Kontakt med baby i disse corona-tider

Toppen

Flørter med forumet
Junibollene 2023
Det er noe som plager meg veldig om dagen. I disse dager der man skal holde avstand, ikke håndhilse og klemme, hvordan blir det når den lille kommer? All fornuft og regler tilsier jo at ingen andre enn jeg og pappaen skal være bortpå den lille, men det er jo ekstremt synd for kommode besteforeldre og andre som vil snuske og kose. Det plager meg veldig, fordi jeg vil ikke være sær og vanskelig, men når jeg ikke engang klemmer og håndhilser på folk så vil jeg jo i alle fall ikke utsette babyen min for det. Foreldrene mine bor en flyreise unna og kommer ikke til å besøke ofte, så å nekte de kontakt med baby når de kommer gjør fryktelig vondt og jeg er redd for at det blir ekstremt dårlig stemning og sårede følelser.

Hva tenker dere andre om dette? Tror jeg må snakke med jordmor om dette på neste time...
 
Jeg klemmer familiemedlemmer (det er jo «lov» nå) og kommer til å la nærmeste familie holde og kose på lille. Selvfølgelig etter håndvask, og ved symptomer må de holde seg hjemme.
 
Her kommer besteforeldre og øvrig familie å få lov til å besøke og omgå den nyfødte, så lenge man er frisk og ikke har coronarelaterte symptomer. Derfor er det viktig å ha en god dialog med dem som evt. kommer på besøk, for å forsikre seg om at det er ingen som har tegn på sykdom når man kommer. Og så håndhygiene kommer vi til å være veldig nøye med. :)
 
Mine foreldre bor 15 min kjøretur unna, men både de og mine søsken skal få lov til å både kose og holde baby. Her er det håndvask og antibac. Har kjøpt 1L antibac fra apoteket som står klart her hjemme. Ellers tenker jeg at venner og kolleger for nøye seg med et bilde av babyen :p Kun min familie får hilse på og det uten restriksjoner. De er selv oppmerksomme på å holde avstand fra andre og har det i bakhodet at de må være symptomfrie om de vil komme på besøk.
 
Man kan vel smitte i 2 dager før man blir syk, så jeg tror jeg vil unngå så mye nærkontakt med baby/andre som mulig i den første tiden. Men vi får se hvordan smittestatus er når den tid kommer. Krysser fingrene for at vi slipper å isolere oss helt og kan ta i mot litt besøk fra både familie, venner og kolleger!
 
Synes også det er vanskelig. Vi klemmer ikke i min familie for å være på den sikre siden. Men tenker kanskje at det går greit for besteforeldre og oldeforeldre å holde litt hvis jeg føler meg komfortabel med det hvis de ikke har noen symptomer og vasker og spriter. Men ikke noe med å kysse eller røre ved ansiktet. Men vi får se hva som skjer fremover.
 
Tenker at besteforeldre og tante/onkel skal få ta beslutningen selv om de er friske nok til å ta på baby. Perifere venner og kolleger (og fremmede for den saks skyld) kan holde fingrene av fatet en stund til. Fader, corona er så utrolig kjipt. Man vil jo ikke frarøve barnet menneskelig kontakt heller, men ikke faen om jeg risikerer noe for å «please» andre som kanskje blir fornærmet hvis de ikke får stikke nesa oppi barnevogna før vi har en vaksine klar.
 
Her kommer vi til å la nær familie og nære venner holde og kose med babyen. Og at de så klart ikke får komme på besøk eller holde baby hvis de er syke eller har forkjølelsessymptomer.. Vi kommer fra en kommune med svært lite smitte, og familie og venner er gode på å holde avstand til andre, vaske og sprite hender, så jeg føler meg trygg på å skulle ha besøk av de nærmeste:)
 
Da vår første ble født gikk mye galt. Både mekoniumsaspirasjon, fødselsasfyksi, infeksjoner og på grunn av dette lunger som fikk gjennomgå noe voldsomt. Så ikke bra ut de første ukene, og hun pustet surklete i et par mnd. Så jeg tenker at dette kanskje er noe man må se litt an? Skjer det igjen isolerer vi oss, for å si det sånn går derimot alt fint, så tenker jeg at de nærmeste skal få besøke, og holde, men de trenger ikke nusse eller lignende. Hadde man fått symptomer med en gang man er smittsom hadde det kanskje vært annerledes ‍♀️ jeg er sikkert strengere enn de fleste, men det blir man når man nesten mister et barn, da blir det litt krisemaksimering
 
Back
Topp