Kommer til å skrive ukjent far hvilke rettigheter har jeg?

Vonna

Blir kjent med forumet
Noen som vet hvilket rettigheter og papirer jeg skal / kan fylle ut an nav for penger jeg har krav på evnt hvor mye jeg kommer til å få- .. Je er i arbeid nå, men kun vikar - går på fast vikariat. Har hatt samme jobb i 5 år og har utbetalt 22 tusen. Kommer jeg til å ligge langt under som alene mor ? har en hus leie på 7500 inkl alt, kan jeg disponere dette ?

Kan noen svare på dette ????



Er jeg veldig dum nå ? 
Er det kun meg her inne som er i denne situasjonen?
 
Du har vel samme rettigheter som alle alenemødre. Men usikker på akkurat barnebidrag. Du går ut i permisjon som alle andre mørde, men du får det som nå kalles "fedrekvoten" i tillegg, så du får være lengre hjemme med barnet :) Du kan ta ut 100% eller 80% lønn og får pengene fra nav. Du skal ha det du i snitt har tjent siste 6 mnd mener jeg det er. Du skal ikke gå ned i lønn fordi du får barn ;) Så får du dobbel barnetrygd. Du kan søke overgangsstønad, men usikker på om du ligger akkurat på grensen så du ikke får noe. Ellers vil jeg tro du kan få en 1000-lapp eller 2 ekstra i måneden. Bostøtte er det og, men det tjener du for mye til.
 
Takk :)
 
Du har absolutt krav på redusert OS, og det blir fort 3-4 000 av det - se oversikten her:
http://www.nav.no/rettskildene/Vedlegg+2+til+kap.+15+-+Overgangsst%C3%B8nad+og+s%C3%A6rtillegg+fra+1.+mai+2012.311015.cms

Dersom du ikke oppgir BF får du evt. bidragsforskudd fra NAV, men den vurderes ut fra egen inntekt så der får du nok ikke full pott, men i stedet redusert bidragsforskudd:
http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/Bidragsforskudd

Ulempen ved å ikke oppgi BF er blant annet følgende:
NAV kommer mest sannsynlig til å spørre deg, siden det egentlig er BF som skal betale bidrag, ikke staten og skattebetalerne. NAV er derfor interessert i å fastsette farskapet slik at barnet kan få bidrag direkte fra ham.

Barnet (og du) vil sannsynligvis få langt mer i bidrag (så lenge far tjener normalt) av BF enn dere vil fra NAV.

Barnet har krav på arv etter sin far, noe h*n går glipp av dersom farskapet ikke er fastsatt. Dette er selvfølgelig fryktelig langsiktig, men dette er et ganske stort valg du tar nå, selv om det tydeligvis er mulig å endre farskapet senere.
http://www.nav.no/Familie/Farskap+og+foreldreansvar
 

Dette er jo ikke ett svar på ditt spm, men ett tileggsspm. 

Har dere som velger å skrive ukjent far, til tross for at dere VET hvem det er, tenkt over at ditt barn kan møte en fantastisk gutt/jente som den blir sammen med. Dette kan være søster/bror fra fars side. 

Ja, dere kan jo gjøre noe med dette om dere lever, men hva om dere ikke gjør det?

Hvorfor ikke la han som åpnet smekken, stå for hva han har deltatt i fra første stund? uansett konsekvenser, så vil jo det jo komme for en dag. 

Dømmer ingen, bare lurer.

 
Tror mange som fører opp "far ukjent" forteller barnet hvem far er på et eller annet tidspunkt, de vil bare ikke ha noe offisielt på papiret.
 
hmm, ok. Får håpe de får sagt ifra hvertfall om de holder til i samme kommune. Men livet har mange retninger, og er ikke sikkert de får sagt ifra. om det skjer noe med mor altså :/ 
 
Hei

Jeg vurderer også å skrive ukjent far.
Selvfølgelig skal jeg på et tidspunkt la mitt barn få vite hvem pappaen er, men det blir når ungen er litt eldre.
Grunnen til at jeg ønsker å skrive ukjent er fordi far bare har laget problemer for meg fra første stund.
Han har vert direkte stygg og ufin og prøvd å presse meg til abort.
Han ønsker absolutt ikke å ha noe med ungen å gjøre og har til og med på et tidspunkt sagt han skulle ønske jeg ble påkjørt av bussen. Jeg orker rett å slett ikke ha noe med han å gjøre.
Men jeg undrer jo slik som du om det er dumt av meg eller ikke.
Uansett så tror jeg at jeg skal klare meg godt uten han. Jeg har venner rundt meg som gir god støtte og jeg er jo ikke den første kvinnen i verden som har måtte oppdra et barn alene.
Må man, så klarer man det meste.
Det eneste jeg tror som er ulempen er at man kan kreve mer bidrag om man oppgir far. 
 
Du blir innkalt til ett møte hos nav der du må forklare deg ang farskap. De tilbyr å hjelpe til med å finne ut av farskap og slikt.
Men hvis du har 'ingen anelse hvem han er' du veit ikke etternavn eller noen ting om mannen. For du ett vedtak fra Nav 'henleggelse av farskaps sak' eller neo slikt.
Nav har blitt noe strengere ang farskaps saker, de er ikke noe 'glade' med at ungene ikke har oppgitt farskap.
 
Tror det blir vanskelig og få Barnebidrag hvis far er ukjent,men du får vel det fra staten,men mye mindre,venninnen min er i samme sitasjon og skjedde sånn med henne i alle fall,men jeg har virkelig ikke greie på det
 
Back
Topp