Kombinere jobb og barnehage, ikke bare bare....

dollygirl

Glad i forumet
Jeg jobber i en bhg og begynner som regel kl 08.00 om morran, leverer lille hjertet i bhg ca 07.15 og henter han ca 16.30 -17.00 da har vi noen timer på oss hjemme, lage middag også kose litt / leke så er det natta .. han er så sliten når han kommer hjem, og jeg får så innmari dårlig samvittighet for at han er så lenge i bhg og så liten tid med mamma og pappa. men det må bare bli sånn, er maange som har det slik, det vet jeg , men blir litt anderledes når du opplever det selv.. det mammahjertet gråter litt hver dag pga det. han stor koser seg i bhg og elsker og være der, ingen problemer og levere han, men er bare det at han er fryktelig lenge i bhg og sliten..

Noen andre som føler og har det slik??

Er det ingen muligheter for at en av dere kan jobber redusert stilling så han ikke får så lang barnehagedag? :-)

Signerer Toneliza her..
Jobber du 100%? Jeg jobber 60% selv, men ordner det alltid slik at gutten min blir hentet av pappaen sin når jeg ikke er ferdig på jobb før 16.00... Synes ingenting om at barn skal ha lange dager i barnehagen. Det er jo på en måte en " jobb " å være i barnehagen. Men om en ikke har muligheten til å hente tidligere så er det jo ikke det..

(UPS! litt langt, men noe som engasjerer)

Jeg går utifra at du har en del pendletid når du leverer gutten i barnehagen 45 minutt før du selv skal på jobb og henter han 45 minutt etter du selv er ferdig på jobb. Ut ifra det du beskriver er gutten opp til 9-10 timer i barnehagen hver dag.

Jeg forstår godt at du er lei deg og sliter med å godta at ting må være slik. Jeg som pedagog i barnehagen ville nok vært skeptisk til dette om det skjedde hver dag iløpet av en lang periode.  Har hatt en del bekymringssamtaler med foreldre som har barn som viser symptomer på at barnehagedagen blir alt for lang. Men i enkelte familiesituasjoner som din så må det bare være slik, og da skal du være glad for at gutten din er glad i barnehagen sin, og at han viser tegn til å trives i hverdagen sin der. Barnehagen skal være et sunt miljø for barna, med mange aktiviteter og mange gode venner å leke med. En overdose er likevel ikke bra det heller.

Et forslag som kanskje kan hjelpe?
Om mannen din har en litt fleksibel jobbtid, så kan han kanskje begynne på jobb 0700 og da være ferdig på jobb 15.00. Da blir barnehagetiden til lillemann kortet ned med en time, men det er såklart ikke alle yrker dette lar seg gjøre.

Her jobber både jeg og typen i barnehage. MEn vi har kort vei imellom bhg til snuppa og våres jobber, så her er det den som begynner sist på jobb som bringer snuppa i bhg og den som slutter først som henter henne..
Jeg er heller ikke noe veldig begeistret for barn som er i bhg hele dagen, særlig når man vet at foreldrene bare går hjemme eller slutter tidligere på jobben!
Men i ditt tilfelle så høres det ut som om du ikke har noe valg.. :/  JEg også lurer på hvordan bf jobber? er det ikke noen andre som kan hente/bringe barnet, eks. besteforeldre?
Håper du får ordnet det så du slipper den dårlige samvittigheten .

nei ingen besteforeldre som kan hente eller levere, pappan har ikke fleksibel arbeids tid, han styere det meste på jobb.. er vikar så er ikke sånn hver uke, men noen uker kanskje, for jeg hadde ikke godtatt en slik jobb når man har bhg barn selv.. ikke i det hele tatt.. er veldig imot lange barnehage dager selv, men iblandt må jeg ! penga rår ! men kan trøste meg med det at det er ikke slik hver uke heldigvis, men synd det er fælt bare de dagene eller 14 dagene det er slik.

Eg og har det slik dei 14 dagane mannen min e offshore, då levere eg ca7 i bhg, og henter ca16.10. Eg har 1 time å pendle kvar vei til jobb, og har allerede fått endret arbeidstimer og litt redusert stilling for å kunne overleve barnehage situasjonen.

Men når mannen er hima, henter han tidligere. Eller evt leverer seinere..

Ikkje kjekt når snuppa må var så lenge i bhg, men hu storkose seg, og eg har ikkje någe valg dei 2 vekene.

Godt å høre at det ikke er slik hver dag...

