Kompromiss

Aléria

Gift med forumet
Junilykke2018
Marshmallows2021
Lillesøster er snart tre uker gammel og navneløs. Jeg har lenge (type et par år) hatt ei topp fem liste med jentenavn. Vi visste ikke kjønn under graviditeten, men jeg hadde følelse på gutt. Jeg hadde dermed guttenavnet klart, men også en favoritt blant jentenavnene "mine". Etter fødsel og overraskelsen over at det var ei jente, ble jeg likevel litt usikker på jentenavnet jeg hadde hatt som favoritt. Og det var jo ikke avgjort, for pappaen har jo selvsagt også noe han skal ha sagt i valget av navn :p Jo mer vi har grublet på navn, jo mer usikker har vi blitt. Mannen har kommet med noen forslag som er alt for vanlige for min smak. Også har vi hatt et alternativ som vi begge liker godt, men som er litt mer utbredt enn mitt (tidligere) yndlingsnavn. Nå er vi altså nært å bestemme oss for det navnet vi begge liker godt, men jeg er redd for å angre på at jeg gir slipp på mitt (tidligere) yndlingsnavn.
Er det noen her som har vært nødt til å inngå kompromiss med partner, som angrer på at de ikke kjempet mer for sitt yndlingsnavn?
Skal nevnes at førstemann fikk sitt navn etter oppkalling etter sin oldefar på pappaens side, etter sterkt ønske fra pappaen. Så jeg kunne nok kjempet igjennom mitt yndlingsnavn om jeg ville. Men jeg ønsker jo at vi begge skal være fornøyd. Og jeg liker jo kompromiss-navnet vårt veldig godt. Jeg er bare redd for å angre senere :rolleyes:
 
Tror når du blir vant med baby heter det så er det helt unaturlig at baby skal hete noe annet... hadde jeg trumpet igjennom et navn hadde jeg angret godt
 
Tror når du blir vant med baby heter det så er det helt unaturlig at baby skal hete noe annet... hadde jeg trumpet igjennom et navn hadde jeg angret godt

Ja, du har rett :happy: Jeg ville aldri trumpet igjennom et navn som pappaen absolutt ikke ville ha :) Nå har vi bestemt oss for det navnet vi begge liker veldig godt ❤ Så får jeg spare det andre navnet til eventuelt neste barn (om det skulle bli jente) ;)
 
Min erfaring er at jeg ikke har angrer på noen navn (har fem barn)

Hadde en soleklar favoritt på første (jente) men mannen var ikke enig. Vi fant et annet sammen som vi syns var fint begge to.
Med nr to sa jeg tidlig at dette er en jente og hun skal hete mitt favoritt navn.. du kan bestemme på neste.. :hilarious: med nr tre som også ble jente var det et navn i hans familie jeg likte så godt som passet med de andre. Hun fikk også et mellomnavn som vi likte godt og hadde snakket om når jeg var gravid med nr to.


Med nr 4 (ny far) var det et guttenavn jeg likte kjempe godt. Dette var faren enig i helt til ul viste det var en gutt, da ombestemte han seg. Fant et greit navn vi likte begge to, men jeg synes det var litt sårt da jeg likte det andre veldig godt. Men ble fort vant til det og har ikke angret i ettertid!

Med nr fem ble vi enige og nå me sjette i magen fant jeg et sjelden navn som få heter. Dette likte jeg godt, og det ble så mye diskutert å snakket om og det kom ingen andre «kandidat» navn på banen. Så hun har blitt kalt det siden juletider og det føles helt unaturlig å tenke på andre navn selv om hun ikke er født.

jeg tror uansett hva dere går for så blir dere begge fornøyd. Selv om han ikke er enig i utgangspunktet så blir han fort vant med det og like glad i ungen anyway. Eneste er dersom han forbinder navnet med noen og har dårlige assosiasjoner så hadde jeg ikke valgt det.. er det bare fordi det er uvant så kommer han fort til å like det å bli vant med det :)
 
Dere har sikkert funnet navn nå, men jeg «ga opp» favorittnavnet med førstemann men har ikke angret :) vi fant et vi begge likte og jeg synes hun kler det så godt. Hadde det blitt en jente til denne gang hadde vi kanskje brukt det, men vi får en gutt og han får faktisk et guttenavn som er veldig likt favoritt-jentenavnet fra sist :)
 
Dere har sikkert funnet navn nå, men jeg «ga opp» favorittnavnet med førstemann men har ikke angret :) vi fant et vi begge likte og jeg synes hun kler det så godt. Hadde det blitt en jente til denne gang hadde vi kanskje brukt det, men vi får en gutt og han får faktisk et guttenavn som er veldig likt favoritt-jentenavnet fra sist :)

Det ble så vi gikk for kompromiss-navnet som vi begge likte godt :happy: Jeg angrer ikke på valget, men tenker fortsatt litt på navnet jeg ga slipp på. Også irriterer det meg bittelitt når jeg hører at andre har samme navn som frøkna vår, selv om det er fullstendig perifert (type barnehagevenninnen til søskenbarnet som bor 30 mil unna. Men kjente altså et lite stikk av irritasjon da svigerbror sendte snap av datteren og venninnen "store-Alma") :rolleyes: Det hadde nok ikke skjedd med mitt yndlingsnavn da det er mer sjeldent.. Også var jeg dum nok til å nevne yndlingsnavnet mitt til svigermor, så jeg er litt redd for at hun kommer til å nevne det til sin andre sønn og samboeren hans, for de har kun ei datter på fire år og neste baby er nok like rundt hjørnet. Det hadde vært veldig sårt om de valgte det navnet jeg i utgangspunktet ønsket :shy: Beklager for det alt for lange svaret, alle tankene kom pøsende ut her da jeg begynte å skrive :hilarious: Alt i alt så er jeg fornøyd med navnevalget :) Gratulerer med graviditeten og lykke til med fødselen om den ikke er overstått ❤
 
Back
Topp