Konfirmasjon og skilte foreldre..

Gravid med Gravøren!

Elsker forumet
Ja hva er rettferdig? At foreldrene deler utgift til konfirmasjon og bunad likt? Blir maaaaaange tusen i utgifter.

Hvis noen har hatt denne situasjonen ville jeg blitt glad for å høre hvordan dere har ordnet det.

Ja likt blir vel mest rettferdig , men jeg har ikke stått i samme situasjon selv!
Blir jo billigere for begge om det deles :)

Når jeg ble konfirmert fikk jeg gamle bunaden til mamma og hadde to fester, ikke akkurat det mest gunstige.

Veit svogeren min skal dele utgifter til sin datter.

Til min sønn blir nok jeg å betale alt, med mindre det skjer et under med bf.

Mange løsninger med andre ord. Avhenger rett og slett av foreldrene, men slik det burde være er jo selvfølgelig å dele :-)

Jeg fikk med to bonuser på kjøpet da jeg gifta meg, og kan ikke tenke meg annet enn at vi deler på utgiftene når vi kommer så langt som til konfirmasjon. Blir en selvfølge for oss, barna har to familier som bryr seg om dem, da blir det naturlig at begge parter bidrar.

Det mest rettferdige er vel at man deler ,men jeg vet mange som ikke vil dele og heller holder to selskaper

Det er jo faktisk ikke et krav at barnet skal få bunad, så jeg synes ikke man kan kreve at begge parter betaler den dersom de ikke ønsker. Men selve selskapet synes jeg det er en selvfølge at begge deler på. Mine foreldre er skilt og kom ikke så godt overens når jeg var yngre, men konfirmasjonen var min dag og da klarte de å ta seg sammen og holde ut med hverandre i noen timer.Tror at hvis man prøver å kreve at den andre betaler for en bunad de ikke ønsker/har råd til å gi blir det bare dårlig stemning, men selvfølgelig kan man jo spørre og høre hva den andre tenker.

Ikke noe erfaring selv, men synes jo det er naturlig dere deler utgiftene til selskapet..

I forhold til bunad eller gave må dere se om begge er enige om feks det er bunad som skal gis, synes ikke det er noe selvfølge å få det i gave....

Her er det en selvfølge at bf stiller opp med og betale halve selskapet og bunad!

Men folk er forskjellige, så vet ikke h a som er normalt og Gjøre! :)

Jeg tar det ikke som en selvfølge at far te frøkna betaler halvparten av utgiftene til konfirmasjonen men det blir bare et selskap. Om han ikke vil betale noe jeg tviler på så skal jeg nå ordne alt selv og invitere de til selskapet.

Her kommer bf til å betale halve selskapet når den tid kommer. Skulle bare mangle! Bunad vet jeg ikke hvordan vi løser om de vil ha det i det heletatt.

Her var det sånn at pappa betalte bunaden min, mamma selskapet. Bunad er selvsagt dyrere, men det er min farmor som har sydd den :) så tror det ble omtrent likt :)

Jeg tar det ikke som en selvfølge at far te frøkna betaler halvparten av utgiftene til konfirmasjonen men det blir bare et selskap. Om han ikke vil betale noe jeg tviler på så skal jeg nå ordne alt selv og invitere de til selskapet.
Da hadde jeg faktisk ikke invitert han! Vettu hva, her skal jaggu BF få ta sin del, ellers kan han holde seg unna. Heldigvis mange år til enda men :p

Da hadde jeg faktisk ikke invitert han! Vettu hva, her skal jaggu BF få ta sin del, ellers kan han holde seg unna. Heldigvis mange år til enda men :p

Uansett hva slags problemer og diskusjoner meg og bf har hatt så har det aldri gått utover frøkna. Det er hennes dag og om han ikke skulle betale så skal hun fortsatt få ha pappaen sin der. Kun fordi han er pappaen hennes og viktig for henne.

Det betyr ikke at han ikke hadde fått høre hva jeg mente om saken og garantert hadde hans mor gjort det samme. Men jeg ville jo heller aldri fortalt mitt barn at pappa ikke vil være med å betale for hennes store dag.

Uansett hva slags problemer og diskusjoner meg og bf har hatt så har det aldri gått utover frøkna. Det er hennes dag og om han ikke skulle betale så skal hun fortsatt få ha pappaen sin der. Kun fordi han er pappaen hennes og viktig for henne.

Det betyr ikke at han ikke hadde fått høre hva jeg mente om saken og garantert hadde hans mor gjort det samme. Men jeg ville jo heller aldri fortalt mitt barn at pappa ikke vil være med å betale for hennes store dag.
Da mener vi ulikt, men det er kanskje ulikt forhold mellom deg og BF, og meg og BF. Her tar han aldri kontakt, besøker aldri jenta si, men å ha henne en helg i mnd, det er lissom greit. Jeg har ikke noe godt forhold til han overhode, kommer heller aldri til å ha det.
Men heldigvis mange år til, så håper det bedrer seg til da.

Hvis foreldrene tjener ca likt så bør de betale like mye. Bør jo bli enig på forhånd hva de skal bruke. Så kan jo gaver være utenom/individuelt. Hvis foreldrene tjener forskjellig så tenker jeg det er urettferdig å dele likt. Det blir jo som med barnebidrag - justeres etter forskjell i foreldrenes inntekter.

Da jeg ble konfirmert så spiste vi middag på et hotell, men så var det kaffe og kaker hjemme etterpå. Hvem som betalte hotellmaten vet jeg ikke. Mamma stod for kakebaking og husvask til selskapet hjemme. Av mamma fikk jeg bunad, av pappa fikk jeg pc.

Da mener vi ulikt, men det er kanskje ulikt forhold mellom deg og BF, og meg og BF. Her tar han aldri kontakt, besøker aldri jenta si, men å ha henne en helg i mnd, det er lissom greit. Jeg har ikke noe godt forhold til han overhode, kommer heller aldri til å ha det.
Men heldigvis mange år til, så håper det bedrer seg til da.

Og det er jo greit, jeg skal ikke nekte deg og ha din mening :) Jeg bare har en annen. Her har vi hatt masse problemer og dårlig samarbeid. Nå fungerer det forholdsvis greit så lenge det ikke er snakk om penger.

Men til tross for alle problemene har han igjen nå regelmessig samvær og frøkna er glad i pappaen si og for meg så er det viktigere enn hvem som betaler for selskapet. Her er det 7 år til konfirmasjonen så må faktisk om få år begynne å tenke på det.

Og det er jo greit, jeg skal ikke nekte deg og ha din mening :) Jeg bare har en annen. Her har vi hatt masse problemer og dårlig samarbeid. Nå fungerer det forholdsvis greit så lenge det ikke er snakk om penger.

Men til tross for alle problemene har han igjen nå regelmessig samvær og frøkna er glad i pappaen si og for meg så er det viktigere enn hvem som betaler for selskapet. Her er det 7 år til konfirmasjonen så må faktisk om få år begynne å tenke på det.
Har aldri vært diskusjon om penger her heller, mer at jeg prøver å få han interessert i datteren sin. Men nok om det :)
Her er det fortsatt 12 år til, så trenger ikke tenke på det heeeelt enda ;)

Har aldri vært diskusjon om penger her heller, mer at jeg prøver å få han interessert i datteren sin. Men nok om det :)
Her er det fortsatt 12 år til, så trenger ikke tenke på det heeeelt enda ;)

Her har vi hatt en del problemer med bidraget vi da :P Og siden jeg får barnetrygd så dekker jo det alt barnet trenger så da er det jo grei for det mener han haha

Nei da har du god tid på deg :)

Back
Topp