Kommende november mamma?

Mindel

❤️ Storfamilien ❤️
Tilgangsansvarlig
Junilykke 2022
♡Novemberhjerter 2025♡
Jeg ser flere etterlyser å 'åpne forumet'
Jeg vet ikke hva det betyr å åpne det, men prøver meg på en tråd og ser om det et andre som sitter på gjerdet og klør i fingrene etter å komme i gang? :shy: :)

Herremin, kanskje det blir november baby! :shy::Heartred

Jeg har menstermin i oktober, og eggløsningstermin i november, så jeg tenker også å henge i begge gruppene :love017
Og tror å åpne betyr å starte ulike tråder: terminliste, våre tester, symptomer, nedtelling osv!

Hei hei! Fint noen lagde den første tråden :) Termin (både mens og el) 3 november her så kommer til å holde til her inne :)

Jeg lister meg inn her, termin 05.11. Men jeg er litt engstelig for at testene mine ikke er veldig sterke? Er 12 dpo i dag. Har dere bilder av deres tester?

Jeg kan opprette en egen tråd med testene våres - så kan vi samle alle innlegg der? :)
Det var lurt!

Jeg lå å konfererte med ChatGTP i natt med "hva skjer med embryoet mellom det fester seg og hjertet begynner å slå?" og "hvor lang tid etter at det skjer en feil vil man ha en SA" osv :bag: :hilarious:

Jeg lister meg inn her, termin 05.11. Men jeg er litt engstelig for at testene mine ikke er veldig sterke? Er 12 dpo i dag. Har dere bilder av deres tester?
Så bilder av testen din, og det så helt lik ut som min på 10 DPO :) jeg tester sterkere på ettermiddagen rundt kl. 17-18. Men morgenurin r dårligere enn urin 2 :hungover: :hilarious:

Hei! :love017 Foreløpig ser det ut som det blir novemberbaby. Får litt forskjellige terminer alt etter hvilke verktøy jeg bruker for å regne ut, og hvilke utgangspunkt jeg prøver å regne ut fra. Så er egentlig veldig usikker :hilarious: Men ca. 4. november

Hei! :love017 Foreløpig ser det ut som det blir novemberbaby. Får litt forskjellige terminer alt etter hvilke verktøy jeg bruker for å regne ut, og hvilke utgangspunkt jeg prøver å regne ut fra. Så er egentlig veldig usikker :hilarious: Men ca. 4. november
Samme her! En sier 04.11.25 og en sier 08.11.25. Tror den ene beregner etter mens og den andre etter el. Forholder meg foreløpig til mens (siden da er jeg kortere på vei, gøyere å evnt bli satt frem enn tilbake tenker jeg :hilarious: ). Gøy at vi kanskje har samme termin! Når var din mens/el?

Hvilke ulike verktøy bruker du? Jeg har søkt på terminkalkulator på google, og tok babyverden sin - der kan du velge ut fra enten befruktning eller fra siste mens.

Jeg har aldri være gravid med eggløsning på dag 14, så har ikke testet dette før, men jeg trodde jeg kom til å få samme termin på eggløsning og mens når den var på dag 14? Men eggløsning blir 3. November og mens 4. November, rart..

Brente av en digital i dag, irriterer meg over at jeg ikke kunne vente :laughing002 :banghead: Nå har jeg bare én igjen, og fin ny pakning i posten tidligere denne uka. Nå har jeg måtte bestilt et til, for andre gang denne uka.. :bag::hilarious:

Men jeg synes det går så trått, hadde positiv test 8, 9 og 10 DPO før den digitale først slo ut 10 DPO. Og nå 14 DPO var det enda 1-2 uker (sjekket både i går i dag :bag::banghead::hilarious:).

Brente av en digital i dag, irriterer meg over at jeg ikke kunne vente :laughing002 :banghead: Nå har jeg bare én igjen, og fin ny pakning i posten tidligere denne uka. Nå har jeg måtte bestilt et til, for andre gang denne uka.. :bag::hilarious:

Men jeg synes det går så trått, hadde positiv test 8, 9 og 10 DPO før den digitale først slo ut 10 DPO. Og nå 14 DPO var det enda 1-2 uker (sjekket både i går i dag :bag::banghead::hilarious:).
Hm, så du hadde el ca 07.02. Det hadde jeg også, eller egget slapp mellom 07.02 og 08.02. Fikk også positiv digital 1-2 10 dpo. Min 2-3 slo ut 12 dpo (hcg 151). Altså i går. Så du er bare 1 dag bak min, så ville ikke vært så bekymret enda! Forsøk igjen i morgen eller overimorgen kanskje? :Heartred

Hva sa ChatGPT?
Det var ganske mye, men kan kopiere inn :laughing002 :bag:

Etter at embryoet har festet seg til livmorslimhinnen (implantasjon), starter en rask utviklingsprosess som fører til dannelsen av de første organene. Dette skjer i løpet av uke 3–5 av svangerskapet (målt fra siste menstruasjon). Her er en oversikt over hva som skjer i denne perioden:

1. Implantasjon og tidlig utvikling (ca. 6-10 dager etter eggløsning)

• Embryoet (nå en blastocyst) graver seg dypere inn i livmorslimhinnen og begynner å danne forbindelser med mors blodforsyning.
  • Ytterlaget av blastocysten (trofoblasten) danner morkakeforløperen og begynner å produsere hCG (humant koriongonadotropin), som holder det gule legemet aktivt og sørger for progesteronproduksjon.

2. Gastrulasjon og embryonale lag (uke 3)

• Embryoet utvikler tre cellelag:
    • Ektoderm (blir til hud, nervesystem og sanseorganer)
    • Mesoderm (blir til muskler, bein, blodkar og hjerte)
    • Endoderm (blir til fordøyelsessystemet, lever, lunger og andre organer)
  • Den primitive streken dannes, som er startpunktet for kroppens symmetri og utviklingen av ryggsøylen.

3. Nevrulasjon og hjerterør (uke 4)

• Nevralrøret dannes, som senere blir til hjernen og ryggmargen.
  • Hjertet starter som et enkelt rør og begynner å folde seg.
  • Blodkar utvikles, og de første tegnene på sirkulasjonssystemet oppstår.
  • Plommesekken produserer de første blodcellene.

4. Hjertet begynner å slå (uke 5)

• Rundt dag 21-25 etter befruktning (ca. 5 uker gravid) begynner hjertet å slå for første gang.
  • Embryoet er nå ca. 1-2 mm langt.

I denne perioden skjer altså mange kritiske prosesser som legger grunnlaget for videre utvikling. Hjertets første slag markerer overgangen til et mer komplekst sirkulasjonssystem som støtter veksten av resten av kroppen.

Back
Topp