Vi valgte å flytte til en rimeligere bolig og i et billigere boområde for å kunne være mere hjemme med barn. Det er ikke alltid lett å finne løsninger på dette som fungere, men vi ville heller klare oss på et minimum økonomisk enn å ha barna full dag i barnehage...

dollygirl skrev:
nei ingen besteforeldre som kan hente eller levere, pappan har ikke fleksibel arbeids tid, han styere det meste på jobb.. er vikar så er ikke sånn hver uke, men noen uker kanskje, for jeg hadde ikke godtatt en slik jobb når man har bhg barn selv.. ikke i det hele tatt.. er veldig imot lange barnehage dager selv, men iblandt må jeg ! penga rår ! men kan trøste meg med det at det er ikke slik hver uke heldigvis, men synd det er fælt bare de dagene eller 14 dagene det er slik.

jeg er pedagog selv og  er enig i det meste som skrives her om temaet. Men det er nå en gang slik at det er ikke alle som er så heldige å være to.
Kanskje er man alenemor/far. kanskje er man i en startfase i livet hvor man må jobbe for å betjene lån. Har lang vei til jobb. de fleste jobber jo fra 8-16.
Ikke gi foreldre mer dårlig samvittighet enn hva de allerede har. De aller aller fleste ønsker å tilbringe mest mulig tid med barnet sitt.

Dette med barnehage og barnehagetid er et veldig sårt tema for mange ! Noen ganger så er det ikke mulig å jobbe redusert ( men all ære til de som har råd te de ), jeg jobber i helevesnes og veit kordan det e å måtte levere barn i bhg kl 7.15, og ikke ha mulighet for å hente før senest 16 ! Det "gnager " på mamma hjerte , virkelig ! Men det er jo nødvendig ! 
å det som ble sagt i en komentar her at " særlig når foreldre er bare hjemme " det kan være grunner til at foreldre er hjemme å ikke gjør noe ! Alt har en grunn ! 

Jeg skjønner hva du mener. Det er ingen god følelse å ha barna lenge i barnehagen, men inntekt er man jo helt avhengig av!! Men nå som du er gravid, skulle du ikke snakket med legen din om å delvis sykmelde deg for en stund?
Jeg er for første gang i mitt liv sykmeldt, vil ikke tenke på hvordan hverdagen hadde vært om jeg skulle vært i full jobb nå! 
Og som det ble sagt, om å "bare" gå hjemme. Jeg er sykmeldt for en grunn, og både jeg selv og barna mine har godt av å være litt fra hverandre slik som ting er i dag. Og jeg betaler nesten 5000 kr i mnd for å ha de der, så har vel all rett til å levere barna mine selv om jeg er hjemme for tiden.

Her har vi ikke lov til å barna i barna mer enn 9 timer hver dag.  Synes 9 timer er veldig lenge å ha de i barnehagen . Min mann jobber fra 7.15 - 16 hver dag.
Min arbeidstid varierer fra dag til dag, uke til uke. da jeg jobber i butikk.
Har jeg fri en dag midt i uka passer jeg på å ha likjegull hjemme. Og kommer til å gjøre det med nestemann også.
Ellers leverer jeg ikke henne i barnehagen før jeg må, har jeg seinvakt er det 09.45 og henter henne med engang jeg eller mannen er ferdig på jobb.
Barnehagen stenger 16.30 også da. 

pr dags dato har ikke barnehagene  ( kommunale og private) lenger tidspunkt for antall timer et barn kan være i barnehagen, det fantes det tidligere, men denne er avskaffet og står ikke i lovverk i dag.

Surrine skrev:
pr dags dato har ikke barnehagene  ( kommunale og private) lenger tidspunkt for antall timer et barn kan være i barnehagen, det fantes det tidligere, men denne er avskaffet og står ikke i lovverk i dag.

Enig me den. Enkelte barnehager anbefaler dette ovenfor foreldre, men det kan ikke stå fastslått som regel barnehagens vedtekter eller i loven.

Her gnages det også godt på samvittigheten... For jeg går "bare" hjemme hele dagen, men ofte er det mannen min som leverer om morgenen og henter han når han er ferdig på jobb, heldigvis henter han som regel kl 15, men egentlig, hvis alt var sort/hvitt, burde jo sønnen vår vært mye mer hjemme, men hjemme hos oss er ikke ting sort/hvitt og jeg håper ikke de sitter å tror det borte i bhg.

lima3 skrev:
Dette med barnehage og barnehagetid er et veldig sårt tema for mange ! Noen ganger så er det ikke mulig å jobbe redusert ( men all ære til de som har råd te de ), jeg jobber i helevesnes og veit kordan det e å måtte levere barn i bhg kl 7.15, og ikke ha mulighet for å hente før senest 16 ! Det "gnager " på mamma hjerte , virkelig ! Men det er jo nødvendig ! 
å det som ble sagt i en komentar her at " særlig når foreldre er bare hjemme " det kan være grunner til at foreldre er hjemme å ikke gjør noe ! Alt har en grunn !

