Kondisjonstrening bekkenløsning

Vinterland

Flørter med forumet
Lurer på om noen av dere trener kondisjon? Og har dere bekkenløsning? Hva og hvor trener dere i disse tider? Er ellipse snill mot bekkenet?

Jeg løp til litt ut i svangerskapet, men har de siste mnd blitt sittende grunnet bekkenløsning. Stikkende følelse og noe smerter. Dette har ført til at jeg ikke har en sjanse til å gå fortere enn 3-4km/t. Føler jeg tar livet veldig med ro når jeg går turer, og vekta (som var for høy fra før) går bare oppover. (Jada, jeg vet jeg skal opp, men vil holde meg stabil pga overvekt)

Hei!

Jeg har trent på treningssenter inntil de nå nylig stengte. Ca to ganger i uken. Da har jeg gått på tredemølle, rodd og gjort lett styrketrening på overkroppen og litt på lår. Har ikke bekkenløsning, men låsning, så turer på hardt underlag blir litt smertefullt. Er behandlet hos kiropraktor så kjenner ikke noe til det, med mindre det er mye trakking. Og siden jeg bor i sentrum er det lettere å trene på senter enn å dra til skogs på tur hver dag. Jeg har også svømt en del, og det har vært veldig godt. Det er nok den mest skånsomme og velgjørende treningen for en som er gravid. Tenker at både ellipsemaskin og sykling er relativt skånsomt, men sykling vil nok gjøre vondt i bekkenet for mange.

Når det kommer til vekt generelt har kosthold 80% å si, og de anbefaler ikke gravide å legge seg i hardtrening. En tur på 30 min hver dag er anbefalt, da har en gjort mye. Hvis du spiser sunt og variert, men vekten allikevel øker, er det nok rett og slett bare kroppen som legger på seg, og ikke noe du får gjort noe med. Jeg har også nok kg fra før, og spiser karboredusert. Har gått ned i vekt nå som følge av det (baby vokser som anbefalt og har det supert), og jeg har mye mindre vann i kroppen og mer overskudd.

Så fremfor å sette i gang med trening når du allerede har smerter ville jeg sett over kostholdet, og hvis ingenting der kan endres er det bare kroppen som lader opp rett og slett ♥️ Og de kiloene en da legger på seg, er nok de som også forsvinner igjen ☺️ Jeg kjenner godt til følelsen av å ville kontrollere vekten, men viktig at du lytter til kroppen og ikke pådrar deg ytterligere smerter og slitasjer.

Jeg trente elipse forrige svsk, og det var supert for bekkenet. Denne gangen har jeg gått i behandling og lært at løsningen min kommer av låsning. Så fått beskjed om å gå i skog på medium mykt underlag og ikke på fjell som er rett opp og ned f.eks. Så går tur på 1t ca 3 ganger i uken. Rekker ikke mer da jeg er alene med en toåring og i jobb. Jeg prøver å ha fokus på ett balansert kosthold og holde meg i bevegelse. Slank utenom svsk, men blir skikkelig feit som gravid. Bikker 20kg denne gangen også, og kjenner jeg er redd vekten skal vise enda mer til slutt denne gangen... og ingenting «raser» av meg etter fødsel :playful:

Jeg løper fortsatt, det går fint. Hadde jeg hatt tilgang på mølle hadde jeg løpt intervaller på rundt terskel. Gravide kan godt trene, også med ganske høy puls. Anbefalingen går på å ikke være over 90% av makspuls. Og det er faktisk veldig høyt. Så det er ikke noe problem å unngå. Men nå som senteret er stengt blir det løping ute.
Trener også styrke, gjerne så tungt som jeg klarer over 8-12 reps. Her har jeg heller ikke tunge nok vekter hjemme, så da blir det sånn kjip 15-20 rep trening. Men bedre enn ingenting.
For min del er det vondere å gå enn å løpe. Ergo løper jeg.

