Komplikasjoner i tidligere svangerskap

Mamamoo13

18.10.13 <3
Sensommerbarna 2016
Noen som vil dele historier? Og blir dere ekstra følgt opp nå? Jeg fikk morkakeløsning to dager før termin sist. Måtte ha hastekeisersnitt. Alt gikk heldigvis godt. Men må følges ekstra opp dette svangerskapet. Tror svangerskapskontrollene blir på sykehuset istedenfor hos lege. Litt skummelt, men skal nok gå bra :)
 
Ikke akkurat alvorlige komplikasjoner, men eldste var veldig liten til termin, det var en stor overraskelse for alle at han var så liten, så man visste ikke helt om det var morkakesvikt eller om han rett å slett bare skulle være liten. han var i tillegg veldig svak. Så ting ble veldig stress når han var født, masse prøver som måtte taes osv, han hadde lav kroppstemperatur osv.. Så med andremann hadde jeg ul regelmessig for å sjekke str på han og at alt i morkaken var som det skulle, og at det var nok fostervann. Han lå i tillegg i tverrleie, så da sjekket de det og på kontroller. Siste kontrollen hadde jeg i uke 39, han snudde seg like før timen, og det endte med han ble født på termin, 1 kg større enn storebroren..

Om det blir noen ekstra oppfølging nå pga de fødselene vet jeg ikke.. men jeg vil gjerne vite vekt på den i magen.. Skummelt å føde et barn som er for lite, for det er så mye ekstra som følger med. Hvertfall når man ikke vet om det på forhånd.
 
Her gikk fødselen sist veldig dårlig, så her må det bli keisersnitt neste gang. Gruer meg egentlig veldig til det. Men blir ikke fulgt opp så veldig mye mer enn de vanlige kontrollene tror jeg. Men ettersom sist sv.skap ente i MA, så blir å ta blodprøver og slikt nå i starten for å sjekke stigning og én Tidlig UL, ellers ikke noe mer :-)
 
Får ekstra oppfølging pga tidligere blodpropp. Må ta blodfortynnende som jeg er veldig allergisk mot. Var på kontroll ukentlig, og UL hver 2.-3. uke fra uke 25.

Fødselen ble igangsatt i uke 37 pga fare for allergisk sjokk.

Går på de samme medisinene nå, så dette blir spennende :-)
 
Med første fikk jeg svangerskapsforgiftning, men kroppen selv ordnet opp og startet fødselen. Var bare noen dager før termin.
Med andre gikk ikke fødselen bra, så i dette svangerskapet blir det keisersnitt.
 
Fikk svangerskapsforgiftning, ble igangsatt i uke 37, sønnen brukte 3 dager og kom ikke ut. Ble akutt snitt i full narkose. Og sønnen brukte 10 min på å puste og veldig mye leger. Lå 5 dager på nyfødtintensiv og jeg var også dårlig etterpå.
Får extra oppfølging og skal på Ullevål 1 x / måned i tillegg til de vanlige kontrollene.
 
Fikk alvorlig svangerskapsforgiftning. Men vet ikke noe om oppfølging denne gang.
 
Jeg har hatt komplikasjoner i 3 av 4 svangerskap. Første gang var det leveren min som 'fikk problemer' og jeg ble satt igang i uke 36 ( lang historie ).
Nr 2 var perfekt☺️
Med nr 3 og 4 hadde jeg ICP (alvorlig svangerskapskløe), gikk på medisiner en stund og ble satt igang med begge 9dager før termin.
Ble fulgt opp tett i svangerskapene 2, 3 og 4 og oppfølgingen ( jevne kontroller på sykehuset, UL etc. ) begynte rett etter den ordinære UL.
Håper på den samme oppfølgingen denne gangen!
 
Her var det mange historier :) utrolig så mye man kan risikere å oppleve. Jeg hadde høyt blodtrykk hele svangerskapet sist. Legen tok det ikke særlig alvorlig. Sykehuset så rødt på det og vil følge meg opp selv dette svangerskapet. Føler bare veien fra nå og til barnet er trygt i armene mine er så lang.
 
Fikk høyt blodtrykk ved termin, så to dager etter termin var det så høyt at de satte meg på medisiner og satte fødselen i gang.
3 dager etterpå kom hun.
Da hadde ikke kroppen min reagert på medisinene som skulle sette det i gang. Ikke reagerte den da de tok vannet heller.
Og da satte de på drypp. Fy f...(!!!)
Så fikk jeg epidural da, riene forsvant, jeg klarte ikke presse jenta mi ut, hun hadde navlestrengen rundt halsen, og de tok henne ut med vakuum.

Jeg klarte filler ikke sitte eller gå på 2 mndr.(!!!) Og jeg syns enda det er vanskelig å holde på en fis..

Jeg er liiiivredd for å føde igjen for jeg orker ikke det samme igjen etter fødsel. Og jeg har ikke lyst til at jenta mi skal se meg slik. Og jeg er livredd for å få store problemer der nede.,

Kanskje jeg er litt pysete.. Men jeg føler det hele var litt traumatisk. I følge jordmor var jeg på vei ned i depresjon, eller hadde en depresjon. Jeg er vanligvis en sterk jente. Men dette takla jeg dårlig. Får tettere oppfølging psykisk denne gangen for å forhindre depresjon og forberedelse tid fødsel. Får keisersnitt om jeg vil. Men har ikke bestemt meg.
 
jeg får ekstra oppfølging pga blodpropp i lungene tidligere, så de kaller det derfor et høyrisikosvangerskap. Forrige svangerskap gikk over all forventning helt smertefritt. Fikk tett oppfølging hos lege/ jordmor på sykehus, så gikk til kontroller der. Det som er nytt denne gangen er at jeg må bruke en annen blodfortynnende medisin enn forrige gang. Derfor synes jeg dette er litt spennende, og håpe dette svangerskapet går like fint som det forrige;)
 
Back
Topp