Kondisjonstrening for gravide

Håpefull80

Flørter med forumet
Hei!
Jeg er glad i løping, spinning og fjellturer. Jeg føler ikke at jeg har trent skikkelig hvis jeg ikke har svettet skikkelig og hatt høy puls:) Etter jeg fant ut at jeg var gravid har jeg tatt det roligere på trening (vært litt engstelig etter tidligere spontanaborter). Nå er jeg 12 uker på vei og føler meg tryggere og har lyst å øke treningsmengde/intensitet.

Forsøkte å løpe en tur forrige uke, men etter 4 km rolig løping kjente jeg et press ned fra magen og roet ned. Vekslet mellom å gå/løpe til jeg var hjemme. Tror du det er ok å løpe selv om jeg kjenner mye stikninger osv i magen? Dette øker når jeg blir varm. Hva anbefaler du mht intensitet og varighet på øktene? Spinningsalen der jeg trener er i en kjeller og det kan bli veldig varmt. Har lest at gravide bør være forsiktige med varme for å unngå overoppheting. Noen tips? Fjellturer funker fortsatt fint, men det blir mindre aktuelt etterhvert i mørke og høstvær.
 
Hei!
Jeg er glad i løping, spinning og fjellturer. Jeg føler ikke at jeg har trent skikkelig hvis jeg ikke har svettet skikkelig og hatt høy puls:) Etter jeg fant ut at jeg var gravid har jeg tatt det roligere på trening (vært litt engstelig etter tidligere spontanaborter). Nå er jeg 12 uker på vei og føler meg tryggere og har lyst å øke treningsmengde/intensitet.

Forsøkte å løpe en tur forrige uke, men etter 4 km rolig løping kjente jeg et press ned fra magen og roet ned. Vekslet mellom å gå/løpe til jeg var hjemme. Tror du det er ok å løpe selv om jeg kjenner mye stikninger osv i magen? Dette øker når jeg blir varm. Hva anbefaler du mht intensitet og varighet på øktene? Spinningsalen der jeg trener er i en kjeller og det kan bli veldig varmt. Har lest at gravide bør være forsiktige med varme for å unngå overoppheting. Noen tips? Fjellturer funker fortsatt fint, men det blir mindre aktuelt etterhvert i mørke og høstvær.

Hei! Symptomer som stikninger skal alltid taes alvorlig og opplever du det skal du ikke fortsette treningen. Ved første svangerskap kan mange opplever stikk/smerter som skyldes at vev strekkes, men om det likevel er OK med den type trening er det legen som skal avgjøre.
Fosteret har ikke samme mulighet til å få ned temperaturen raskt etter en økt slik mamma har det, derfor anbefales vanligvis ikke lange økter med høy intensitet for gravide. Det er ikke spesielt gunstig å trene i et dårlig ventilert (fuktig?) rom for noen og spesielt ikke for gravide, så her anbefaler jeg deg å bruke sunn fornuft. Om du merker at det ikke gjør deg godt er det helt OK å avbryte treningen. Men kanskje er det bedre å kjøre treningen litt roligere helt fra start.
Husk at de helsemessige gevinstene ikke øker i takt med intensiteten. Det er spesielt den moderate trimmen som er helsefremmende.for mor & barn. Så kan du heller jobbe med prestasjon (om du vil) når baby har kommet frem? Et svangerskap varer jo ikke så lenge. :)
Vennlig hilsen Kari

www.trimtram.no

Her finner du mine trim-DVD’er, også for gravide: http://powermusic.no/storefront.php?c1=206&c2=206

Bok om trening for mage & rygg : http://powermusic.no/storefront.php?pid=692

Bok med masse tips om mat og barn: http://powermusic.no/storefront.php?pid=978
 
Back
Topp