Kommende storesøsken

Gunnhjørdis

Flørter med forumet
Hvor gamle er de, og hvor mye forstår de av hva som skal skje? 

Har sett og hørt så mange skrekkhistorier i det siste om storesøsken som først gleder seg, men så blir helt rabiate når den lille til slutt kommer ut... Helt sikkert en sammenheng med at de ikke har forstått hva som egentlig kommer til å skje. Vet det utarter seg med skriking, trass, slåing klyping og biting (både babyen og andre barn).

Jeg har en jente på 2,5 år som er veldig opptatt av baby for tida, og hun vet at det skal komme en lillesøster ikke så lenge etter bursdagen hennes. Men tviler på at hun skjønner hvor mye mamma må passe på babyen når den kommer ut og at det betyr at hun ofte vil måtte vente på tur. 

Hva tenker dere andre som har barn fra før? Noen tips?

Selv så har jeg en sønn på 1 år, så jeg tror ikke han skjønner så mye av at det skal komme en baby til i hus. Men uansett tror jeg det er viktig å la storesøsken få være med på alt som har med babyen å gjøre. La de få hjelpe til med stell, lek, trille tur osv. Tror det er viktig at de blir sett og ikke tilsidesatt. Tror nok det kommer til å gå kjempe bra :)

er veldig spent her også, har ei datter som er 2 år og 3 MND når babyen kommer. vi har fortalt fra dag en at mamma har baby i magen, kjøpt en bok til henne med ei jente som ble storesøster med bilder av den voksende magen til mammaen og som viser babyen i magen, hun har sett UL bildet og forteller folk at det er babyen i magen av mamman sin. hun kan legge handa eller kinnet mot magen min for å kose babyen.. men det blir spennende å se hvordan hun reagerer når det faktisk kommer en baby, og at den skal bo hos oss å at hun da må dele på mamma og pappa, besteforeldre og onkler og tanter... at alt ikke lenger bare vil dreie seg om henne... men håper på det beste og at det vil gå veldi bra :)

Sønnen vår er 4 år og skjønner det aller meste. Han fikk et søskenbarn i fjor, så han vet litt om hva en baby faktisk er. Vi snakker mye om det og prøver å forberede ham på overgangen; at han må dele oppmerksomhet, kos etc. Han gleder seg veldig og ble overlykkelig over å få vte at det er en lillesøster som kommer - da vil hun jo ikke stjele legoen hans...hehe.

Vi er imidlertid forberedt på at han kan få et lite sjokk når det faktisk skjer uansett hvor mye vi snakker og forklarer. Det må vi bare takle. En kollega hadde en veldig treffende historie om da hennes sønn ble storebror. Slik beskrev han det:

"Tenk deg at du står midt i spotlighten på en scene. Alle ser på deg og du er midtpunktet. Så går lyset.... Slik føltes det da lillebror ble født."

Jenta vår er ca 2 år og 6 mnd når lillesøster kommer, og hun er veldig gira og gleder seg, nå er hun tett på to kusiner og er veldig misunnelig på dem siden dem har hverandre hele tiden :) så tror det skal gå veldig bra.. Men man vet jo aldri, men skal prøve å ikke lage noe sak og la være å snakke om at det kan skje for da skjer det gjerne :) Mitt første tantebarn kom november 2009 Og min datter kom 9 mnd etterpå (sep2010) og så kom neste tantebarn 6 mnd etter snuppa mi (feb2011) tre tette jenter som viser lite sjalusi og masse kjærlighet til hverandre :)

Storesøster blir straks 5 og lillebror blir 2,4 år når minstegutten kommer. Det gikk helt fint med de to første. Hat ikke opplevd sjalusi, så vi har vært heldige. Satser på det samme skjer igjen. Gjorde og gjør egentlig ikke så mye ut av det. Har en bok som vi leser for største og minsten får kose og klappe magen. Når vi nærmer oss jul og nyttår vil jeg de skal være med på forbredelsene. Brette babyklær og forbrede leker osv. Storesøster er veldig opptatt av babyen i magen og jeg har lovet henne en tur i babybutikk så vi kan se på vogner, kjøpe smukker osv. Hun elsker vogner, så vi tar det som en jentetur og tenkte vi kunne kose oss skikkelig den dagen. Og når vi har ryddet bort jula, skal de få ha dukkene sine i vogga og vogna. Tror det går helt smertefritt, og om det ikke gjør det, får vi ta det derfra.

Back
Topp