Konsesjon????

Jmd

Glad i forumet
Er det noen her som har kjøpt bolig/småbruk som er konsesjonspliktig?
Hvor lang tid tok det før dere fikk svar på søknaden?
Måtte dere vente med å flytte inn til søknaden var ferdig behandlet?

Du må da søke om å få lov å kjøpe, du har da driveplikt,konsjensasjonsplikt og boplikt
Her så tok det ca 2 uker fra vi fikk svar
i våres søknad da stod det hva vi ville drive med på gården, her var det melkekvote så ble da automatisk at det var det vi ville drive med

Prøvde og google litt men fant ikke så mye
Ved søknad om konsesjon for kjøp av landbrukseiendom vil det vanligvis være et vilkår om bo- og driveplikt. Når du tillegg viser til lanbruksrelatert utdanning, vil det være svært sannsynlig at konsesjon blir gitt.

Men dette er et spørsmål som landbruksmyndighetene vil ta stilling til etter foreliggende søknad i hvert enkelt tilfelle.
http://www.regjeringen.no/nb/dep/lmd/tema/landbrukseiendommer/konsesjon.html?id=998

Her skulle det hele opp i et møte som var kun en gang i mnd, så derfor ble det litt venting. Det som egentlig var den viktigste biten var prisen, med tanke på om vi fikk konsesjon. De skal jo sørge for at det ikke blir for dyrt. I søknaden skrev vi våre planer og tanker, dette er et nedlagt gårdsbruk, så alt må pusses opp. Det er jorden som er drivpliktig, og det er boplikt. Etter konsesjonen er det sånn at hvis alle slektningene til eierne ikke har sagt fra seg eventuelt odel, så kan i teorien de kreve det tilbake innen 6 mnd etter overtakelse. Til odelspris eller hva det enn er for noe. Det betyr at man i teorien kan tape penger når man kjøper det, hvis noen ombestemmer seg. Vi ventet uansett de 6 mnd med å gjøre noe, i og med at man da kan dra på seg kostnader osv osv. tok faktisk et år, fra vi bød på gården, til alt var i orden og vi kunne begynne. Og du kan ikke flytte inn før man har fått konsesjon uansett, slik jeg har forstått det, for det avgjør om salget er godkjent, og det er først etter dette eierne får pengene sine.

Tusen hjertelig takk for svar =D
Dette er bare et småbruk, uten drift (kun 3 små dyrka marker), men vi skal da ha sau og hest i tillegg til å dyrke marka.
Mannen min er født og oppvokst på gård og jeg har 4 år fra jordbruksskolen (naturbruk og dyrehold) Så ville tro vi er kvalifiserte =)

Vi har sendt inn søknaden og venter på kjøpekontrakten.
Vet at det ikke er bo plikt på eiendommen, men det er drive plikt. Og iom at det kun er disse tre små markene så er kravet da at de blir brukt, av oss eller leid ut til bonde.

Men vi skal altså bo der og drive.
ENDELIG skal barndomsdrømmen min gå i oppfyllelse!
Vi skal få med oss noen sauer fra gården til svigers =)
Og da får vi de sauene de ikke vil ha, og det er da de jeg liker best =D
Tamme, fine søyer, gode mødre og kommer når vi roper =)
Skal bare ha en 4-5 sauer til å begynne med (Så det ikke blir for mye arbeid for meg med både dyr og baby) Så skal vi utvide både markene og sauebestanden =D

Åååååå *LYKKE*

Kjenner igjen følelsen ja ;) Deilig når drømmene går i oppfyllelse! Jeg gleder meg utrolig jeg også til huset blir ferdig renovert og vi kan flytte inn. Først etter det kan vi fokusere på resten, som har stått og forfalt i 30 år... her er ønsket noen høner, noen sauer og en hest eller to. Men dette får vente til vi får ordnet sted å bo for dem, fjøset er ikke akkurat trygt ;) Hva det blir til, får vi se etterhvert som tiden går og vi ser hvordan ting blir. Vi starter vel neste sommer med noen kaniner til ungene, utenom kattene tenker jeg ;) Du får ha lykke til! Konsesjonen går nok bra skal du se ;)

Tusen takk!
På denne gården er det ingen odel.
Både huset og løa er i ok stand og vi kan flytte rett inn. Litt ominnredning i løa før sauene kan flytte inn, men det blir fort ordnet da mannen min er en kløpper på slike ting. Skal ringe kommunen på onsadg og snakke med Jordbruksansvarlig. Skal spille litt på det at jeg er gravid og vi MÅ være i hus i god tid før fødselen.
Slit nok å flytte mens jeg er gravid, om vi ikke skal ha en nyfødt.
Heldigvis er hele familien klar til å hjelpe oss med flyttingen.
Jeg er gradert til å pakke småting, og får ikke være me dpå noe tungt.

