert 16 uker. Jeg vet ikke hvordan det er med den obligatoriske og ordinære løypa, men har allerede hatt en del legebesøk, oppfølging og ultralyder, så jeg har vel allerede skippet de førstnevnte til hvordan oppfølgingen som regel er. Men er vel ikke så farlig om en går utenfor ordinæren vel?!Syntes uansett det er greit å få oppfølging fra både lege og jordmor da de har ulike ekspertiser :) Også er jeg dessuten veldig glad for å ha en fastlege som har ultralyd på kontoret sitt slik at jeg får mulighet til å se babyen litt oftere :)
Dette er som å LESE om meg! Haha!
Utenom den siste biten der, skal gå til jordmor resten av tiden fordi han selv innrømmet sine mangler når det gjaldt svangerskapsomsorg :-p

Var med lege for å bekrefte graviditeten, jordmortime uke 14, og resten av svangerskapet :) lege drar jeg til kun for sykemelding evt andre plager

Back
Topp