Konstant sint og irritert på samboer + supersliten

Mist

Blir kjent med forumet
Hei!

Håper noen kan gi meg et par gode råd her inne.. OBS! Langt innlegg!

Jeg er gravid i uke 18 og er veldig sint og irritert for tiden. Har en samboer/forlovede som jeg er veldig glad i, men som jeg ofte er sur og irritert på. Dette er vårt 2.barn og i forrige svangerskap var jeg visst like «galen» som nå, kanskje enda litt verre, ifølge han. Vi holdt på å gå fra hverandre da, mye pga måten jeg var på. Jeg var kvalm og dårlig store deler av tiden og voldsomme humørsvingninger. Det ordnet seg mot slutten og vi klarte å komme oss igjennom det. Dette er ca 5 år siden. Denne gang er jeg sinnsykt sliten. Jobber opp i mot 80% og får jeg ikke mat innen kort tid, spyr jeg.

Samboeren min er hjemme 24/7 og er attpåtil arbeidsledig. Han gjør ganske mye hjemme mht husarbeid, vasking av klær, henter i bhg og lager middag, store deler av tiden. Jeg har ikke ork til noenting når jeg kommer hjem, og har konstant for dårlig samvittighet ovenfor mini fordi jeg ikke orker å leke. Noen dager har vi gått tur, bare vi to, og det vil jeg prøve fortsette med når jeg har tidligvakt. Hvis jeg forteller han om en kjip hendelse på jobb, setter han ikke to fingre imellom for å bruke det imot meg når han får sjans/vi didkuterer el krangler. Han truer også med at «du kan bare pakke kofferten» og annet dritt.

I julen hadde vi besøk i to uker sammenhengende og da vartet samboeren min opp besøket til gangs. Han ER en veldig god vert, men dette er nærmeste familie, så han hadde ikke trengt å ta så hardt i. Jeg var med der jeg kunne, men klarer f.eks ikke å ta i matavfall nå, ei heller tørking av bæsjerumpe (selvom det er min egen unge). Jeg var med å ta husarbeid osv før de kom, og det var dager der jeg gjorde alt og han omtrent ikke løftet en finger, men dette er selvsagt glemt.

I dag nevnte han og begynte med å si «ikke ta dette ille opp,men..» og at jeg må begynne å gjøre noe i huset og ikke bare ligge å sove, gå på jobb og sitte på pcen. Jeg klikket i vinkel og siden har jeg kun svart han på helt elementære ting i enstavelses ord, ellers erklært at han ikke trenger å snakke til meg. I natt sover jeg på gjesterommet og har flyttet opp hit på eget initiativ, på ubestemt tid.

Og så kan det nevnes at jeg ikke har lyst på sex. Synes han er søt, men tenner ikke på han som jeg gjorde før og er relativt lei av å se trynet hans dag ut og dag inn. Han er ALLTID hjemme, har ingen kompiser som han er med, er ikke interessert i å få det heller. På det punktet er vi så ulike som det går an. Jeg er kanskje litt i overkant glad i folk og kunne gjerne vært ute på noe flere ganger i uken. Utflukt med familien, sosialt med venner, konserter osv. Nå begrenses dette litt av trang økonomi og mye jobbing, men jeg kjenner at jeg til tider har behov for å være alene. Når jeg er med venninner, får han denne tiden for seg selv, når barnet vårt er lagt. Min alenetid, kan jeg se lenge etter, defor ender det opp med at jeg «legger meg» tidlig, og sitter på pcen på soverommet. De få gangene vi har gått på date, ender det opp med surmuling fra hans side og krangling. Når vi har barnefri, sitter vi hjemme og glor istedenfor å finne på noe kjekt sammen. Ofte har jeg ikke lyst heller, for jeg vet hva det ender som, da frister det mer å finne på noe sammen med venninner.

Beklager laangt innlegg og til dels mye klaging, men jeg har ingen andre å be om råd. Vil ikke «plage» mamma eller venninner med dette nå. Jeg håper jo at vi finner ut av det, men jeg er frustrert over at det nesten alltid er jeg som må jenke meg. Han er faen meg så ofte negativ til mange ting og flere har sagt at jeg har forandret meg til det negative, lurer på hvorfor.

Men, fyren har mange gode sider og vi er ganske like. Hadde ikke giddet å være sammen med en komplett idiot i 7 år, men jeg nekter å tro at det bare er meg som må skjerpe meg. Jeg gråter inni meg nå og vil egentlig bare sove, men tankene spinner og selv om jeg helst ikke vil snakke med samboer på en uke, så må jeg jo det imorgen :-( Er det noen andre som har det på lignende vis eller kan gi meg noen råd om hvordan takle hverdagen bedre?

