Konisering og svangerskap...

AHogBaby

Andre møte med forumet
I oktober 2013 fikk jeg utført konisering grunnet celleendringer i grad to på livmorhalsen. Nå er jeg gravid i uke 9+5, og skal på første kontroll om tre dager. Når jeg ringte for å bestille første kontrollen, spurte jeg også om det var grunn til noen ekstra oppfølging grunnet koniseringen, men fikk beskjed om at de nå bruker laser til inngrepet og at det ikke skal ha noen betydning.
Allikevel tenker jeg at det må ha NOE å si? Livmorhalsen min er jo kortere? Er her noen i samme situasjon? Er det jeg som er småhysterisk? o_O

Jeg har gjort det, men har ikke fått noe spørsmål eller noe sånt om det. Rimelig sikker på at det ikke har noe å si. En venninne har operert begynnende kreft og konisert flere ganger, hun fikk beskjed om at det kunne være vanskelig å bære frem et barn helt til termin. Men tror de syr igjen eller hun blir sengeliggende. Men hun er ikke gravid eller har barn.

Sent from my iPad using BV Forum

Jeg er forresten fra september så er litt foran deg :) regner med de ville sagt noe til nå :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Ja, det ville de vel da. Jeg tenkte på spontanaborter eller for tidlig fødsel.... Men man er vel gjerne litt over gjennomsnittet bekymra i begynnelsen

Jeg har en venninne som nylig fikk utført det samme og hun fikk beskjed om at dette økte sjansen noe for prematurfødsel, men at det som regel gikk fint.

Sent from my iPad using BV Forum

Hei! Sniker litt fra desember, men deler det jeg "vet" om temaet. Jeg ble konisert desember 12 og hadde på forhånd lest på nettet at dette kunne føre til økt fare for senabort rundt uke 20 (da barnet begynner å veie mer og livmortappen er svakere enn normalt). Min lege bekreftet at det er en økt risiko, men mente den er veldig liten da de prøver å ta hensyn til dette når de koniserer (fjerner så lite som mulig). De spurte iallefall meg mange ganger om jeg ville ha barn senere.

Det er også et inngrep de kan gjøre for å redusere denne risikoen (jeg har lite kjennskap til selve inngrepet), men legen mente dette inngrepet var veldig omfattende og risikoen til senabort var særdeles liten, så han anbefalte det ikke. Han mente man heller burde vurdere det hvis man skulle være så uheldig å oppleve senabort.

En annen ting jeg har fått høre av en annen som er konisert (flere ganger) er at hun ikke opplevde noen problemer med dette før selve fødselen. Hun slet nemlig med å få full åpning da koniseringene hadde skapt arrdannelser på livmorhalsen. Hun endte opp med keisersnitt.

Så disse tingene er greit å være bevisst på, men alt i alt tror jeg de aller, aller fleste ikke opplever noen komplikasjoner i forbindelse med dette.

Håper det var til hjelp og at alt går bra! :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Back
Topp