Kommentarer til vekttråden

Veit ikkje kva som skjer, men er tilbake på 0 kilo. Har jo fått bekkenløysing og låsning så eg beveger meg ikkje så mykje lengre. Mulig det gjeld til kjøkkenet også..? :P

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Hører så mye rart om vektoppgang. I svangerskapsboka står det at man går mest opp i vekt i andre trimester, men jordmora mi sa at man legger på seg mest mot slutten av svangerskapet? Det har vel kanskje ikke noe å si, så lenge man legger på seg nok? Jeg er iallefall snart 25 fullgåtte uker på vei, og har gått opp til sammen 3,9 kg. Jeg skal altså gå opp 8 kg til, for å holde meg innenfor normal vektoppgang.
Har stusset på det samme. Tror det er veldig individuelt...

Sent from my iPhone using BV Forum

Har stusset på det samme. Tror det er veldig individuelt...

Må være det. Jeg merker uansett at jeg er mye mer sulten nå, enn før!! Er sulten akkurat nå, selv om jeg spiste for ti minutter siden. Ostebriks er visst ikke så mettende. He he!!

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app

Jeg har gått ned før uke 12.
Fra uke 12-19 har jeg gått opp gjennomsnittlig en halvkilo i uka.
Fra uke 20-24 har jeg gått opp 1 kg i uka.

Helt sprøtt at det AKKURAT er en kilo hver uke. Veier meg kun hver torsdag (da begynner en ny svangerskapsuke) og det er akkurat 1 kg opp hver gang :p

Opp "bare" 0,5 kg denne uken i motsetning til en hel kilo de siste ukene :)

nå har jeg begynt å gå opp igjen etter å ha ligget helt i ro i andre trimester....

la på meg sykt mye første trimester, så det har jo i grunn jevnet seg ut, men nå peker vekta oppover....

Begynner omsider å gå opp i vekt jeg også
Vekten viser 63 kilo nå, så jeg har gått opp 2,3 kilo på ca 3 uker.
Fortsatt en del kilo til jeg er tilbake til startvekt da :)

Kjenner det er litt blandede følelser.
Er jo glad for at jeg ikke fortsetter å gå ned i vekt, men frykten for å legge på meg er grusom. :/

Opp i vekt denne uka (!!).
Vekta viste 68, 7 kg i dag og det er faktisk 1, 1 kg opp fra sist uke.

Endelig begynner det å gå rette veien. Fortsatt 6, 3 kg under startvekt..

Lillebror er på vei ♡ 21. Februar 2014

Jeg er fortsatt på startvekt og har vært der i noen uker nå.. Gikk jo ned 3kg i starten, disse er gått opp igjen. Er normalvektig. Snakket med legen om det men han mente det var ok. Tenkte på om jeg burde kontakte jm? Hva sier dere? Er jo redd det ikke er bra for babyen eller at jeg er i ketose.. Samboeren min mener jeg bare blir tynnere utenom magen da.Noen råd?

Jeg er fortsatt på startvekt og har vært der i noen uker nå.. Gikk jo ned 3kg i starten, disse er gått opp igjen. Er normalvektig. Snakket med legen om det men han mente det var ok. Tenkte på om jeg burde kontakte jm? Hva sier dere? Er jo redd det ikke er bra for babyen eller at jeg er i ketose.. Samboeren min mener jeg bare blir tynnere utenom magen da.Noen råd?

Tja babyen tar jo noe så vil tro du bruker av fettreservene dine om du ikke har gått opp. Hvis du blir tynnere og du i utgangspunktet er normalvektig ville jeg prøvd å spise litt mer. Ikke nødvendigvis masse fett og sukker, men litt ekstra av vanlig sunn mat. Litt større posjoner eller et ekstra mellommpåltid. I tredje trimester trenger man 400-500 kalorier ekstra. Avocado og nøtter er eksempler på sunn kaloririk mat som er lett å få i seg siden det ikke metter noe særlig.

Tja babyen tar jo noe så vil tro du bruker av fettreservene dine om du ikke har gått opp. Hvis du blir tynnere og du i utgangspunktet er normalvektig ville jeg prøvd å spise litt mer. Ikke nødvendigvis masse fett og sukker, men litt ekstra av vanlig sunn mat. Litt større posjoner eller et ekstra mellommpåltid. I tredje trimester trenger man 400-500 kalorier ekstra. Avocado og nøtter er eksempler på sunn kaloririk mat som er lett å få i seg siden det ikke metter noe særlig.

Takk for svar:) veldig glad i både nøtter og avokado så får plusse på med det:) hehe

Sent from my iPad using BV Forum

Men så lenge symfysemålene er normale, så er det vel ikke noe å bekymre seg for? Jordmora mi sa at de fleste legger på seg mest i siste del av svangerskapet...

Men så lenge symfysemålene er normale, så er det vel ikke noe å bekymre seg for? Jordmora mi sa at de fleste legger på seg mest i siste del av svangerskapet...

Jeg ville heller ikke bekymret meg for baby - den tar det den trenger :) jeg tenkte mer på hvis hun i utgangspunktet er normalvektig og ikke ønsker å bli tynnere...

Jeg ville heller ikke bekymret meg for baby - den tar det den trenger :) jeg tenkte mer på hvis hun i utgangspunktet er normalvektig og ikke ønsker å bli tynnere...

Ja da er det jo en annen sak. Fins masse sunne alternativer, man må ikke stappe i seg drittmat for å gå opp i vekt.

Jeg er mye sulten hele tiden, men prøver å spise sunt. Det blir mye cottage cheese/lett vaniljekesam blandet med banan&/druer + jordbærsyltetøy uten sukker + cashewnøtter (uten salt!!). Ellers småknasker jeg på speltkjeks og kremost, knekkebrød eller brødskive med pålegg. Prøver å holde blodsukkeret stabilt, for da får jeg ikke det søtsuget hele tiden :p Men det er ikke alltid like lett!!

Nei det er sikkert ikke det:p men godt å få det bekreftet fra andre erfarne også:) håper jo på å ikke legge på meg ekstremt mye, så håper ikke vekten flyr i været i slutten:p prøver å spise sundt og normalt for å ikke gå opp for mye:)

Nei det er sikkert ikke det:p men godt å få det bekreftet fra andre erfarne også:) håper jo på å ikke legge på meg ekstremt mye, så håper ikke vekten flyr i været i slutten:p prøver å spise sundt og normalt for å ikke gå opp for mye:)

Jeg selv er jo ikke erfaren da… første gang jeg er gravid :-P Men jordmora har vel litt peiling.
Ellers syns jeg ikke du skal bekymre deg. Jeg tror du fint klarer å legge på deg i løpet av jula iallefall! :-P

Er i uke 23+5 og har gått opp 3 kilo. Slet med lite matlyst å veldig kvalme de 3-4 første månedene.

Jeg selv er jo ikke erfaren da… første gang jeg er gravid :-P Men jordmora har vel litt peiling.
Ellers syns jeg ikke du skal bekymre deg. Jeg tror du fint klarer å legge på deg i løpet av jula iallefall! :-P
Jeg tror nok ikke jeg kommer til å gå opp noe særlig mer i julen, jeg spiser hverken snop, brus, julekaker eller kaker og desserter:p hehe. Og maten er det for øyeblikket liten plass til:p men tror nok vekten sniker seg på snart ja:)

Back
Topp