Kommer du til å ha dåp,navnefest eller annet arrangement?

Det er vel ikke noe å henge seg opp i?
Når folk svarer slik kan man ikke vente at det går stille forbi. Men skal ikke si noe mer jeg. Gidder ikke bli provosert, men kjenner flere som ville tent på alle pluggene på kommentarene hennes. Jeg ber ikke om at hun må forklare seg, men syntes kommentarene hennes kunne vært litt mer diplomatiske.
 
Last edited:
Min første er døpt. Vet ikke om vi skal døpe eller ha navnefest på neste. Verken jeg eller pappaen er religiøs, men forrige gang ble kirken valgt pga tradisjon, ikke religion. For meg handler det bare om det, en tradisjonell måte å feire navnet. Kan godt ha navnefest, det var bare ikke noe jeg var obs på forrige gang.

Akkurat dette med å diskutere religion og sånt må man jo klart være veldig forsiktige med, men alle har rett på en mening om det, helt uten å måtte argumentere for det. Veldig fint at vi bare holder en god tone her inne :)
 
Her er det helt uaktuelt med dåp, da samboeren er ateist og jeg er antiteist. :) Ikke alle i familien er like fornøyd med det, og flere ble sinte fordi vi brøt tradisjonen, men det får være deres problem. Her blir det bare et lite selskap med nærmeste familie, slik som sist. :)
 
Min første er døpt. Vet ikke om vi skal døpe eller ha navnefest på neste. Verken jeg eller pappaen er religiøs, men forrige gang ble kirken valgt pga tradisjon, ikke religion. For meg handler det bare om det, en tradisjonell måte å feire navnet. Kan godt ha navnefest, det var bare ikke noe jeg var obs på forrige gang.

Akkurat dette med å diskutere religion og sånt må man jo klart være veldig forsiktige med, men alle har rett på en mening om det, helt uten å måtte argumentere for det. Veldig fint at vi bare holder en god tone her inne :)

Helt enig. Man skal ha respekt for andres religioner på samme måte som at de religiøse respekterer de som ikke er det. Jeg fikk ikke på følelsen at det var et forsøk på å provosere lengre opp her, bare en forklaring:)

Men synes det er veldig interessant å se hva folk velger , om de går for tradisjon, religion eller overbevisning :) Fin tråd dette :)
 
Helt enig. Man skal ha respekt for andres religioner på samme måte som at de religiøse respekterer de som ikke er det. Jeg fikk ikke på følelsen at det var et forsøk på å provosere lengre opp her, bare en forklaring:)

Men synes det er veldig interessant å se hva folk velger , om de går for tradisjon, religion eller overbevisning :) Fin tråd dette :)
Mens jeg syntes det var skrevet på en provoserende måte. Noe dere sikkert skjønte ;)
 
Vi skal ha dåp. Snakket litt med tanken å gifte seg samtidig :) men vi får se. Kan hende det blir litt mye styr :p
 
Ingen dåp her. Vi er ikke så veldig kristne av oss. Sambo meldte seg nettopp ut av kirka, og jeg blir å gjøre det samme. Får se om vi evt går for en navnefest. Tiden vil vise ;)
 
Vi skal også ha dåp :) Alle i familien er innmeldt i kirka selv om ingen av oss er særlig kristne. Men det er dette som blir naturlig for oss :)
 
Vi skal ha dåp. Snakket litt med tanken å gifte seg samtidig :) men vi får se. Kan hende det blir litt mye styr :p
Det har vi og lurt litt på, men føler kanskje det blir feil fokus og på en måte? Vet ikke, må tenke på det :) men hadde jo vært en litt spesiell opplevelse og :)
 
Vi skal ha dåp. Snakket litt med tanken å gifte seg samtidig :) men vi får se. Kan hende det blir litt mye styr :p
Min søster gjorde det :) kjempe gøy! :D de gjorde det i all hemmelighet så alle trodde de bare skulle i dåp :)
 
Regner med vi kjører dåp. Er ikke kristen selv, men syns det er koselig med dåp i kirken. Så kan barna heller melde seg ut senere:)
 
verken jeg eller samboer er kristne og heldigvis enige om at det er helt feil å døpe i kirka bare fordi det er tradisjon osv. familien til oss begge er også veldig avslappa rundt temaet med dåp. her blir det navnedag for lille =)

vil barnet i senere tid når han eller hun er gammel nok til å bestemme selv, støtter vi selvfølgelig en kristlig dåp.
 
Jeg og mannen bestemte oss i går at vi ikke kommer til å døpe barnet. Vi er ikke kristne og det blir helt feil for oss og det er ikke rett for oss å døpe et barn når man uansett ikke kommer til å oppdra det kristent, og vi er veldig opptatte av at barnet skal få velge selv om han/hun ønsker å være innen en religion senere i livet.

Derimot er vi veldig usikre på om vi skal ha navnefest eller om vi rett og slett ikke skal ha noen form for navnebekreftelse i hele tatt og heller ha en kul ettårsdag når den tid kommer.

Trenden i min venneomkrets er at man hverken døper eller har navnefest.

Hva kommer dere til å gjøre?
Vi kommer nok til å døpe. Fordi kjæresten min er kristen og syns ikke noe om å ikke døpe, så det blir nok dåp!
 
Er veldig usikker, vi er ikke personlig kristne selv, og kunne godt tenkt meg en navnefest i regi av human-etisk forbund. Men så er det dette med tradisjon, vi har en dåpskjole som går i arv, der alle barn som har bitt døpt med den, også får brodert inn navnet. I tillegg er det veldig stort å være fadder i vår familie og omgangskrets. Flere av dere som er kristne vil nok reagere på dette, men barnedåp i Norge har vel så stor tradisjonell betydning som den har religiøs.

Heldigvis har vi lang tid på å bestemme oss!
 
Er veldig usikker, vi er ikke personlig kristne selv, og kunne godt tenkt meg en navnefest i regi av human-etisk forbund. Men så er det dette med tradisjon, vi har en dåpskjole som går i arv, der alle barn som har bitt døpt med den, også får brodert inn navnet. I tillegg er det veldig stort å være fadder i vår familie og omgangskrets. Flere av dere som er kristne vil nok reagere på dette, men barnedåp i Norge har vel så stor tradisjonell betydning som den har religiøs.

Heldigvis har vi lang tid på å bestemme oss!
Man kan jo bruke dåpskjole ved navnefest og? Eller,vet ikke om det er vanlig,men har sett det:)
 
Back
Topp