Kommende storesøster eller -bror ❤️

Missymi

Forelsket i forumet
Dere med små barn ifra før, hvordan forbereder dere de kommende storesøsknene? ☺️ Vi har en gutt fra før, han er noen få uker unna toårsdagen sin når han blir storebror. Prøver å fortelle han litt, og vise magen og bilder av babyer - men det er ikke så lett å forstå ❤️ (Kanskje det finnes noen fine tv-program eller bøker som kan passe for de minste kommende storesøsknene?)

Mine er så store at de forstår det greit. Men vi gjorde mye av det samme med storebror da frøkna ble født, han var da 3 år. Gikk veldig fint. De er jo særdeles tilpasningsdyktige. Vet det finnes en episode av Daniel Tiger, der han blir storebror, den er ganske kjekk :) (selv om jeg selv HAAATER det programmet :hilarious:)

Her har vi en som blir 2 år i løpet av jula. Snakker om at det er baby i magen, men det er mest for moro, for han skjønner ikke noe av det. Men har ønsket oss to bøker til jul: "Brillebjørn blir storebror" & "En baby! Sier Nora". Har også ønsket dukke til ham. Har tenkt å vise ham litt mer hva en baby er etter jul, enten på video eller møte noen med baby. Ellers har jeg hørt at det viktigste når de er såpass små er å tenke gjennom hvilke endringer storesøskenet må gå gjennom når det kommer en ny baby, og prøve å gjøre noe med det i god tid i forveien, helst innen tredje trimester. F.eks. om man skal slutte å amme, bytte rom, pappa skal ta mer ansvar for legging/levering i barnehagen, osv. Dette for at han ikke skal forbinde endringene med at det kommer en ny baby. Og når babyen kommer, skal jeg tenke gjennom hva jeg sier, så jeg ikke skylder på babyen for ting. F.eks. ikke si: "Mamma kan ikke legge deg i kveld, for jeg må amme babyen". Men kanskje heller si: "Mamma syns det er veldig koselig å legge deg. I kveld skal pappa legge deg, men mamma kan legge deg en annen kveld."

Åh jeg MÅ anbefale boka -I magen bor en baby.
Den er helt fantastisk :-) Brukte den mye da mine eldste ble storebrødre.. Vesla her nå er bare 1,5år, så hun forstår ikke noe av det :joyful:

Vår er nesten 3,5 år når han blir storebror så han skjønner ganske mye. Han er ekstremt stolt over å være størst og få bli storebror. Vi snakker en del om hva han kan ift. en nyfødt, f.eks. de kan ikke gå, de bruker bleier etc. Ting som gjør at han føler seg veldig stor og stolt over hva han får til :)

Forbereder også med å snakke om hvordan der blir når de er født. At mamma er på sykehuset og det er der babyer kommer ut av magen.

Diktatoren er ca en mnd unna toårsdagen sin når han blir storebror. Han kan peke på magen og si baby, men jeg tror nok ikke han forstår det likevel. Så lite forberedelser her.

Hos oss blir det bare 19 mnd mellom dem, så han er jo ikke stor nok til å forstå noen ting slik.. men vi snakker om at mamma har en baby i magen, og han kan si bebi når vi peker. Og han koser veldig mye på magen min, og kan ligge å kose bare for å kose mens han sier «mmmmmm». Så får vi se hvordan det blir etter baby er født, om det blir like mye kos da:hilarious:

Her er storebror ganske nøyaktig 4,5 år nå, så han forstår mye :happy: Har snakka mye om hva som skjer når babyen kommer, så han er forberedt. Og han stiller jo mye spørsmål også, som vi svarer på så godt vi kan. Har måttet forklare hvordan baby kommer ut, hehe. Valgte også å vise en video jeg fant, newton sin tror jeg(en som ikke var alt for detaljert så klart:rolleyes:) Men tror likevel han ser for seg "babyene" i bhg, altså en 1-åring, skal komme ut:hilarious:

vi har prøvd så godt vi kan å prate positivt om babyen i magen, vist bilder og skjermet storebror når jeg har trengt hvile. men han er ikke klar! blir 4 i mai, og han skulle aller helst vært foruten en baby. setter heldigvis ord på følelsene sine selv, at han synes det er vanskelig og spesielt å måtte dele mamma med noen andre. redd for at jeg ikke kan hente i barnehagen, være med han på do osv. så nå prater vi ikke så mye om det mer, og tar det mer som det kommer. har lest mange bøker, brillebjørn sin er fin da han også sitter på følelsene av at det er litt spennende men også noe han gruer seg til.

Back
Topp