Kontakt allergi??!!

Emilie<3Sofie

Elsker forumet
Hei dere som vet mer om barnesykdommer enn meg  [:)]

Em fikk i dag utslett, kjempestore som myggstikk allergi (det får jeg), men bare påhøyre side, på arm og bein...

kan det være den 4. barnesykdommen?? Hun hadde feber på fredag, men var over på lørdag og da kjente vi tenner som var igjennom nede...

Noen som har vært bort i sykdommen??

Merethe

Othelie hadde den for noen uker siden. De har feber ca 1-3 dager så er den plutselig borte. Diarè er også vanlig. Så får de noe utslettsgreier som er noen små litt svake prikker i 1-3 dager. Men de kan smitte opptil en uke.

Vet ikke hva du tror i forhold til hvordan Em ser ut/eller har hatt det..?[:)]
Håper jeg hjalp til litt..

jeg kan legge ut bilder... vent 2 min

nei jeg har sånn mine sd brikke så finner jeg ikke adapteren.. arrg..

Aleksander har nettopp hatt den 4. barnesykdommen nå. Begynte med feber i 3-4 dager (mellom 38 og 40 grader). Så forsvant feberen og det kom utslett. Svakt rødt over hele magen og litt på ryggen. Utslette er ikke opphevet i forhold til resten av huden, så man kan ikke kjenne det bare se det. Typisk for den 4. barnesykdommen er utslett på magen og evt på ryggen, slik at hvis barnet bare har på armer og bein så høres det kanskje ut som noe annet.

leste noe om at det kunne være den 6.barnesykdommen... men hun har ikke hatt feber, så jeg får dra innom bgh i morgen og høre om hva de vet, og de vet vel også når hun fikk det, for vi oppdaget det først da hun kom hjem i ettermiddag og skulle skifte bleie.
På språket så har hun god almenntilstand...

Merethe

Håper du finner ut av det! Jeg må gå og sjekke othelie nå for hun har hatt mer utslett som kan minne om den femte barnesykdom... og med tanke på at jeg er gravid så hadde ikke det hvert så bra! [&:]

Jeg mener Alexander hadde den 4. barnesykdommen i august. Hadde det nok ganske "lett" da vi ikke oppdaget feberen før den tredje dagen (men hadde jo merket at han våknet 3 netter på rad og bare gråt, noe som er helt unormalt for han). Den tredje dagen hadde han 39,2 i feber. Dagen etterpå var han helt feberfri, så kom det prikker på armer og bein. Disse forsvant to dager etterpå igjen. 

Mina har hatt det!

Hun hadde småfeber i to dager, og diare.. Så dagen etter feberen var borte kom det små røde prikker på hele ryggen og magen.. Som varte i 2-3 dager, men hun får i fin form npr prikkene var der. så ikke ut til å ha noe ubehag av dem ;-)

Vi dro til legen i dag.... hun ville ikke følge det opp for hun hadde så god almenn tilstand.

Og utslettet var da borte utenom at det hadde kommet en flekk på venstre bein.

Men i ettermiddag så var det fullt opp igjen med utslett på høyre bein... Merkelig, også har hun kastet opp 2-3 ganger og har hatt kort lunte og småsutrete attpå til... Ikke noe feber

Hørt dere hørt om noe lignende før??

Merethe

da har vi snakket med legevakta... lurer på om det kunne være kontakt allergi... aldri hørt om det sånn egentlig. Ikke noe grunn til bekymring, bare se inn til henne en gang i blant i natt og så ta kontakt hvis det ikke gikk over om noen dager.
utsnitt

Toksisk kontakteksem.

Eksemserien: Kontakteksem er enten toksisk eller allergisk. Her omtales det toksiske. Toksisk kontakteksem  (irritasjonseksem) forekommer langt hyppigere enn allergisk kontakteksem.  Også dette eksemet skyldes inflammasjon (irritasjonsbetennelse) i huden.  Det oppstår når huden irriteres eller skades  av mekanisk, fysisk og kjemisk påvirkning, slik som hyppig og langvarig kontakt med vann, såpe, vaskemidler, flytende løsemidler, forskjellige kjemikalier og en del fødemidler.

Kontaktallergener

Her omtales de vanligste kontaktallergenene, bl.a. nikkel og nikkelallergi, kromsalter og kromallergi, fargestoffer, konserveringsmidler , planter som primula, tromsøplanten, uedelt metall i ørepynt og piercing.

Tror kanskje det kan være noe av de nye plaggen vi har kjøpt til litja så det er nå til vask. Så er det bare å vente da.... Det er jo ikke farlig så vi skal bare være avventende og kontakte lege hvis det tar sin tid eller om hun da forandrer humør, det begynner å klø eller om hun blir syk.

Flere som har opplevd kontakt allergi da????

Merethe

Vi snakket med legevakta en gang til for samboeren klarte å glemme å si at hun hadde kastet opp i dag....

så da trodde legen det at hun hadde reagert på noe mat og fått elveblest av det og muligens da noe matforgiftning....

så måtte vi bare fortsette å følge med henne...

Så alt er vel da i orden... håper bare hun sover i hele natt.... ZZZzzzz noe utslitt, tenker for mye.....

God natt alle nov mammaer.... Sov godt og drøm søtt...

Merethe

Back
Topp