Konstantert SA men HCG stiger?

L

Lissa88

Guest
Hei, jeg trenger noen tilbakemeldinger, fordi jeg er så usikker.

Fikk konstantert SA forrige fredag, var til UL UKE 6+4 med utvendig ultralyd. Dette fordi jeg hadde blødd ganske mye i nesten 1 uke.

Livmoren var helt tom, legen kunne ikke se noe som helst. Det så ut som alt var kommet ut, sa hun.

Tok hcg tirsdag samme uke, den viste 340, tok ny hcg fredag, samme dag som UL. Den siste hcg viste 640.

Jeg synes det var rart at hcg var doblet seg, selv om den var veldig lav.

Var hos legen i går, hun stod fast på abort siden hcg var så lav. Men tok altså en ny hcg i går, og venter på resultat fra den.

Men så tok jeg en clearblue ukeindikator i dag, og den viste 3+! Da skal jo hcg være over 2000 vel? Har bare fått 2-3 på denne testen forrige uke.

Kan dette bety graviditet utenfor livmor? Skal legge til at jeg har bakovervendt livmor, vet ikke om dette spilte inn på UL. UL viste tom livmor, ikke en gang fostersekk.

Demonterte testen, streken er mørkeblå. Skulle vært 7+3 i dag.

Tok du ikke innvendig ultralyd? Trodde d var nødvendig så tidlig.
Stigende hcg og ingenting å se i livmor er litt mistenkelig ift exu som du sier. Kom deg raskt til legen dersom du får smerter !!

Hcg kan fortsette å stige dersom d er igjen noen rester i livmor, men du sier jo livmoren ser helt tom ut..

Jeg har tregt /lav hcg 2660 ved 7+1, og noe så se i livmor men som tilsvarer uke 4 ish. Men hcg stiger så derfor får j ikke cytotec. Til tross for ingen hjerteaksjon å se.

Bakovervendt livmor har absolutt innvirkning på ul så tidlig!
Du bør til gynekolog og få tatt innvendig ul og minne på at de må bruke proben annerledes enn vanlig. Har man bakovervendt livmor kan livmoren se tom ut, man kan også se plommesekk tilsynelatende uten foster dersom man ikke bruker proben annerledes.
Jeg husker ikke hvordan den må vinkles, men det har jeg lest før.

Ble ikke slimhinnen målt eller noen ting?
Det er ikke lovende med så lav hcg så den kan tyde på svangerskap utenfor livmor, men det kan også være en trøblete start og at ting vil gå bra.
Kom deg til gynekolog.

Lykke til!

Tok du ikke innvendig ultralyd? Trodde d var nødvendig så tidlig.
Stigende hcg og ingenting å se i livmor er litt mistenkelig ift exu som du sier. Kom deg raskt til legen dersom du får smerter !!

Hcg kan fortsette å stige dersom d er igjen noen rester i livmor, men du sier jo livmoren ser helt tom ut..

Jeg har tregt /lav hcg 2660 ved 7+1, og noe så se i livmor men som tilsvarer uke 4 ish. Men hcg stiger så derfor får j ikke cytotec. Til tross for ingen hjerteaksjon å se.
Usikker på om det gjelder i Norge, men i flere land har de ikke lov å diagnostisere manglende foster før etter fullgåtte 8 uker fordi de kan gjemme seg.
Noen ganger kommer det ikke til syne før 10-12 uker av uforklarlig grunn (selve fosteret altså).
Leste mye om det da jeg hadde svangerskap uten embryo for noen år siden.

Tusen takk for svar, begge to.

Nei, hun målte ikke slimhinner. Hun gikk over "hele" området for å se etter exu, men fant altså ikke noe som helst. Hun sa bare at det var tom livmor, og at alt nok var kommet ut. Jeg reagerte også på at det var utvendig, men legen (privat klinikk) sa at hun hadde fått så bra UL-utstyr nå at hun ville sett liv dersom det var der.

Det var et ganske begrenset antall dager vi prøvde å bli gravide, så tipper jeg maks kan være fem dager kortere på vei enn jeg tror.

