Konisert og kynnere

#funneroen

Blir kjent med forumet
Håper noen har erfaring med dette. Eg ble konisert for noen år siden pga celleforandringer, og i svangerskapet har eg hatt mye kynnere, og no har eg ekstremt mye kynnere. Så mye kynnere at når eg snakket med føden, så var de redd for at kynnerne skulle modne livmorsmunnen min, pga koniseringen, såpass mye at eg skulle få for tidlige rier. Føden mente det ikkje var akutt no, men fikk diverse råd om hva eg skulle gjøre og passe på. I tillegg ville føden at fastlege skulle sende henvisning til kontroll av livmorhals, sånn at de kunne sjekke at den ikkje ble modnet for mye. Men her var utfordringen, legen ville ikke sende, for hun mente at dette måtte jo være akutt og at føden skulle ta meg inn. :banghead: eg har ikkje gitt meg på å få henvisning. Men eg lurer på om det er noen som har erfaringer med for tidlig modning pga konisering? Sånn at eg kan få litt erfaringer når eg venter på time.

Har ikke erfaring med tidlig modning, men var mye redd for det samme på grunn av konisering to år før jeg ble gravid, og mye kynnere og nedpress-følelse i graviditeten. Hadde heldigvis en lang livmorhals i utgangspunktet (på 7 cm), og den gikk ned til fire, så tre osv. sånn ca. hver fjerde uke. Hadde også dobbelt livmor, som gjorde meg ekstra nervøs.

Fødte datteren min i uke 39+1, så alt gikk heldigvis fint tilslutt. Men jeg syns det var veldig betryggende å vite lengden på livmorhalsen. Fikk den oppfølgingen på grunn av dobbelt livmor da, vanligvis er det ikke behov for ekstra oppfølging med når man er konisert med dagens metode og kynnere er helt vanlig, men ville kranglet meg til en sjekk for å være på den sikre siden ❤️

Jeg har en venn som er overlege i gynekologi og han sier at det med dagens metoder for konisering er det ingen forhøyet risiko for for tidlig fødsel eller andre komplikasjoner dersom man bare er konisert én gang. Er du veldig urolig kan du få målt lengden på livmorhalsen din :)

Back
Topp