Kommentar fra legen

~lykkelig med barn~

Elsker forumet
Juli13-jentene
Hadde time hos legen idag, og det første jeg fikk høre var at jeg gjerne måtte legge på meg mer. Er ikke akkurat så stor fra før... Men hvordan legge på seg?
Det er jo ikke bra for baby om jeg bare skal dytte i meg masse fet mat?
Har høy forbrenning, så hjelper lite å spise oftere.

Fikk samme beskjed forrige graviditet, av annen lege, da jeg alltid har vært undervektig. Gikk da opp 10 kg, men burde visst gått opp mer...

Noen tips?

vanskelig å gi tips når en ikke vet matvanene dine fra før.
En venninne av meg er syltynn og har komplekser. Hun ville også legge på seg. Men når jeg oppdager at hun syntes et knekkebrød til frokost er mer enn nok, ja da kan hun ikke forvente annet enn å være tynn....
Jeg har ingen anelse hva som er "spise mye" for deg. Men fet mat er ikke veien å gå. Heller masse karbo! En god porsjon havregryn med melk og sukker til frokost ect :-) Jeg er også tynn, men har nå lagt på meg 5 kg. Ene og alene fordi jeg er inaktiv (sluttet å trene, jobber bare) og fordi jeg spiser oftere karbohydrater:-)

Og proteiner er bra. En god posjon tyrkisk youghart med nøtter er det veldig mye næring i. Fett kan være veldig bra det, bare det er riktig fettype. Av nøtter legger man veldig fort på seg. Spiser du feks havregrøt kan du prøve med en ss matolje i for ekstra næring. Og hvis du ikke spiser så mye til hvert måltid så legg inn et ekstra så du kanskje får i deg litt mer enn vanlig.
Jeg er også liten og tynn, i tillegg kjempedårlig i svangerskapet. Forrige gang la jeg på meg bare 8-9 kg og det var alt for lite merket jeg. Når det kom tid for å amme var jeg helt tom og hadde ikke noe å tære på, så denne gangen er planen å legge på seg litt mer :-) Men jeg syntes ikke legene er så flinke her, de snakker masse om hvordan man unngår å legge på seg, men jeg har ikke fått et eneste kostholdsråd som kan hjelpe meg å legge på meg på en sunn måte. Det syntes jeg er dårlig...

Jeg vil bare si at dersom du spiser normalt og inntar nok kcal i løpet av en dag så tar babyen til seg den næringen den trenger uavhengig din forbrenning så selv om legen er opptatt av dette kan det være han sin måte å "passe" på at du ikke slanker deg eller noe. Du trenger ikke bekymre deg for at babyen din ikke har det bra i alle fall. Når det gjelder å legge på seg så tenker jeg at spis det du vanligvis gjør men bruk f.eks smør på brødskiva, h-melk eller fløte i matlaging, en dæsj med rømme f.eks eller litt tjukk saus. Greiere å få kaloriene inn i kosten du allerede har!

Babyen er det ikke noe fare med :-) Men du skal ha litt du også, og hvis du ikke har fett å forbrenne av så går det av musklene dine i stede og det er ikke så veldig kult. Du får enda mindre energi enn nødvendig og det er veldig fint å ha noe å gå på når du skal amme, så jeg tror legen din har et poeng :-) Men du kjenner jo det best selv, hvis du ikke er slapp og har overskudd til å trene og vet at kroppen ikke har begynt å tære på muskler og slikt er jo alt i skjønneste orden ;-)

Back
Topp