Kondolerer

carpus

Forumet er livet
Er det bare jeg som synes det ordet er utrolig upersonlig?

Jeg tenker tilbake på pappas begravelse,  hvor alle (både kjente og ukjente) kom å tok meg i hånda og kondolerte.. men det var utrolig mye bedre å få høre "jeg tenker på deg" og lignende..
Etter den gangen klarer jeg ikke å bruke ordet kondolerer.

Er det flere som tenker sånn, eller er det bare jeg som er sær? [8D]

jeg sliter også med å bruke det ordet...
litt for upersonlig, ja!

ser ok ut skriftlig, men da vi begravde minsta, hadde de aller fleste en mer personlig melding å komme med...
tilpasset oss og situasjonen osv...

Det er kanskje et litt teit ord, jeg har problemer med å bruke det.
Jeg kan godt skrive det, men jeg føler at det ikke hører hjemme på min dialekt, det blir for rart å si det. Men av og til kan det jo være vanskelig å si rett ut at man tenker på noen eller er føler med dem el, det blir vel litt keitete det også.[8|] 
Jeg hadde ikke reagert selv på at folk sa kondolerer kanskje, jeg ville bare vært glad de sa noe som helst.

synes det er ufyselig, kjønner godt dem som skriver i dødsannonsene at dem ikke ønsker at folk skal kondolere[:)]

ORIGINAL: BæreMæ

synes det er ufyselig, kjønner godt dem som skriver i dødsannonsene at dem ikke ønsker at folk skal kondolere[:)]

Jeg trodde det handler mest om at de etterlatte ikke vil at folk skal komme bort til dem og si kondolerer, vi tenker på deg, hvordan har dere det, el. Jeg har aldri tenkt at det handler om ordet "kondolere".
Tar jeg helt feil nå? [8|]

ORIGINAL: BæreMæ

sier det aldri.
får det ikke til. synns det høres helt fjernt ut.
liker heller ikke om folk sier det til meg..

Jeg hater det ordet, bestemor døde brått og uventet i oktober, og i begravelsen kom det masse ukjente folk bort å kondulerte, jeg ble neste litt sint jeg, hvorfor komme bort å si det i det hele tatt?? spess folk man ikke har peiling på hvem jeg er... [:@][:@][:@][:@][:@][:@]

ORIGINAL: Lissyjane

Jeg kan seriøst ikke fatte dem som henger seg opp i sånt jeg. Det er en ydmyk,respektabel,omtenksom gest. Det er ikke sikkert det er lett for dem som tar deg i hånden og finne ord. Og hjemmepleieren som var i morfar sin begravelse kjente da ikke meg for eks. Hadde synes det var rart om hun sa noe annet.. Det er lett å si når man ikke finner ord og man føler halsen snører seg opp. Synes man skal slutte å tenke på det og heller være glad for at folk viser at de bryr seg,samme hvilken ord de bruker[;)]

Ja, for all del, det var ikke sånn ment. Det viktigste er selvfølgelig at folk bryr seg!
Jeg har vært i den situasjonen mange ganger, man står der og aner ikke hva man skal si.. Jeg ender som regel opp med å enten ta dem i hånda og gi et medfølende blikk eller en klem, alt etter hvor godt jeg kjenner dem.

helt enig med deg.
et trist, kaldt og upersonelig ord!
bra folk sier noe i det hele tatt, men jeg liker bedre jeg tenker på deg osv fremfor kondolerer

Jeg liker helelr ikke ordet kondolerer.

Da gjør jeg heller som carpus, tar de i hånda og gir dem et medfølende blikk. Eller til de jeg kjenenr godt, så sier jeg feks føler med dere, tenker på dere e.l.

ORIGINAL: arquinne

Jeg syns det er et grusomt ord, men kommer ikke på noe bedre ord heller. 

Enig.
Jeg bruker det iblant, men da i kombinasjon med "tenker på deg" eller om det er face to face med en klem.

Eller dere kan gjøre som meg.... Si gratulerer istedenfor kondolerer[:o][:o][:o]

Unødvendig å si at jeg ikke bruker kondolerer lengere?[&:]

prøver å ikke bruke ordet selv... er som du sier-svært upersonlig...

ORIGINAL: JulieOgAnnaKaroline

Synes det er et merkelig ord..
Men har brukt det, i mangel på noe annet å si.
Det er jo bare godt ment

sign

ORIGINAL: alruto

Jeg bruker aldri det ordet..synes det er et ekkelt ord. Da er det bedre å si  noe annet, "tenker på deg" eller noe sånt..

ORIGINAL: alruto

Jeg bruker aldri det ordet..synes det er et ekkelt ord. Da er det bedre å si  noe annet, "tenker på deg" eller noe sånt..

For meg høres det ut som den mislykkede alkoholiserte broren til "gratulerer" som på et klønete vis forsøker å ønske til lykke med noe som er helt for jævlig for den det gjelder.

Back
Topp