Konfirmasjon og penger.

Vulcano

Elsker forumet
Dere som har konfirmasjonsunger, hvor mye får de av sine foreldre den dagen? Og får de lov å disponere pengene de får selv?

herover har jeg sett at foreldrene ofte ikke gir noe siden de betaler selskapet,men enkelte kjøper også budnad til unga

Jeg fikk selskapet, bundasko og skjorte. Innsying av arvet bunad og noe nytt sølv. Å så hadde mamma og pappa laget ett album fra jeg låg inni magen til mamma og til konfirmasjonsalder.
Det kommer jo an på økonomien til foreldrene,men hører ofte at de betaler selskapet og gir derfor ingen gave. Å så er det noen som kjøper bundad/dress til barna til den store dagen.

Vi gav 10000 kr når han eldste komfet seg. Han fikk også det av faren sin.
De fleste jeg kjenner gir det.

Han valgte å la pengene stå i banken[:D]

Jeg hadde skilt foreldre, di delte det slik:

Pappa: Betalte selskapet innkl. mat, fotograf. frisør, etc. + 5000 kr i gave (øremerket til førekort.)
Mamma: Betalte bunad, skjorte, sko, søljer. + forgylte mine første sko & lagde ett lite album av meg.

Jeg ble konfirmert i 2003. Jeg fikk ikke noe penger av foreldrene mine, de betalte for bunad og selskap. Jeg fikk ca 11 000 kr i pengegaver, som stort sett urørt ble satt inn på sperret konto.

Men vet at andre i klassen har fått gaver av foreldrene. Ei venninne f.eks fikk 3000 kr av foreldrene, pluss bunad og bunadsølv og selskapet. Men det varierer vel mer personlig økonomi da.

5000 er visst "vanlig" her, i tillegg til alle utgiftene ved konfirmasjonen..

Når den tid kommer vil ikke mine få lov å disponere pengene selv nei, de får bruke litt på noe de ønsker seg/trenger- og så blir resten satt på sparekonto..

Jeg har ikke barn i komfirmasjonsalder, men jeg husker jeg fikk selskapet og 2000 kr hos mamma og pappa.
Det går mye penger til selskap, klær og fotograf den dagen, og jeg syns det er viktig at barna får vite at det koster også[:)]

Fikk stort selskap på hotell og bunad av mine forsørgere[:)]

Jeg fikk klokke av mamma og pappa til komfirmasjonen, i tillegg til selskapet da [:)]

Jeg fikk selskapet og ett par tusen kr av mamma.. Hun måtte betale hele selskapet alene..

Også fikk jeg 5000 av pappa og stemora mi..

Jeg fikk selskap og bunad m/sølv[:)] Pengene jeg fikk til konfirmasjon har jeg delevis fått lov til å disponere selv, frem til jeg ble 18. 

fekk bunad med mamma jeg, så det ska eldste mi få når hu komfimerer seg[:)]
Og så betalte mamma helle festen også... hu er alenemor[:)]

Jeg blei komfirmert i år 2000. Fikk selskapt av mamma og pappa pluss ett gullkjede med min første tann anheng.. Den første lille tanna jeg mista er festa på sånn anheng greie... Vi har fått det alle søstrene.... Veldig koselig gave... 

ORIGINAL: mysen76

Det er normalt i min omgangskrets også....

ORIGINAL: mysen76

Haha herre.... Det er jo nesten like mye som jeg fikk samlet i pengegaver da jeg konfirmerte meg. Konfirmerte meg på begynnelsen av 90-tallet så 10 000 bar litt mer på den tiden enn i dag, men ikke SÅ mye mer liksom. Var vel et par-tre stk i klassen som fikk den summen av velstående foreldre eller besteforeldre men... Selv fikk jeg bunad av mamma (enda ikke ferdig den da men [:-]) og så fikk jeg vel noen kroner av henne og så noen kroner av pappa. Fikk disponere pengene selv og det gjorde alle andre i klassen min også.

Man burde ikke føle noe press på seg til å gi 10 000 kroner til ungene sine iallefall mener nå jeg. Spesielt ikke om man får f.eks. bunad for det koster jo en del.

jeg fikk ingen gave av foreldrene mine, annet enn selskapet.. de hadde dårlig råd da.. de skulle dele det på to, men mamma måtte betale alt selv fordi pappa var blakk..
Da mamma skulle hente maten hadde ikke pappa betalt så det var så vidt hun fikk ta det med seg.. [:-]

De andre i familien min (kusiner/fettere) har fått bunad/pengegave + selskap..

Tobias, om han vil konfirmere seg, vil nok få bunad.. [:)]

Mamma betaler min søsters selskap, kjøper klærne og en gave (stereo, tv o.l) Var slik da jeg og konfirmerte meg.

Jeg fikk bunad og sleskap, usikker om hvem av mine foreldre som betalte det.

Alle pengene jeg fikk ble satt inn på konto, som jeg ikke fikk disponere før jeg ble 18, bortsett fra at jeg fikk tigget til meg 1000 til å kjøpe steroanlegg.

Konf pengene ble forøvrig brukt på lappen, så jeg var glad jeg hadde de på konto når den tiden kom.

Jeg fikk festen, sterioanlegg, og 5000 kr av mamma og stefaren min.
Av pappa fikk jeg 20 000 kr. der 10.000 var spess til førerkorte og som pappa disponerte den dagen jeg skulle kjøre opp så betalte han regningene mine... Veldig fint...

fikk tilsammen litt over 30 000 kr + mange gaver

Back
Topp