Jeg jobber i bhg, og vet at noen foreldre velger å ha barna i bhg mens de har fri selv.. Ikke fordi de trenger det pga helsa eller noe sånt.. men heldigvis er det ikke mange som er slik..  Det jeg mente med det jeg skrev er at mange barn er i bhg selv når foreldrene er hjemme og har ferie fra jobb.( tenker da på blant annet barn av lærere..) Barna får de 3 ukene med fri fra bhg som de har krav på, mens de resten av sommerferien er i bhg og foreldrene har fri. Akkurat dette irriterer meg... og jeg skriver ikke dette for å irritere noen, og jeg mener selvsagt ikke at alle lærere er slik!!!
Og jeg skriver ikke dette for at noen skal få dårlig samvittighet heller, noen har ikke noe valg og slik er det med det.. 

mamma09og10 skrev:
Jeg skjønner hva du mener. Det er ingen god følelse å ha barna lenge i barnehagen, men inntekt er man jo helt avhengig av!! Men nå som du er gravid, skulle du ikke snakket med legen din om å delvis sykmelde deg for en stund?
Jeg er for første gang i mitt liv sykmeldt, vil ikke tenke på hvordan hverdagen hadde vært om jeg skulle vært i full jobb nå! 
Og som det ble sagt, om å "bare" gå hjemme. Jeg er sykmeldt for en grunn, og både jeg selv og barna mine har godt av å være litt fra hverandre slik som ting er i dag. Og jeg betaler nesten 5000 kr i mnd for å ha de der, så har vel all rett til å levere barna mine selv om jeg er hjemme for tiden.

Jeg tror dere misforstår meg .. Når jeg skriver at man bare "går hjemme" mener jeg selvsagt ikke de som er sykmeldt eller har andre grunner til å være hjemme.. Jeg mener de som faktisk velger å tenke på seg selv først, så barnet i andre rekker. TRO MEG de foreldrene finnes også..
Når man er sykmeldt, er sliten,, bekkenplager osv. så er det selvsagt godt for ungene å være i barnehagen, for alle parter..

Frøken Muffin skrev:
Her gnages det også godt på samvittigheten... For jeg går "bare" hjemme hele dagen, men ofte er det mannen min som leverer om morgenen og henter han når han er ferdig på jobb, heldigvis henter han som regel kl 15, men egentlig, hvis alt var sort/hvitt, burde jo sønnen vår vært mye mer hjemme, men hjemme hos oss er ikke ting sort/hvitt og jeg håper ikke de sitter å tror det borte i bhg.

Jeg har hatt en del foreldre samtaler, og der oppfordrer jeg foreldrene til å fortelle om det er noe som kan påvirke barnet hjemme osv. Og da kan det være godt å fortelle om det er noe mang plages med, synes er vanskelig . Så vet faktisk bhg hvorfor, og man slipper å tenke på om de i bhg tror det og det om en.  Jeg vet iallefall at jeg som ped.leder hadde ønsket å vite om samlivsbrudd, vanskelige forhold, sykmeldte foreldre osv. Det kan/påvirker jo barna også.

Jeg mente det ikke som et angrep på det du skrev altså, men jeg har fått så mange kommentarer av folk rundt meg på at jeg har barna i barnehagen. Altså, det er jo av folk som ikke vet hvordan ting faktisk er, men kjenner jeg er så lei av å bli sett ned på fordi jeg er sykmeldt å har behov for å hvile meg...Fått kommentarer som; "har du fått barn for at andre skal passe på de du"osv.
Nå er barna mine som regel i bhg 5-7 timer om dagen, og sover jo noen av disse timene også. 
Men det er jo ingenting i verden jeg heller skulle ønske enn at formen min var bedre slik at vi hadde fått mer tid hjemme. Men de dagene pappan deres har fri/jobber natt har vi jo heldigvis dager hvor vi er hjemme alle sammen!

mamma09og10 skrev:
Jeg mente det ikke som et angrep på det du skrev altså, men jeg har fått så mange kommentarer av folk rundt meg på at jeg har barna i barnehagen. Altså, det er jo av folk som ikke vet hvordan ting faktisk er, men kjenner jeg er så lei av å bli sett ned på fordi jeg er sykmeldt å har behov for å hvile meg...Fått kommentarer som; "har du fått barn for at andre skal passe på de du"osv.
Nå er barna mine som regel i bhg 5-7 timer om dagen, og sover jo noen av disse timene også. 
Men det er jo ingenting i verden jeg heller skulle ønske enn at formen min var bedre slik at vi hadde fått mer tid hjemme. Men de dagene pappan deres har fri/jobber natt har vi jo heldigvis dager hvor vi er hjemme alle sammen!

Barn trives som regel i bhg og koser seg med de andre barna :)
Og jeg vet litt om det å ikke være i form, er veldig morgenkvalm og spyr 1-2 ganger hver morgen..Så morgenstellet og slikt er til tider vanskelig .. så sambo tar som ofte det.   JEg har også  vært sykmeldt etter operasjon og var da hjemme, men etter noen dager ble jenta mi syk med oppkast og diare og måtte være hjemme.. Det var hardt! Særlig når jeg egentlig ikke skulle løfte noe på de ukene, ble jeg nødt til å bære jenta mi halve dagen. Det gikk bra heldigvis:)   Men det tar på når formen ikke er på topp ja!  Så skjønner dere som er sykmeldt veldig godt altså :)

Back
Topp