Satser på at det skal gå i orden.
Han er så snill han vi har kjøpt gården av. Skulle ordne med at merkene blir slått så det får vokse opp igjen så vi får en god annen slått.
Han er jo flyttet ut for lenge siden, og huset er klart til å flyttes inn i.
Får bare krysse fingrene og vente til onsdag og høre hva damen har å si om konsensjonen. Megler mente det var null problem å få konsensjon, siden vi er unge, vil etablere oss der, vil drive og vi er kvalifiserte =)

Endelig kom de 4 årene på Landbruksskolen med =)

ser du har fått svar.. men vill bare ønske dere lykke til meg kjøpet av småbruket.. hadde drøm om små bruke jeg og da jeg var lita men fant meg vist en odelsgutt jeg i stedet hehe

klem

Har odelsgutt jeg også =)
Men vi kommer ikke til å ha sjans å kjøpe denne gården han er fra, da den ligger VELDIG sentralt, og er vendt minst 6-7 mill. Odelstakst blir da 4-5 mill, og men kun 100mål, og sau er det ikke nok penger i gården til at vi har råd til å holde den =/

MEN han har odelen, så kansje en dag blir den vår =)
Nå har vi jo drømmegården (300 mål, for 1/3 del av prisen på denne)
så vi stresser ikke med det =D

Det er ikke abre en dans på roser. ;)
Det blir mye hardt arbeid for å få alt i orden.
Nye gjærder, ny innredning i løa. Dyra skal stelles.

Men ja, det er en drøm som kommer i oppfyllelse =)

Så fort vi får begynt flyttingen =)

vi kjøpte et bruk som var først solgt på tvang, så var det han som kjøpte han skulle bo og drive noe han ikke gjorde.Så kommunen gikk inn å tvangsolgte bruket , og dermed fikk vi kjøpt
Her hadde vi nestent 70 tonn med melkekvote, så vi hadde på det meste 16 kuer,10 ungdyr og kalver. I tilleg 20 søyer med lammunger om sommeren og 18 vilsvin og 10 høner

Savner å ha det kan en si, trist å se at fjøse står tomt nå. Årsaken er at jeg ble utsatt for en bilulykke for noen år tilbake og klarte da ikke jobben i fjøset, og mannen måtte jobbe utenfor gården siden gården ikke brakte så mye inn som vi har i gjeld på bruket.

Så drømmen er at den dagen gutten er 16-18år at han tar over og kan da driveuten gjeld, og da kan han klare å leve av det gården gir

Så ønsker dere lykke til

Jmd skrev:
Har odelsgutt jeg også =)
Men vi kommer ikke til å ha sjans å kjøpe denne gården han er fra, da den ligger VELDIG sentralt, og er vendt minst 6-7 mill. Odelstakst blir da 4-5 mill, og men kun 100mål, og sau er det ikke nok penger i gården til at vi har råd til å holde den =/

MEN han har odelen, så kansje en dag blir den vår =)
Nå har vi jo drømmegården (300 mål, for 1/3 del av prisen på denne)
så vi stresser ikke med det =D

får jeg være så frekk og spørre hvor i landet du bor? vi bor i nord rogaland..

høres ut som en grei gård dere har fått klora tak i egentli..

vi har kjøpt nabo gården til den mannen har odel på.. den er på rundt 170 mål og den vi skal overta er på nå rundt 650 mål pluss svigerfar driver nå og kjøper noe tillegsjorder så tror når vi slår sammen alt havner vi på over 1000 mål.. (og jeg ønska meg ett små bruk på rundt 100 mål maks..) har melke kuer ungdyr okser og kalver..

Vi holder til å Sandes kommune =)
Det som er så trist er at bygda er i stadig utbygging og det er stor fare for at gården ender som byggefelt en gang i framtia =(
Ligger veldig sentralt til (med matbutikk som nær nabo) og har nydelig utsikt.

Dere får nok å henge fingrene i med tusen mål =)
Vi får mer enn nok med de 300 vi har på den nye gården.
Er litt vel lite dyrka mark, men med en kløpper mann, og 3,5tonn gravemaskin, skal vi nok få utvidet markene =)

Back
Topp