Konsekvenser av d-vitaminmangel?

Cilen

Flørter med forumet
Hei, Jeg har tatt trankapslene mine flittig i hele vinter også før jeg ble gravid og var sikker på jeg hadde fått i meg nok d-vitamin, men fikk brev fra legen min i dag... Blodprøvene fra første sv.skapskontroll viste D-vitaminmangel på meg:( Nå lurer jeg på hvilke konsekvenser dette kan få for fosteret i magen? Dobler i allefall antallet trankapsler daglig fra 2-4 og håper det hjelper på nivåene:):) Heldigvis var folatnivået bra:)

Først av alt, så er D-vitamin er egentlig ikke et vitamin, da vi selv kan danne det i huden via solens UV-B stråler som treffer kroppen. Det er snarere et hormon og dannelsen skjer i huden, ut ifra kolesterol. Solen skal stå høyt på himmelen, og huden skal være naken for at vi kan danne tilstrekkelig av det naturlige D3-vitaminet. Mangel på dette vitaminet forekommer derfor spesielt i de nordlige landene og sjelden i de sydlige. I Skandinavia er det kun om sommeren at det dannes nok D3-vitamin i huden. Er man mørkhudet eller går tildekket, som både eldre og innvandrere ofte gjør, kan man mangle D3-vitamin selv på sommeren. Unge og lyshudede, som ikke er redd for solen, klarer seg best, med tanke på D-vitaminet. Så sett deg i sola så snart den titter frem ;) Det er den beste og mest effektive måten å få nok D-vitamin.

Lite D-vitamin femdobler blant annet risikoen for svangerskapsforgiftning. Vitaminet er også nødvendig for barnets hjerneutvikling og dets immunsystem. Mangel på D-vitamin er svært alminnelig hos gravide og øker blant annet barnets risiko for senere i livet å utvikle schizofreni. D-vitamin øker immunforsvaret i morkaken ved å stimulere produksjonen av det antibakterielle proteinet cathelicidin, og ekstra tilskudd av D-vitamin under svangerskapet kan motvirke betennelse i morkaken med mange forskjellige bakterier som for eksempel stafylokokker, streptokokker og kolibakterier. Vitaminet motvirker i det hele tatt både bakterier og virus. Blant annet tuberkulose, influensavirus og underlivsbetennelse.

Ikke bli skremt! Dette er jo worst case senario!
Få deg noe naturlig sollys, og spis fet fisk =)
Det hjelper ikke bare på den fysiske helsen, men også på psyken din og humøret =)
(D-vitamin er også kjempeviktig for små barn. Hjelper utvikling av hjernen, og gir oss happy kids!)

Finn fram solkremen og sett deg på terrassen med en iste =D

I tillegg til tran får du kjøpt D-Vit tabletter på apoteket. Jeg hadde tatt det i tillegg.
Rart legen din ikke nevnte det. Det er små hvite tabletter. løp og kjøp:)

Jeg tar de d-vitamintablettene med ujevne mellomrom, skal være flinkere å ta fe hver dag:) takk for svar jenter:) dere er gode:)

Back
Topp