På forhånd takk <3 :)
 
Hei. Har dessverre ingen råd å komme med,annet enn at du må gjøre det som er best for deg og dine barn :)

Kanskje dere kan prate med noen på familievernkontoret ?
 
Det eneste rådet jeg har er å be om en time på familievernkontoret. De folka der er virkelig undervurdert.

Da får dere satt ord på ting dere kanskje ikke visste at dere hadde behov for å sette ord på engang.

Lykke til. Det ordner seg :Heartred
 
Har heller ingen gode råd å komme med direkte [emoji173]️ men har dere vurdert samtaler hos JM sammen? Det hjalp mye på forståelsen her[emoji173]️
 
Det eneste rådet jeg har er å be om en time på familievernkontoret. De folka der er virkelig undervurdert.

Da får dere satt ord på ting dere kanskje ikke visste at dere hadde behov for å sette ord på engang.

Lykke til. Det ordner seg :Heartred

Takk :) kanskje jeg må lufte familievernkontoret til ham.. er det som en psykologtime, bare for familier? Er det offentlig? Han er av typen som ikke vil ha hjelp til noenting, ser det omtrent som et nederlag.. så det spørs jo om han gidder å være med på det :banghead:
 
Har heller ingen gode råd å komme med direkte [emoji173]️ men har dere vurdert samtaler hos JM sammen? Det hjalp mye på forståelsen her[emoji173]️

JM, som i jordmor? Nei, det visste jeg ikke engang var et alternativ. Men jeg har jo vært gravid før, så han burde jo skjønne hva jeg faktisk går igjennom. Hva alle kvinner som er gravide går igjennom, og jeg har sagt til han og vet godt selv at ingen svangerskap er like, men at gjerne noen ting går igjen. Han sku gått gravid sjøl, kanskje han då ville forstått hva det faktisk dreier seg om! xsmile8
 
JM, som i jordmor? Nei, det visste jeg ikke engang var et alternativ. Men jeg har jo vært gravid før, så han burde jo skjønne hva jeg faktisk går igjennom. Hva alle kvinner som er gravide går igjennom, og jeg har sagt til han og vet godt selv at ingen svangerskap er like, men at gjerne noen ting går igjen. Han sku gått gravid sjøl, kanskje han då ville forstått hva det faktisk dreier seg om! xsmile8

Det er dessverre ikke bestandig like enkelt og jordmor (=JM ja) har i våre erfaringer kommet med mange gode råd ;) Anbefaler en prat med henne. Vet vi damer forventer at mannfolka skal forstå, men av erfaring er det sjelden de gjør det...
 
Da jeg var gravid gjorde det noe med kroppen og hjernen min. Jeg som i utgangspunktet er en glad og positiv person «mistet meg selv», altså jeg følte meg aldri skikkelig glad. Jeg ville helst være for meg selv, og bare «ruge» i fred. Med andre ord, plutselig tålte jeg ikke trynet på mannen min!! Jeg vet ikke hvor mange ganger vi kranglet. På det verste lå jeg og skrek på soveromsgulvet mens han sa at jeg hadde blitt gal. Det eneste jeg tenkte var at han ikke forsto meg. Holdt på å flytte fra dritten minst en gang....

Men er veldig glad det ikke gikk helt over stokk og stein...når ungen var ute var det akkurat som en bryter ble skrudd av, og jeg følte meg «normal» igjen. Ser jo i ettertid at selvom han nok taklet humøret mitt dårlig, så var jeg ganske vanskelig å være i hus med:p

Så jeg har hatt lyst til å sende mannen på havet mange ganger i svangerskapet. Men vent til barnet er ute, så kanskje kropp og sinn kommer litt mer i balanse og du kan ta en veloverveid beslutning. Mange hormoner som raser og kan spille deg et puss. Håper det ordner seg uansett hvordan det går!!
 
Da jeg var gravid gjorde det noe med kroppen og hjernen min. Jeg som i utgangspunktet er en glad og positiv person «mistet meg selv», altså jeg følte meg aldri skikkelig glad. Jeg ville helst være for meg selv, og bare «ruge» i fred. Med andre ord, plutselig tålte jeg ikke trynet på mannen min!! Jeg vet ikke hvor mange ganger vi kranglet. På det verste lå jeg og skrek på soveromsgulvet mens han sa at jeg hadde blitt gal. Det eneste jeg tenkte var at han ikke forsto meg. Holdt på å flytte fra dritten minst en gang....

