Komplisert foreldrepermisjon

Mx_U

Flørter med forumet
Er det flere som kan relatere og er det noen som kan gi tips til hvordan sette opp planen for foreldrepermisjonen?

Vi går for 49 uker.
Men det som er tricky er at han er på sjøen hver 4 uke, og hvis han tar ut permisjon så tar han den ut når han er hjemme, men da må noen være med baby annen hver mnd når han ikke er her.

Men hva er lurt å gjøre.

Vurder å jobbe 50% tidligere, dele fedrekvoten slik at jeg får 7 uker og han 8. blir helt surrete av hele greien. Og ja jeg skal snakke med nav også, men det er søndag..

Er det noen her som har mann/medmor på sjøen eller på plattform som kanskje er ferdig med å sette opp plan eller har gode tips til hva man kan gjøre.

Vurderer å begynne å jobbe tidligere fordi utreise og hjemreisedatoer er bevegelig i forhold til når han får fly den uken.

Hjelp!

Bare for å få ting litt mer klart for jeg vet ikke hvordan en slik jobb fungerer, hvorfor er han ikke der annenhver måned hvis han er i permisjon? Hvis han drar på sjøen, er jo han ikke i permisjon? Hva er poenget med å ha perm hvis han alt er hjemme?

Vår situasjon ligner ikke i det hele tatt, men siden min mann jobber hver søndag, mens jeg jobber annenhver søndag så regner vi med at han tar permisjon annenhver uke i 6 mnd fremfor sammenhengende i 3. Når jeg allikevel er hjemme, så «trenger» jeg strengt tatt ikke at han har fri. Med delvis uttak får vi dermed utsatt helgeproblemet en stund.

Hei!
Vi venter nummer 2 nå, og hadde en lignende utfordring med permisjon på nummer 1. Mannen jobber på plattform, så han er ute 2 uker og hjemme i 4 uker. Jeg fikk alt av felleskvota, og tok ulønnet perm når han var offshore etter den var brukt opp. Han brukte av fedrekvota når han var hjemme etter at mine kvoter var brukt opp. Det krevde fleksibilitet fra arbeidsgiver for at jeg skulle kunne være hjemme i 2 uker med en måned mellomrom, men det gikk i orden.

Denne gangen tror jeg vi gjør det annerledes, ettersom jeg ønsker å kunne jobbe mer når jeg først er ferdig med mine kvoter. En mulighet er at han da jobber 50%, altså bare reiser ut annenhver tur. Da er han hjemme lengre om gangen, og jeg får vært lengre tid på jobb før jeg må være hjemme i 2 uker igjen. Mannen var bortreist tirsdag-tirsdag, så jeg tok fri fra jobb fra tirsdag og var ofte ikke tilbake før torsdag/fredag etter han kom hjem ettersom baby måtte "bli vant" til han igjen.

Det er ikke det lureste økonomisk at mannen jobber 50%, ettersom det er ganske lønnsomt om mannen jobber som vanlig, og tar ut foreldrepermisjon i friperiodene som da kommer i tillegg til lønnen han får fra jobb i friperiodene. Men det vil være bedre for min del karrieremessig. Så man må se på hva som har mest betydning.

Sniker. Min samboer jobber en uke på og en uke av, han burde jo tatt permisjon når han faktisk jobber og ikke i friperiodene og strukket permisjonen, men det tviler jeg sterkt på at arbeidsgiver og nav går med på. Det er slik med ferie nå at når han tar en uke ferie(den uka han skulle jobbet) får han jo i praksis 3 uker (med friujene før og etter), men om han hadde tatt neste uke også ferie som han opprinnelig skulle jobbet regner de plutselig ferie fra første dag han gikk på ferie og sammenhengende i flere uker.

Det som er viktig er at arbeidsgiveren hans går med på at han tar ut permisjon oppdelt.

Back
Topp