Alle får faktisk bekkenløsning når man er gravid, men ikke alle får smerter og noen får mer alvorlig bekkenløsning enn andre. derfor må man se ann hvordan bekkenet er hos hver enkelt og vurdere derifra hvor mye trening som anbefales. jeg har fått beskjed at fysio og kiro om å bevege meg minst mulig, mens legen pusher på at jeg skal bevege meg mer og ta pracet - men paracet hjelper jo ikke på bekkensmerter. Jordmor er enig med fysio og kiro og ber meg ta det utifra smertene. Frem til uke 20 kunne jeg gå en tur på 30 min som er det som min anbefales av fysisk aktivitet hver dag for gravide, men etter uke 20
Har jeg ikke hatt sjangs. Snart uke 30 og sliter med å komme meg rundt i leiligheten. Har en på 2,5 år så får jo noe bevegelse iløpet av dagen. Vekten har holdt seg stabil, er nå
4,6 kg over startvekt. Har også litt ekstra fra forrige svangerskap så jeg har satt meg som mål om å ikke gå opp stort mer enn 12 kg som er ca det et svangerskap veier, jeg er dermed bevisst på hva jeg spiser. det her er 10 mnd av livet jeg ikke klarer å være aktiv, og jeg må bare akseptere det.

Når det kommer til den mest skånsomme treningen for bekkenet er det svømming / basseng trening. Men man kan vel i prinsippet gjøre alle treningsformer så lenge man ikke får mer smerter av det :)

I begge mine svangerskap har jeg måtte gå over fra løping til spinningsykkel.

Jeg plages veldig med bekkenlåsninger, og vondt i ryggen, og bare det å gå 800 m til barnehagen gjør at jeg vralter omkring med museskritt før jeg er hjemme igjen.

Men sykling går helt fint :) Har ikke prøvd ellipse, det virker enda mer dritt enn spinningsykkel :p Kjeeedeliiiig..

Jeg løper fortsatt, det går fint. Hadde jeg hatt tilgang på mølle hadde jeg løpt intervaller på rundt terskel. Gravide kan godt trene, også med ganske høy puls. Anbefalingen går på å ikke være over 90% av makspuls. Og det er faktisk veldig høyt. Så det er ikke noe problem å unngå. Men nå som senteret er stengt blir det løping ute.
Trener også styrke, gjerne så tungt som jeg klarer over 8-12 reps. Her har jeg heller ikke tunge nok vekter hjemme, så da blir det sånn kjip 15-20 rep trening. Men bedre enn ingenting.
For min del er det vondere å gå enn å løpe. Ergo løper jeg.

Man kan trene, ja, men problemet er bekkensmerter, som tittelen sier. Det er ikke så lett å løpe om man blir halvt invalid av bekkenløsnings/låsningssmerter. Så derfor må mange finne alternativer.

Jeg er så utslitt etter jobb at det blir maks noen kveldsturer på 1/2 til 1 time i uken. Mykt underlag er mye bedre for bekkenet enn asfalt - på sistnevnte har jeg nesten gangsperre når jeg kommer hjem... Trente en god del før, både styrke og kondisjon. Vet det er best om jeg hadde fortsatt å trene i svangerskapet, men prøver å ikke ha dårlig samvittighet. Er bare en liten del av livet og babyen har det tipp topp ifølge jordmor :shy:. Nå som det er blitt så sykt kaldt og mørkt ute vurderer jeg å prøve svømming igjen, det er hvertfall skånsomt for bekkenet. Både styrke og utholdenhet, også kan man jo avslutte med å varme seg i det terapibassenget :p:p

Sniker.

Min bekkenløsning var så ille at det var smertefullt å komme seg til treningssenter til fots, 500 m unna. Men når jeg først kom meg dit kunne jeg trene crossing/ellipse med høy intensitet. Hadde intervalltime dagen før planlagt KS På maskinen var det kun kynnere jeg måtte ta hensyn til, bekkenet oppførte seg eksemplarisk

Back
Topp