Kombinere lege og jordmor

frømamma

Andre møte med forumet
Hei!
Jeg skal til første kontroll hos lege neste uke.. Kan jeg i tillegg kontakte jordmor og få en time der, eller må jeg vente til tiden for andre kontroll?? Har så mange tanker og spm som legen ikke har kunnskap/tid til å prate om..
Hva er "lov"? Hva har dere gjort?

Første kontroll er hos lege, der han fyller ut helsekort osv:-) Resten kan du ta til jordmor.

Jeg fikk beskjed på helsestasjonen at jeg måtte ta en tur innom legen først. Om jeg ville ta samtalen hos jordmor etter blodprøver osv var tatt kunne jeg velge selv ☺️

Bare ring helsestasjonen og få time hos jordmor[emoji846] Jeg skal gå både til jordmor og lege[emoji4]

Legen først for å ta blodprøver og diverse og så kan du om du vil ta alle de andre kontrollene hos jordmor , det har jeg gjort hver gang :) Mye mer rolig og mindre venting hos jordmor enn det er hos legen og så kan jordmor mer om svangerskap og fødsel :)

Her ba legen meg ringe jordmor :) så det er nok veldig vanlig med en kombinasjon!
Sist hadde jeg nesten bare lege, fordi han var så ufattelig dyktig på dette med graviditet og forståelse + at han hadde ul utstyr, så jeg fikk se nurket i magen hver gang jeg var der :angel5 Så jeg følte jeg fikk behovet dekket der på en måte. Denne gangen aner jeg ikke hvordan det blir. Ny by, ny lege, ny helsestasjon. Så jeg tar det som passer meg og oss best etterhvert :) legetime først, for blodprøver osv. Så jordmortime på nyåret. Så får vi se :)

Her ba legen meg ringe jordmor :) så det er nok veldig vanlig med en kombinasjon!
Sist hadde jeg nesten bare lege, fordi han var så ufattelig dyktig på dette med graviditet og forståelse + at han hadde ul utstyr, så jeg fikk se nurket i magen hver gang jeg var der :angel5 Så jeg følte jeg fikk behovet dekket der på en måte. Denne gangen aner jeg ikke hvordan det blir. Ny by, ny lege, ny helsestasjon. Så jeg tar det som passer meg og oss best etterhvert :) legetime først, for blodprøver osv. Så jordmortime på nyåret. Så får vi se :)

Jeg tenker også å ta det litt som det kommer. Skal til legen først, og om jeg synes han er ok så holder jeg meg kanskje til han. Vet ikke om jeg har behov for så mye prat som det legges opp til hos jordmor siden jeg ikke er førstegangs. Men det avhenger veldig av hvordan legen er, har fått ny fastlege og har ikke møtt ham enda. Hvis jeg ikke føler at legen duger kommer jeg til å kontakte helsestasjonen.

Jeg tenker også å ta det litt som det kommer. Skal til legen først, og om jeg synes han er ok så holder jeg meg kanskje til han. Vet ikke om jeg har behov for så mye prat som det legges opp til hos jordmor siden jeg ikke er førstegangs. Men det avhenger veldig av hvordan legen er, har fått ny fastlege og har ikke møtt ham enda. Hvis jeg ikke føler at legen duger kommer jeg til å kontakte helsestasjonen.
Lurt :) se det an!

Har kun møtt min lege 2 ganger (skulle vært 3, men den gangen i mellom var legen min syk så jeg fikk komme inn til en annen) så på den korte tiden har jeg vært hos legen en gang for snakke om gynekologisk sjekk, ta ut spiral og at jeg har cyster, så dra dit og ta ut spiralen osv osv, så ble jeg gravid, så innom i uke 6 av svangerskapet for å få en bekreftelse til skolen (tar et ettårsstudium på siden) at jeg er gravid og sliter med kvalme. Legen så på meg å bare: Jah, dere har ikke ligget på latsiden :smiley-bounce022 siden det gikk så fort :P fin lege er hun altså. Men hun er veldig fersk, så vi får se hva både hun og jeg mener blir best ang oppfølging.

Jeg har time til både fastlege og jordmor i uke 12, så tenker jeg at jeg bestemmer meg hvordan jeg vil ha det etter å ha møtt jordmor. Legen er ikke supergod på svangerskap, virker det som, og jeg har jo vært igjennom det før. Når det er sagt, så håper jeg jordmor er fantastisk!

Ok, men da tror jeg at jeg tar kontakt med jordmor til uken.. Så spørs det vel om hun har ledig tid til meg før jul, men det hadde vært godt, merker jeg☺️☺️

Jeg hadde første kontroll hos jordmor, hun tok blodprøver også. Spurte henne om det car nødvendig å gå til lege i tillegg, hun sa nei. Men ser flere her sier at man må til lege først - forstår ikke helt hvorfor det hvis jordmor tar blodprøver?

Selv går jeg kun til legen min :) tror ikke jeg kontakter jordmor før vi har fått kjøpt leil og vet hvor vi skal bo.

Var hos legen min i uke 9, han sa det var aaalt for tidlig..:wideyed: Fikk ikke helsekort for gravide, for sjansen for at jeg mistet var så stor. Han hadde ikke svangerskapsboken eller noe informasjon om svangerskapet. Spurte ikke om jeg røyker/snuser eller noe om livsstil. Det er vel greit å ha avklart uansett :cwm21 Fikk ny time i slutten av uke 12, og selv det mente han at var for tidlig.. Har akkurat flyttet så det her er andre møte med ny fastlege. Frister greit å bytte. Resten av kontrollene blir hos jordmor for å si det sånn..

Var hos legen min i uke 9, han sa det var aaalt for tidlig..:wideyed: Fikk ikke helsekort for gravide, for sjansen for at jeg mistet var så stor. Han hadde ikke svangerskapsboken eller noe informasjon om svangerskapet. Spurte ikke om jeg røyker/snuser eller noe om livsstil. Det er vel greit å ha avklart uansett :cwm21 Fikk ny time i slutten av uke 12, og selv det mente han at var for tidlig.. Har akkurat flyttet så det her er andre møte med ny fastlege. Frister greit å bytte. Resten av kontrollene blir hos jordmor for å si det sånn..

:bored: Ville ikke gått tilbake til han nei. Hørtes jo 100% dust og seriøst usympatisk ut.

Jeg har vært hos lege to ganger, og skal dit en gang til for blodprøver. Har også hatt en kontroll hos jordmor, og kommer til å forsette der. Pensjonistlegen min har ikke særlig peiling på svangerskap, dessverre :)

I kommunen jeg bor må man kombinere lege og jordmor. Man kan ikke velge å bare gå til jordmor fordi kommunen ikke har nok kapasitet. Så det er ikke alltid man kan velge dessverre.

Men har dere time hos jordmor fra uke 24, eller før det? :) føler det er så lenge til..

Jeg hadde egentlig time hos jordmor 11+6, men den måtte avlyses fordi jeg lå på sykehuset, har fått ny time når jeg er 15+0.
Var hos jordmor rundt uke 15 med første også, og så bestemte jeg og jordmor sammen hva som passe i forhold til oppfølging videre[emoji846]

Kommer til å bytte på jordmor og lege, fordi jeg synes det er greit å følges opp delvis av lege pga lavt jern og delvis av jordmor fordi jeg føler jordmor kan mer om svangerskapet sånn generelt :)

Back
Topp