Men er veldig glad det ikke gikk helt over stokk og stein...når ungen var ute var det akkurat som en bryter ble skrudd av, og jeg følte meg «normal» igjen. Ser jo i ettertid at selvom han nok taklet humøret mitt dårlig, så var jeg ganske vanskelig å være i hus med

Så jeg har hatt lyst til å sende mannen på havet mange ganger i svangerskapet. Men vent til barnet er ute, så kanskje kropp og sinn kommer litt mer i balanse og du kan ta en veloverveid beslutning. Mange hormoner som raser og kan spille deg et puss. Håper det ordner seg uansett hvordan det går!!

Tusen takk :) Godt å høre din historie. Det har faktisk ordnet seg noe.. Jeg sover fortsatt på gjesterommet, på 3.natten nå, men vi snakker iallfall sammen uten sure miner, for det meste ;-) «nebber» litt til han og blir fort irritert fortsatt, men prøøver iallefall. Alle rundt meg sier «nyuyt det». Jeje, sier jeg bare da. Herlig når bsbyen sparker og det gledea jo forderdelig mye til hun/han kommer, men det er jo bare lenge til ennå.. men, det skal gå fint dette og <3
 
prøv å snakk med han om det. hvis du synes det er vanskelig; så skriv han et brev der du forteller om dine tanker og følelser. Ofte oppstår dette fordi partner ikke forstår hvorfor ting er som de er. kan godt hende han irriterer seg like mye over deg fordi han ikke forstår hvorfor du er sånn. å kanskje har han også tanker om ting som han gjerne skulle ha snakket om men som han ikke "tørr" å spørre/prate om.
Ta han med på kontroll hos jordmor, så kan du ut av det blå bare fortelle til jordmor at du har litt "problemer" med følelsene (irritasjon etc..) dine osv, og at du er veldig sliten og ikke orket noe mye. Da vil jo jordmor automatisk begynne å prate om hvor vidt dette er Normalt osv.
så da får han jo informasjon samtidig som han har en åpen mulighet til å spørre spørsmål og delta i en samtale rundt dette. :)
 
Når jeg blir frustrert over samboer, eller irritert over noe han ikke gjør, tar jeg jeg i nakken og tenker «tenk på 5 gode ting han har gjort» . Og da klarer jeg å roe ned hormonene. Jeg pleier også å tenke «er der du som er irritert nå? Eller er det gravidhormonene?» altså er min egen kritiker

Når du kjenner frustrasjon bygger opp, hva med å tenke på noe bra han gjør eller pleier å gjøre :)?
 
Jeg pleier også å ha en indre dialog før jeg sier eller gjør noe fordi jeg er irritert. Jeg vet at jeg er en hissigpropp og at jeg ikke alltid har noen grunn til å være sur. Det hjelper mye, og til tross for hormoner er det faktisk fullt mulig for oss å skjerpe oss også, hehe! Men sippinga over ingenting, den må han desverre bare tåle :)
 
Når en ikke har utløp for sosial kontakt og energi, blir det ofte sånn i et forhold. Han har ingen venner og ikke no liv virker det som. Han blir ikke stimulert på noe som helst måte og alt han har er deg. Tenk deg, eneste gangen han kjenner noe på kroppen er når dere krangler, fordi han tydeligvis ikke har noen å dele frustrasjonen sin med. Hadde han hadde kompiser ville han delt frustrasjonen med dem, spurt om råd osv, ved at han ikke har noen vil det gå utover deg. På jobb blir man stimulert på andre måter, du må bruke hodet, du må være sosial, du må bevege på deg, du må diskutere og tåle andre meninger, det vil fylle det sosiale behovet en har, sånn som jeg skjønner er den største kontakten han har med deg og barnet deres og det er deres største problem.

Han må komme seg ut å finne på ting på egenhånd, skaffe seg venner og jobb, ha et mål for livet og utfordre seg selv.
 
Hvordan går det ?
 
Så bra! Hvordan er formen? Alt bra med lille i magen ?

Jepp, aktiv som bare det. Glukosebelastningstest gikk bra. Vi er i toppform. Og humøret er mye bedre. Fått små i hus allerede :Heartred Katten har fått to skjønne, 1.5 uke gamle. Håper du også har det bra :happy:
 
Jepp, aktiv som bare det. Glukosebelastningstest gikk bra. Vi er i toppform. Og humøret er mye bedre. Fått små i hus allerede :Heartred Katten har fått to skjønne, 1.5 uke gamle. Håper du også har det bra :happy:
Helt topp å høre!!! :)

Åh kattunger er så morsomt;)

Her er alt bra. Lille hadde sin første feber idag,litt skummelt men :happy:
 
Back
Topp