Komplikaskjoner etter fødsel

Prøverbareåkommemeggjennomdagen

Andre møte med forumet
Hei. Jeg har et spørsmål vedrørende komplikasjoner etter fødsel. Jeg er 4 gangs gravid. Har tidligere hatt 3 problemfrie svangerskap (sett bort fra vanlige plager som kvalme, vondt bekken etc) og fine naturlige fødsler. Dog har problemene kommet etter fødsel. Med første ble jeg hastesendt tilbake til sykehuset med ambulanse da jeg hadde ligget med 40 i feber i 3 dager i strekk og økt blødning (ca 2 uker etter hjemreise), viste seg at jeg hadde morkakerester, fikk heftig dose ab kur + narkose og utskraping, mistet mye blod. Med baby nummer to var de ekstra påpasselige med morkaken på grunn av tidligere komplikasjoner, men samme skjedde her. Ble sendt hjem i 2 uker. Feber kicker inn. Blir lagt inn på sykehus og får ab kur igjen. Denne gangen er det hinne rester (ikke morkakerester). I tillegg får jeg brystbetennelse, så får ekstra ab mot dette og må gjennom utskraping under narkose for andre gang. 3 barn blir morkaken undersøkt av flere leger +jordmødre og sykepleiere. Jeg får vaginale piller som skal hjelpe til med å få fart på renselsen og blir sendt hjem. 2 uker senere får jeg feber som varer i 3 dager igjen. Jeg har hinnerester som ses på ultralyd. De forsøker å gi meg vaginale piller på nytt for å se om det kommer ut av seg selv. Dette gjør det ikke. Noe som innebærer en ny utskraping under narkose + ny runde ab kur og topper det av med en ny runde brystbetennelse. Dårlig effekt av ab. Blir undersøkt for blodforgiftning. Heldigvis slapp jeg unna det. Nå som jeg nærmer meg fødsel for 4 gang føler jeg meg helt skada med tanke på fødsel og tiden etterpå. Da jeg var på oul så leste jordmor gjennom journalen min og sa at hvis jeg noen gang skal gjennom en fødsel til må jeg gjennom en større operasjon gitt min histore. Jeg vet ikke hva dette innebærer og hun ville ikke utdype, men satte opp en time hos overlege da jeg er 32 uker på vei. Nå er det to uker til jeg er 32 uker, har ikke fått noen innkalling til time og sitter som et stort spørsmålstegn hvorfor ingen sa noe til meg sist jeg fødte.
Noen som har erfaring med en trøblete livmor som ikke helt vil gjøre jobben sin etter fødsel??
Alt har jo gått bra, men kjenner jo flere unger jeg har hjemme, jo tyngre er det å gå gjennom disse infeksjonene gang på gang. Man blir ganske redusert. Og jeg føler jeg bare kan sette meg ned og grine bare tanken på at jeg skal gjennom fødsel og betennelser og antibiotika kurer atter en gang...

Jeg ville ringt kvinneklinikken og spurt angående timen du ble lovet. Et alternativ er vel keisersnitt, men det blir kanskje som å velge mellom pest eller kolera?

Jeg ville ringt kvinneklinikken og spurt angående timen du ble lovet. Et alternativ er vel keisersnitt, men det blir kanskje som å velge mellom pest eller kolera?
Ja, ser meg vel nødt til å ta kontakt vedrørende timen. Har tenkt tanken på keisersnitt også, ikke noe jeg har kjempelyst til å gå gjennom, spesielt med tanke på tilhelingstiden. MEN. Slipper jeg å være dårlig i flere uker og prøve meg frem på flere ab kurer før de gir effekt skal jeg vel si meg fornøyd med det. Er vel mest frustrerende å gå og være uvitende. Hadde satt pris på en fødselsplan, slik at jeg slipper en fjerde omgang med samme greie. Jordmor nevnte først historectomi, men synes det var i drøyeste laget å fjerne livmoren min...

Ja, ser meg vel nødt til å ta kontakt vedrørende timen. Har tenkt tanken på keisersnitt også, ikke noe jeg har kjempelyst til å gå gjennom, spesielt med tanke på tilhelingstiden. MEN. Slipper jeg å være dårlig i flere uker og prøve meg frem på flere ab kurer før de gir effekt skal jeg vel si meg fornøyd med det. Er vel mest frustrerende å gå og være uvitende. Hadde satt pris på en fødselsplan, slik at jeg slipper en fjerde omgang med samme greie. Jordmor nevnte først historectomi, men synes det var i drøyeste laget å fjerne livmoren min...
Oi ja det var drøyt! :wideyed: Jeg har gått igjennom keisersnitt selv (akutt i narkose så kan ikke si noe om selve hendelsen). Har ikke født vaginalt så kan ikke sammenligne da. Det var ganske smertefullt de første dagene, det værste var å reise seg fra senga og det var vondt ganske lenge egentlig, men fra jeg fikk ut stiftene så klarte jeg å gjøre daglige ting uten store problemer liksom. Trengte ikke mer smertestillende utover det jeg fikk den første uken. Husker vi hadde besøk av noen venner rundt en mnd etter fødsel, lekte da med datteren deres og vi «løpte» rundt ute, fikk kommentar at det var overraskende at jeg klarte det så kort tid etter. Vi gikk mange korte turer de første ukene, kjente det begynte å rive litt om jeg hadde vært på beina lenge eller at vi gikk i oppoverbakker. Annet enn det så gikk det ganske fint. Jeg var mye oppe på beina rett etter fødsel fordi jeg trasket mellom barsel og nfi flere ganger til dagen de første 3 dagene, men det var greit sa de, jeg trengte ikke å være forsiktig og skulle styres av min egen smerteterskel. Jeg vil absolutt ikke anbefale det dersom vaginal fødsel er trygt, men jeg tror ikke det tar så lang tid å komme seg i forhold til hva du har gått igjennom tidligere. Det tar lenger tid å lege, men man er brukbar gjennom den tiden liksom.

Back
Topp