Konisering (grove celleforandringer)

Håpefull2016

Andre møte med forumet
Hei!
Vi har vært igjennom 3 mislykka prøverørsforsøk og nå skulle vi etter planen i gang m 4 (privat),men min celleprøve viste grove celleforandringer noe som betyr konisering og utsatt forsøk. Noen andre som har erfaringer m prøverørsforsøk etter noe sånt?

Last edited:
Spør legen alm utfører kondenseringen på deg... De har nok god kjennskap til det.. Ellerhør med klinikken du skal benytte deg av

Jepp, jeg ble gravid etter tre mislykkede forsøk etter konisering. Det eneste som jeg fikk beskjed om er at de kun vil sette inn ett egg om gangen for å unngå tvillinger og økt sjanse for tidligfødsel (pga. kortere livmorhals). Men på fjerde forsøk (satte inn et fryseegg fra 3. forsøk) ble jeg gravid og har en datter på 16 måneder. Da jeg ble gravid mente legen at jeg måtte beregne tidlig sykemelding og at jeg kanskje måtte ligge i ro pga. kortere livmorhals, men har hørt fra andre leger i etterkant at det var litt rart å gi meg en slik beskjed, da det var lite sannsynlig.
Ble tidligfødsel (uke 32+6), men det var pga. svangerskapsforgiftning og hadde ikke noe med konisering å gjøre.
Så ikke mist motet!!

Jepp, jeg ble gravid etter tre mislykkede forsøk etter konisering. Det eneste som jeg fikk beskjed om er at de kun vil sette inn ett egg om gangen for å unngå tvillinger og økt sjanse for tidligfødsel (pga. kortere livmorhals). Men på fjerde forsøk (satte inn et fryseegg fra 3. forsøk) ble jeg gravid og har en datter på 16 måneder. Da jeg ble gravid mente legen at jeg måtte beregne tidlig sykemelding og at jeg kanskje måtte ligge i ro pga. kortere livmorhals, men har hørt fra andre leger i etterkant at det var litt rart å gi meg en slik beskjed, da det var lite sannsynlig.
Ble tidligfødsel (uke 32+6), men det var pga. svangerskapsforgiftning og hadde ikke noe med konisering å gjøre.
Så ikke mist motet!!
Jeg har også blitt konisert - men 3 år før vi begynte på IVF. Hos Hausken så sa de ingenting om det. Når jeg byttet over til Haugesund og ville få satt inn 2 egg (siden det var 4. insett) sa de det samme som står over, økt fare for tvillinger/tidlig fødsel pga forkortet livmorhals. Har ikke vært så heldig å bli gravid dessverre!

Så det høres ut som den eneste forskjellen er at du ikke kan få satt in 2 egg.

Jeg har også blitt konisert - men 3 år før vi begynte på IVF. Hos Hausken så sa de ingenting om det. Når jeg byttet over til Haugesund og ville få satt inn 2 egg (siden det var 4. insett) sa de det samme som står over, økt fare for tvillinger/tidlig fødsel pga forkortet livmorhals. Har ikke vært så heldig å bli gravid dessverre!

Så det høres ut som den eneste forskjellen er at du ikke kan få satt in 2 egg.
Ja, men de burde ta i betraktning hvor mye en har fjernet av livmorhalsen. Er vel større risiko jo kortere livmorhals en har.
Konisering skal vel ikke ha noe å si på sjansen til å bli gravid så vidt jeg vet. Jeg har endometriose, og det er mest sannsynlig grunnen til at jeg ikke blir naturlig gravid.
Har hatt flere mislykkede forsøk jeg også, før jeg endelig ble gravid på "siste sjanse", så håper ikke du gir opp. Lykke til!

Jeg ble konisert for 10 år siden og har en sønn på 16 mnd etter ivf. Fikk ikke sette inn to egg, ellers ingen forskjell. Jeg fødte 4 uker før termin, men det var pga svangerskapsforgiftning. Jeg måtte ikke ta noen spesielle hensyn under graviditeten. Det har ingenting å si for muligheten til å bli gravid, så dette går nok bra:-)

Så ikke mist motet!!

Så godt å høre det lykkes✨ Jeg har liksom mista mye i løpet av 3 mislykka forsøk også nå dette Men igjen er kanskje en grunn til de mislykka forsøkene?!

Back
Topp