Konisering og prøve bli gravid

T

Tritho

Guest
Jeg fikk idag svar på celleprøven jeg tok for en måned siden om at jeg har celleforandringer og at de anbefaler konisering.. dette passer meg og oss veldig dårlig da vi ønsker og begynne prøve på nytt barn nå (har en fra før) har lest at etter en konisering så anbefales det og vente 6-12 måneder før man begynner et nytt svangerskap, men jeg ønsker to tette barn og er vel egentlig ikke villig til og vente med mindre jeg ABSOLUTT må, noe jeg var fått inntrykk av at det ikke er, men at det er en generell anbefaling.

Men uansett så har jeg noen spørsmål til dere som kanskje har vært gjennom en konisering, gikk eventuelt svangerskapet bra? Født for tidlig? Tok det lang tid for deg og bli gravid? Mistet du før det satt?

Grunnen til at jeg ønsker og utsette det er fordi jeg ønsker to tette barn, og ønsker potensielt ikkje og vente 1,5år før vi kan starte og prøve, i tillegg til at jeg har mistet to ganger og det er økt sjanse for spontan abort etter en slik operasjon
 
Jeg ble konisert 4 år før vi startet prøvingen, men det tok kun 3 PPer. Ingen SA før den satt. De måtte ta noe ekstra hos meg, så jeg hadde vel på grensen til livmorhalssvikt rundt uke 27-28. Vil tro dette normalt sett ikke er et problem om de fjerner normal mengde. Fødte likevel kun 3 uker før termindato, så hun slapp å bli prematur. Vannet gikk spontant mens jeg sov.

Ellers hadde jeg nok en del arrvev på livmorhalsen, som gjorde at fødselen tok veldig lang tid - selv med hyppige rier (nesten 3 døgn fra vannet gikk, rundt 2 døgn med tette rier). Så det er greit å vite at kan skje. Når det først løsnet gikk det ganske radig. :)
 
Hei! Ble konisert for CIN3 5 desember. Fikk beskjed om at jeg kunne starte når jeg hadde slutta å blø og at det var grodd. Sluttet vel helt å blø etter typ 6 uker. Sånn jeg forsto det var anbefalingen om å vente så mange mnd som du nevner litt utadert siden de nå bruker en mer skånsom metode for å fjerne enn før.

Jeg fikk positiv test i slutten av januar, så klaffet på første forsøk etter operasjon her. Er nå straks 26 uker på vei så vet jo ikke hvordan fødsel etc vil gå, men alt hittil har gått veldig fint og ingen leger eller gynekologer har uttrykt bekymring rundt graviditeten og koniseringen :Heartred
 
Hei!
Ble konisert i mars 23. Fikk beskjed om å bare vente 4 uker, (Bør ikke ha sex på 4 uker) og at blødningene hadde stoppet. Prøvde og ble gravid 3 måneder senere. Endte dessverre i MA, men det har nok ikke noe med koniseringen å gjøre. Ble gravid på nytt 9 måneder etter konisering, og er nå 30 uker på vei. :happy:
 
Ble konisert mens jeg var gravid. (6 uker på veg) Hadde ei skummel blødning hvor vi trodde jeg skulle miste i uke 15, men heldigvis gikk alt bra!

Kan du be de om å få koniseringen fortest mulig? Bedre det enn å vente til etter evt graviditet! Tenk å gå med den bekymringen når man er gravid/i barselbobla. Anbefales ikke! :(
 
Back
Topp