Kommer Nummer 2 og 3 like tidlig som nummer 1?

Babymami20

Andre møte med forumet
Jeg fødte ca 4 uker før 35+6 og lurer på om jeg må belage meg på om dette skjer nestegang også? Han var 3200 og 50 lang, han så skikkelig frisk ut så flere stusser på om det er rett termin. Vi var til ultralyd 2 dager etter positiv test å ble informert om at dette hjertet nettop hadde begynt å slå å fikk termin. Ved vanlig termin setting uke 19? Eller no sånt ble vi fremskyndet bare 2 dager så tviler på at det er tilfellet. Jeg hadde det ellers helt grusomt, gikk opp 30 kg og kunne nesten ikke gå pga bekkenet. Bekkenløsning starta rundt 3-4 mnd I svangerskapet også.

Det er en tendens at man kan føde til samme tid gjentatte ganger, men samtidig kan man ikke si sikkert at det vil skje. Kjenner flere som har født i uke 37 eller tidligere første gang og måtte gått lenger i påfølgende svangerskap.
Hvis du mener terminen var riktig, hadde du jo en veldig stor baby ift uke antall. I såfall kan du be om vekstestimering grunnet stort barn forrige gang og ekstra undersøkelser med tanke på eventuell svangerskapsdiabetes da det kan gi stor baby. Vekstestimering vil si at du får ulkontroll ca i uke 24, 28, 32 og 36.

Her kom nr 1 og 2 i uke 36. Begge vokste dårlig. Ingen har kunnet gi noe svar på hvorfor. Nr 3 derimot vokste helt normalt og kom to dager før termin.

så lenge det ikke er noe grunn til at nr 1 skulle komme tidlig (eks kort livmorshals) så er det kun en litt større risiko for ny prematur fødsel med nr 2.

Som veivalsa skriver er det en tendens til at kvinner som føder til termin føder på omtrent samme tid gjentatte ganger, men det finnes nok av eksempler på kvinner som har født både tidligere og senere.

Det er en tendens at man kan føde til samme tid gjentatte ganger, men samtidig kan man ikke si sikkert at det vil skje. Kjenner flere som har født i uke 37 eller tidligere første gang og måtte gått lenger i påfølgende svangerskap.
Hvis du mener terminen var riktig, hadde du jo en veldig stor baby ift uke antall. I såfall kan du be om vekstestimering grunnet stort barn forrige gang og ekstra undersøkelser med tanke på eventuell svangerskapsdiabetes da det kan gi stor baby. Vekstestimering vil si at du får ulkontroll ca i uke 24, 28, 32 og 36.
Jeg ble testa for diabetes opp igjennom, jeg hadde ikke det
Men vektkontroll er et godt tips, takk :)

Dette varierer vel litt.. hos noen er det likt fra fødsel til fødsel, hos andre er det ikke det barnet var jo ganske stor for å bli født såpass lenge før termin :wideyed: yngste her ble født en dag over termin, og han var 49cm og 3200 gram.. kan sikkert være ok å få litt Oppfølging i forhold til vekt.. jeg ville nok og hatt en ul litt tidligere en oul for å være sikker på termin:happy:

Ja, han var klar liksom, men jeg var til termin å lå på rundt 4000g og pappaen var 5000 rundt der å født 2 uker tidlig. Veit ikke om det har no å si. Han jeg fødte var jo veldig normal. Blir litt engstelig for om neste blir en real plugg liksom

Jeg fødte ca 4 uker før 35+6 og lurer på om jeg må belage meg på om dette skjer nestegang også? Han var 3200 og 50 lang, han så skikkelig frisk ut så flere stusser på om det er rett termin. Vi var til ultralyd 2 dager etter positiv test å ble informert om at dette hjertet nettop hadde begynt å slå å fikk termin. Ved vanlig termin setting uke 19? Eller no sånt ble vi fremskyndet bare 2 dager så tviler på at det er tilfellet. Jeg hadde det ellers helt grusomt, gikk opp 30 kg og kunne nesten ikke gå pga bekkenet. Bekkenløsning starta rundt 3-4 mnd I svangerskapet også.
Eldstemann kom 24 dager før termin, 2315 g og 44 cm lang.
Andremann kom 4 dager før termin, 3120 g og 48 cm lang.

veeeeldig spent på tredjemann ❤️

Nr 1 kom 20 dager før termin, 3310g 50cm
Nr 2 kom 2 dager før termin, 4430g 53 cm
Begge var på gjennomsnittet på UL i veke 19.

Fekk ekstra vekstkontroll på slutten med nr 2 pga stort SF mål og forholdsvis stor baby første gang (stor til å vøre født i veke 37).

Eg ville bedt om vekstkontroller om det ikkje allerede er planlagt, siden første var så passa stor.

Første kom 35+4 (men jeg fikk ikke det helt til å stemme, tror EGENTLIG jeg var nesten to uker lenger..).
Andre kom 38+3, med litt hjelp (ble strippet og fikk klyster, så.. bare en liten dytt)

Back
Topp