Jeg får absolutt komme meg til gynekolog.

Nei, hun målte ikke slimhinner. Hun gikk over "hele" området for å se etter exu, men fant altså ikke noe som helst. Hun sa bare at det var tom livmor, og at alt nok var kommet ut. Jeg reagerte også på at det var utvendig, men legen (privat klinikk) sa at hun hadde fått så bra UL-utstyr nå at hun ville sett liv dersom det var der.

Det var et ganske begrenset antall dager vi prøvde å bli gravide, så tipper jeg maks kan være fem dager kortere på vei enn jeg tror.

Alle tidlige ul jeg har tatt har blitt tatt innvendig mellom uke 5-9. 9+3 kunne hun se noe utvendig.
Hvis du også har bakovervendt livmor høres det ekstra rart ut at hun kan se det utenfra.

Det er absolutt ingen problem å gjøre utvendig ultralyd på bakovervendt livmor. Er livmora tom vil den være "sammenklappet" og dette ser de tydelig på skjermen (har tatt UL for sjekk av spiral tidligere). Ved graviditet vil det være hulrom i livmora, slik at man ser livmora som en bønneformet mørk sak på skjermen. At man har bakovervendt spiller ingen rolle på hvordan livmoren vises på UL annet enn at proben kan måtte presses en del ned pga det er lengre unna. At du har stigende verdier har jeg dessverre ingen forklaring på, men ville bedt om henvisning til sykehus dersom hcg har økt mere :)

Her MÅ du be om innvendig og legge fram CB testen. Ville ikkje aksepter svaret til legen. Ingen ting på ul da skal ikkje hcg stige. Spør kva kommer stigningen fra når det ikkje er noen ting på ul ?

Dette høres veldig ut som min opplevelse av exu!
Blødninger fra uke 5. Fant ingenting på ul i uke 6 og stigende hcg, ventet en uke og tilbake på ul uke 7, hcg 7000 og fortsatt ingenting og se. Dette var innvendig ul. Ble da konstantert exu.

Jeg har bakovervendt livmor, og ved min nåcæværende graviditet, så fant legen foster med en eneste gang i uke 6.

Det er absolutt ingen problem å gjøre utvendig ultralyd på bakovervendt livmor. Er livmora tom vil den være "sammenklappet" og dette ser de tydelig på skjermen (har tatt UL for sjekk av spiral tidligere). Ved graviditet vil det være hulrom i livmora, slik at man ser livmora som en bønneformet mørk sak på skjermen. At man har bakovervendt spiller ingen rolle på hvordan livmoren vises på UL annet enn at proben kan måtte presses en del ned pga det er lengre unna. At du har stigende verdier har jeg dessverre ingen forklaring på, men ville bedt om henvisning til sykehus dersom hcg har økt mere :)
Har hørt gravide oppleve at fostersekken se tom ut på innvendig ul med bakovervendt livmor så tydeligvis store forskjeller

Har hørt gravide oppleve at fostersekken se tom ut på innvendig ul med bakovervendt livmor så tydeligvis store forskjeller
Da vil jeg tro at vedkommende antakelig har det som kalles retrofleks livmor, den lener seg ikke bare bak mot ryggen, men tipper bakover i øvre del. Eneste forklaringen jeg kan finne. Nå tror jeg forsåvidt at gynekologer generelt er godt trent i å ta ultralyd slik at de skal vite hvordan livmor ser ut på UL for at de skal kunne konstantere hvor vidt det er noe der eller ikke. :) Det var null problem å konstantere MA i mitt tilfelle. Målinger av morkake og livmor ble riktignok gjort i etterkant med innvendig UL for bekreftelse. Og det skal også sies at jeg har godt med "padding" som kunne vært til hinder o_O

Kan være exu eller en graviditet som utvikler seg for langsont. hCG må opp i et visst nivå for å synes på UL og graviditeter som ikke utvikler seg normalt vil dermed heller ikke sees før endel senere.

Jeg ville tatt en ny UL om litt, og bedt om å sjekke egglederne grundig.

