Kommer du til å ha dåp,navnefest eller annet arrangement?

Karmel8

Glad i forumet
Sommerfuglene 2017
Jeg og mannen bestemte oss i går at vi ikke kommer til å døpe barnet. Vi er ikke kristne og det blir helt feil for oss og det er ikke rett for oss å døpe et barn når man uansett ikke kommer til å oppdra det kristent, og vi er veldig opptatte av at barnet skal få velge selv om han/hun ønsker å være innen en religion senere i livet.

Derimot er vi veldig usikre på om vi skal ha navnefest eller om vi rett og slett ikke skal ha noen form for navnebekreftelse i hele tatt og heller ha en kul ettårsdag når den tid kommer.

Trenden i min venneomkrets er at man hverken døper eller har navnefest.

Hva kommer dere til å gjøre?
 
Last edited:
Vi skal ha dåp :)

Giftet oss i kirken og har begge to vokst opp med et nært forhold til kirken, så for oss blir det helt naturlig :)
 
Dåp her også :) vokst opp i et kristent miljø så helt naturlig for oss. Når det er sagt er det fint dere ikke gjør det siden dere ikke er kristen. Syns det er litt feil av folk som overhode ikke er kristen å både døpe barn og gifte seg i kirken.
 
Dåp.

Tenker det er opp til hver enkelt hva som føles riktig.
 
Dåp her også :) vokst opp i et kristent miljø så helt naturlig for oss. Når det er sagt er det fint dere ikke gjør det siden dere ikke er kristen. Syns det er litt feil av folk som overhode ikke er kristen å både døpe barn og gifte seg i kirken.
Enig i det. Tenker at dåpen blir veldig "vannet ut" om alle gjør det uten å ha mye tanker bak det :)
 
Vi skal ikke døpe barnet, skulle egentlig ha navnfest sist gang men tiden gikk så fort og ungen hadde kolikk og stivheter osv så vi skal istede gjøre noe stort ut av 1års dagen! Gjør det også med nestemann :)
 
Dåp her og. De to andre er døpt så det ville være rart om denne ikke ble døpt.
 
Vi skal ikke døpe. Føler at det blir feil siden vi ikke er kristne. Da vi fikk førstemann var det ikke så vanlig med navnefest, så vi hadde ikke det for han. Og da syns jeg det blir urettferdig om vi skulle gjort det med nestemann :D så det blir ikke noen navnefest for denne babyen heller.
 
Vi skal døpe:)
 
Vi skal døpe. Jeg er kristen og oppvokst i et kristentmiljø. Mannen er ikke kristen, men jeg fikk bestemme siden det er så viktig for meg :)
Alle de andre ungene er døpte og vi er gift i kirken :)
 
Her blir det dåp.
 
Det blir ihvertfall ikke dåp, men muligens navnefest. Har ikke bestemt oss, lenge til enda:p
 
Første er døpt. Hadde det vært kun opp til meg hadde han ikke vært det. Mannen mente det ble enklest i forhold til konfirmasjon, at det blir lettere for han da å velge.
Så da blir det dåp denne gangen også, til tross for at jeg er totalt i mot det!
Ingen av oss er kristne og det håper jeg ingen av våre barn blir heller!
 
Vi skal ha dåp. Førstemann er døpt og presten sa det så fint, at for mange er ikke kirken som før men for mange unge er det en tradisjon. Og for oss er det det.
 
Første er døpt. Hadde det vært kun opp til meg hadde han ikke vært det. Mannen mente det ble enklest i forhold til konfirmasjon, at det blir lettere for han da å velge.
Så da blir det dåp denne gangen også, til tross for at jeg er totalt i mot det!
Ingen av oss er kristne og det håper jeg ingen av våre barn blir heller!
Hvorfor dåp når dere ikke er kristen?
 
Back
Topp