Her har vi en som blir 2 år i løpet av jula. Snakker om at det er baby i magen, men det er mest for moro, for han skjønner ikke noe av det. Men har ønsket oss to bøker til jul: "Brillebjørn blir storebror" & "En baby! Sier Nora". Har også ønsket dukke til ham. Har tenkt å vise ham litt mer hva en baby er etter jul, enten på video eller møte noen med baby. Ellers har jeg hørt at det viktigste når de er såpass små er å tenke gjennom hvilke endringer storesøskenet må gå gjennom når det kommer en ny baby, og prøve å gjøre noe med det i god tid i forveien, helst innen tredje trimester. F.eks. om man skal slutte å amme, bytte rom, pappa skal ta mer ansvar for legging/levering i barnehagen, osv. Dette for at han ikke skal forbinde endringene med at det kommer en ny baby. Og når babyen kommer, skal jeg tenke gjennom hva jeg sier, så jeg ikke skylder på babyen for ting. F.eks. ikke si: "Mamma kan ikke legge deg i kveld, for jeg må amme babyen". Men kanskje heller si: "Mamma syns det er veldig koselig å legge deg. I kveld skal pappa legge deg, men mamma kan legge deg en annen kveld."