Kommer den jævla kvalmen til å gi seg?? 17+5 i dag.

Vanillaflower

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
Himmelbarn
MayDay2021
kvalme for lenge, siden, sletter da det er lenge siden :)
 
Last edited:
Jeg hadde det akkurat slik sist svangerskap. Grusomt!! Jeg spydde hver dag frem til 19+5, fra da av gikk det gradvis bedre, tok lang tid å komme seg, men det gjorde det. Har lest at en god del av de som ikke blir bedre til andre trimester blir bedre da. Denne gangen har jeg medisinert meg med 3x phenergan daglig fra jeg kjente kvalmen, pluss afipran ved behov. Det hjelper, men det tar lang tid før det begynner å hjelpe, så du må smøre deg med tålmodighet før du evnt gir opp. Nå er jeg 13+1, fremdeles dårlig, men på et helt annet nivå enn sist. Glemmer jeg tabletter, blir det verre, selv om jeg i starten ikke trodde de hadde effekt.

Sist svangerskap gav jeg opp for tidlig, fordi jeg kjente null effekt av et par tabletter. Derfor lovte jeg meg selv å prøve alt om jeg skulle gjennomgå en graviditet til. Fikk også svært dårlig oppfølging av legen, var for dårlig til å hjelpe meg selv og kreve. Jeg ville ha fått time på gynekologisk, sjekket om du har ketoner i urinen, evnt fått iv og medisiner og begynt på kvalmestillende fast over en lengre periode. Min erfaring er i alle fall at om du får til å snu det, har kroppen bedre sjanse til å komme seg.

Så krysser jeg fingrene for at du blir bedre snart!!
 
Føler med deg :HeartpinkDra til legen å få kvalmestillende afipran ellr zofran ,disse hjelper meg mye da jeg har hyperemesis :)
 
16+3, fikk resept på kvalmestillende hos legen i går... Hang in there!! :depressed: Jeg var faktisk bedre uke 14-15 og tenkte at YESS ENDELIG, men den gang ei... Var ikke i nærheten av sånn her med de andre to.
 
Last edited:
Føler med deg ! Jeg er litt lenger på vei en deg, 19+2 I dag. Har diagnosen hyperemesis gravidiarum, hadde det sist svangerskap også. Denne gangen roet det seg ned fra uke 18-19. Så helt nylig altså. Håper det holder seg litt rolig hvertfall en stund. Det kom desverre tilbake sist og varte til nærmere uke 30. Men det er heldigvis en nydelig flott fortjeneste i andre enden. Det gjør at jeg holder ut.

Denne gangen har jeg klart å holde meg i jobb helt til nå (tar nå 5 uker ferie) på tross av minus 15 kg i vekttap , ørten-fjørten oppkast per dag (zipposer har blitt min beste venn:rolleyes:), ketoner og elektrolytt forstyrrelser. Men nå kjenner jeg det skal bli godt med en ekstra lang ferie.

Har du prøvd Phenergan? Det virker ikke så ekstremt godt på kvalmen i våken tilstand for meg, men gjør at jeg sover gjennom kvalmen hele natten når jeg tar den. Klarer ikke ta på dagtid, da man blir så trett. Ellers er det mørkt rom og hvile som har hjulpet litt hos meg. Har blitt en del mer på min mann, da han virkelig har måtte stilt opp ekstra med de to andre barna vi har (2 og 4 år) , men han har heldigvis vært en drøm!:Heartred
 
Dere har alle min fulle kvalmesympati! Har hyperemisis selv, og sitter stort sett i en stol i stuen eller sover i sengen. Utrolig frustrerende tilværelse. Har blitt litt bedre i den forstand at jeg ikke kaster opp, men kvalmen er der. Går på zofran, men usikker på effekt. Skulle ønske kvalmestillende faktisk fjernet kvalmen..

Skulle ønske jeg hadde mange gode råd, men det tror jeg ikke at jeg har... bare «hold ut», og «det er verdt det». For det er det virkelig! Hold fokus på målet. Den lille vakre bylten du skal få oppå magen til slutt. Premien er såååå fin.
 
Få deg time hos gynokolog på sykehuset, fastleger har ofte alt for lite peiling på hyperemesis. Går du på noe kvalmestillende? Om ikke, er det verdt å få prøvd litt forskjellig for å lindre kvalmen og brekningene. Jeg går selv på zofran og hsr god effekt av den,men når jeg blir skikkelig dårlig må jeg inn på sykehuset for å få intravenøst slik at kroppen kommer seg oppå igjen før jeg kan prøve meg selv hjemme.

Det tar lang tid å snu, jeg har ikke kastet opp på 3 uker nesten,men forma er fortsatt dårlig. Kvalm 24/7 og tåler minimalt .
 
Takk for mange hyggelige svar :) positivt å høre at det kanskje går over innen noen uker, skal ta å ringe fastlege/sykehus i morgen for å høre om mulighetene for å prøve noen andre medisiner. (går ikke egentlig på noe per nå)
God bedringsklem til alle andre som også er like dårlige :) på en måte godt å vite at man ikke er alene.
(ønsker såklart alle her inne å bli frisk snarest mulig)
 
Back
Topp