Kombinere ulønnet permisjon for mor med gradert fedrekvote?

Symaskin

Gift med forumet
Maiblomstene 2017
Noen som har gjort dette? Jeg skal tilbake i jobb ca. den 15. februar.
Mest sannsynlig har vi ikke noe barnehageplass fra januar 2018. Vurderer derfor å jobbe 60%+40% ulønnet permisjon, mens pappaen tar 60% gradert foreldrepermisjon (hans kvote) + 40% fulltids jobb.

Det er jo det samme som at han tok hele sin kvote sammenhengende og så tok jeg ulønnet 100% frem til juli. Men med tanke på jobbene våre, så hadde det passet å være delvis til stede.

Noen som har prøvd en slik løsning? For og imot?

Vi gjorde det med første. Jeg jobbet 60% og hadde 40% ulønnet permisjon fra februar til august. Samboer jobbet også 60% og 40% fedrekvote fordelt på 2 dager i uken fra februar-august. Da var vi hjemme 2 dager hver, også hadde vi besteforeldre som passet 1 dag i uken. Vi måtte gjøre det på denne måten pga jobben hans, han er med å driver/eier eget firma så han hadde ikke mulighet til å ta all fedrekvoten sammenhengende. Fungerte veldig greit for oss, men gikk så klart ut over økonomien siden jeg bare hadde 60% inntekt. Kunne gjerne gjort det igjen, for det var veldig godt å begynne på jobb igjen, men fortsatt være hjemme med datteren vår ei periode. Og på denne måten slapp vi at hun måtte begynne i bhg når hun var 10 mnd. Alternativet hadde vært 2 dager med fedrekvote og 2 dager i bhg hvis jeg ikke hadde tatt ulønnet. :)

Vi kommer til å gjøre akkurat slik som du beskriver. Har jo ikke prøvd det ennå, men tror det blir topp! =)
Vi vurderte først å ta permisjonen i 80% for å få flere uker. Men så kom vi til (mest for å få det til å gå opp med antall uker frem til sommerfereien, som vi ikke kan bestemme selv når skal være siden vi begge er lærere) at vi heller skal ha permisjon med 100% utbetaling, også spare 20% hver måned. Da skal vi ha nok å leve av mens jeg tar 40% ulønnet permisjon, samtidig som min mann tar fedrekvoten i 60% - tre dager i uken. Da blir fedrekvoten på 10 uker, til 16 uker.
Vi tror dette blir flott! :)

Back
Topp