Så lenge hCG stiger har du ikke hatt en komplett abort. Det kan hende det ender i en, men foreløpig har du vev som produserer graviditetshormonene.

Hcg-svaret fra onsdag var på 1055, så det fortsetter å stige. Men lav stigning. Graviditetstesten hvor jeg fikk 3+ tok jeg i går.
Venter nå på time på sykehuset for å sjekke i dag. Veldig spent.

Hcg-svaret fra onsdag var på 1055, så det fortsetter å stige. Men lav stigning. Graviditetstesten hvor jeg fikk 3+ tok jeg i går.
Venter nå på time på sykehuset for å sjekke i dag. Veldig spent.
Lykke til på sykehuset. Håper det går bra. ❤️

Håper det gikk bra i dag!

Hei, og takk for lykkeønskninger. Legen så en liten fostersekk, men uten innhold.

Hun sa det var litt vanskelig å se skikkelig. Sjekket utenfor om det var exu, men fant ingenting. Tok ny blodprøve og skal til ny ultralyd neste uke.

Fikk beskjed om at hvis hcg ikke faller så er det sannsynligvis en exu, og jeg vil få medisiner. Fikk også beskjed om at det var veldig lav terskel for å kontakte sykehuset ved smerter. Så krysser fingrene for at kroppen ordner opp selv uten dramatikk.

Hei, og takk for lykkeønskninger. Legen så en liten fostersekk, men uten innhold.

Hun sa det var litt vanskelig å se skikkelig. Sjekket utenfor om det var exu, men fant ingenting. Tok ny blodprøve og skal til ny ultralyd neste uke.

Fikk beskjed om at hvis hcg ikke faller så er det sannsynligvis en exu, og jeg vil få medisiner. Fikk også beskjed om at det var veldig lav terskel for å kontakte sykehuset ved smerter. Så krysser fingrene for at kroppen ordner opp selv uten dramatikk.

Hvor langt er du påvei?
Jeg opplevde noe lignende med mitt første barn. Veldig negative leger, og fikk også beskjed om at jeg kom til å bli satt på piller neste gang de sjekket meg. For de så ikke annet enn en tom fostersekk på ul første gangen, uka etter var det jaggu hjerteslag og da ca 6+2, så det var rett å slett for tidlig til å se noe sa uka før. Fikk inn igjen 2 uker etter det igjen for å se at det utviklet seg riktig og det gjorde det. Hun er nå snart 4 år

Så selv om ting kanskje er litt mørkt nå så kan det plutselig snu. Krysser fingrene for deg :smiley-angelic001

Hvor langt er du påvei?
Jeg opplevde noe lignende med mitt første barn. Veldig negative leger, og fikk også beskjed om at jeg kom til å bli satt på piller neste gang de sjekket meg. For de så ikke annet enn en tom fostersekk på ul første gangen, uka etter var det jaggu hjerteslag og da ca 6+2, så det var rett å slett for tidlig til å se noe sa uka før. Fikk inn igjen 2 uker etter det igjen for å se at det utviklet seg riktig og det gjorde det. Hun er nå snart 4 år

Så selv om ting kanskje er litt mørkt nå så kan det plutselig snu. Krysser fingrene for deg :smiley-angelic001

Bra å høre det gikk godt for dere. Men jeg er 7+4, så man skulle absolutt ha sett liv på dette tidspunktet. Og hcg er bare på 2000, og har ikke doblet seg skikkelig.

Så sjansene for liv i dette tilfellet er nok ikke tilstede. Håper bare jeg slipper komplikasjoner rundt en exu.

Bra å høre det gikk godt for dere. Men jeg er 7+4, så man skulle absolutt ha sett liv på dette tidspunktet. Og hcg er bare på 2000, og har ikke doblet seg skikkelig.

Så sjansene for liv i dette tilfellet er nok ikke tilstede. Håper bare jeg slipper komplikasjoner rundt en exu.
Ja, det er nok litt værre. Ønsker deg lykke til og håper det går bra

Back
Topp