Kom, november! :) min dagbok i ventetiden

Du trenger ikke lengre henvisning til fysio. Du tar bare kontakt direkte med dem så avgjør de om du skal få time eller ikke.
Nye regler.

Masse lykke til
Åja det viste jeg ikke. Takk for info. Vet du om vi fremdeles får dekt fysio som gravid?
 
20180418_132656.jpg

10+1
Ultralyd #5

Ikke det beste bildet, men viktigste er at alt var bra. En liten en som sprellet inni der. Morkake på plass, tjukk og pulserende navlestreng, mer av kjevebein og nesebein var på vei til å dannes. Plommesekken skrumper inn. CRL er ca 3,4 cm. Ultralyden viser 10+2. Ny time om en uke.

Formen er varierende. Stort sett har kvalmen klart å stabilisere seg. Har flere gode dager nå. Spyr sjeldent, men er en del kvalm på kveldene og litt ila dagen. Skal slutte på hornonstimuleringen nå, så sist hormonsprøyter ble tatt i helga som var. Skummelt å slutte men gynekologen syns det så veldig bra ut så nå var det bare å stoppe. Så får vi håpe kvalmen gir seg nå som jeg slutter på de.

Har vært plaget med ryggvondt og migrene nå. Sliiiiten. Håper det er forbigående.
 
Last edited:
10+3 og i dag hørte jeg fine hjerteslag i doppleren min :) har jaktet i en gooood uke nå så det var gøy at den endelig kom frem. Over skambeinet, ca på midten.
 
Noen tror det kanskje ikke, men jeg er sikker på at jeg den siste uka har kjent bevegelser i magen. Er straks ferdig med 11 svangerskapsuke (10+5) på vei inn i svangerskapsuke 12. Kjenner små leamus eller strykedult nederst over skambeinet. Jeg kjenner det igjen fra sist. Med forrige kunne jeg kjenner det i uke 14. Daglig fra uke 15 og mannen kjente det når jeg var 16 uker på vei. Det er vel forsåvidt tidlig som førstegangs. Er rimelig sikker på at det er det jeg kjenner nå
 
Ultralyd #6
11+2

20180426_153804.jpg
20180426_160700.jpg

Ultralyden i går gikk så fint. Forrige uke sluttet jeg på hormonene så det er jo såklart litt nervepirrende etter det. Men det var et hjerte som slo 188 slag i minuttet. Hun så på hele fosteret veldig nøye. Ikke noe tegn til ryggmargsbrokk, magen er hel og fin, hjernen ser bra ut med to hjernehalvdeler. Ansiktet ser symtetisk ut, neseben er på plass og nakkefold er normal. Det var gøy å se utviklingen fra forrige uke. Fantastisk at de endrer seg så mye på så kort tid. Nå begynner det å føles trygt ut. Får en ultralyd i uke 12, 15, 18 og 32. Hun målte fosteret til å være 11+6, men i går var jeg 11+1 i følge menstermin så vi går etter det enn så lenge. Håper den utviklingen fortsetter, sier ikke nei til å få ut babyen min tidligere.
 
Ultralyd #6
11+2

Vis vedlegget 255212
Vis vedlegget 255214

Ultralyden i går gikk så fint. Forrige uke sluttet jeg på hormonene så det er jo såklart litt nervepirrende etter det. Men det var et hjerte som slo 188 slag i minuttet. Hun så på hele fosteret veldig nøye. Ikke noe tegn til ryggmargsbrokk, magen er hel og fin, hjernen ser bra ut med to hjernehalvdeler. Ansiktet ser symtetisk ut, neseben er på plass og nakkefold er normal. Det var gøy å se utviklingen fra forrige uke. Fantastisk at de endrer seg så mye på så kort tid. Nå begynner det å føles trygt ut. Får en ultralyd i uke 12, 15, 18 og 32. Hun målte fosteret til å være 11+6, men i går var jeg 11+1 i følge menstermin så vi går etter det enn så lenge. Håper den utviklingen fortsetter, sier ikke nei til å få ut babyen min tidligere.

Stilige bilder! Så bra at alt står bra til[emoji173]️
 
Ultralyd #7
12+1
men.jpg

14+1

Jeg glemte helt å skrive om ultralyden 2.mai. jeg var da 12+1, men i følge ultralyden var jeg ca 13 uker. Alt gikk strålende. Hun målte mye av det samme hun gjorde sist og hun sier at dette kommer til å gå bra for her ser det ut til å være en frisk baby. Neste ultralyd er 22.mai. litt skummelt å gå fra ukentlige ultralyder til å måtte vente 3 uker, men nå er det under 1 uke til jeg får se skatten igjen så det har forsåvidt gått fort. Jeg har en Doppler hjemme som jeg beroliger meg med av og til.

Formen er opp og ned. Mye kvalm fremdeles, spyr litt mindre men har hatt noen dårlige dager den siste uka hvor jeg føler kvalmen har økt. Bekkenløsninga er grusom, men jeg går til fysio/kiropraktor, og går på bassengtrening 1 gang i uka. Jeg har fått navlebrokk, tidenes nedtur. Det er vondt til tider, men foreløbig er den ikke stor. Håper tiden flyr fremover nå. Magen har vokst i rekordfart og jeg vil påstå at jeg er like stor nå som jeg var ved 20 uker sist.

Er spent på om vi får vite kjønn ved neste ultralyd. Er da 15-16 uker.
 
14+4

Så lei av den formen her. Kan ikke tiden bare gå litt fortere da. Ser lite glede i å gå gravid, det må jeg ærlig innrømme. Gleder meg til jeg i det minste kjenner godt med spark, så jeg har noe å glede meg over. Nå er det bare 3 dager til ultralyd, ser frem til det. Fordøyelsessystemet mitt er litt ute å kjøre den gangen her. Kan ikke huske jeg strevde så med det sist. Føler det er generelt litt annerledes det svangerskapet her enn sist gang. Spent på om det har sammenheng med kjønn.
 
Ultralyd #8
15+0
20180522_221320.jpg 20180522_221240.jpg


16+5
Sen oppdatering igjen. Skal skjerpe meg fra nå av. Her er ultralyden fra 22 mai.

I magen min bor det en gutt :Heartred:Heartred For en gøy nyhet, spesielt med tanke på at vi har ei jente fra før av og dette blir sistemann. Lillebror er sterk og frisk, alt så fortsatt bra ut. Gynekologen er kjempe fornøyd og det er vi også. Hun mente jeg var 15+5, så i dag er jeg altså 16+5. Har vært en uke foran på ultralydene hele tiden, satser på å bli satt frem til ordinær ultralyd som er i midten av juni.

Vi søkte om keisersnitt. Grøss og gru! Vet ikke hva jeg går til, men alternativet er så mye verre så jeg tør ikke gjøre noe annet. Det er som å velge mellom pest eller kolera. Men nå er valget tatt og jeg venter på innkallelse til sykehuset for samtale. Håper jeg får det tidlig. Jeg trenger å bearbeide det, så føler en tidlig samtale er viktig for meg.

Gleder meg til ordinær Ultralyd! Er så spent på hva terminen blir. Nå sliter vi bare med navn. Vi liker litt ulike navn så det å bli enig er ikke så lett ;)

Kvalmen har roet seg betraktelig de dagene her. Håper det er en trend som er kommet for å bli og ikke bare noen få gode dager. Plutselig har jeg følt meg som meg selv igjen på kveldene. Krysser fingrene!
 
18+0

Fikk avslag på søknad om keisersnitt. I følge gyn som følger meg opp i svangerskapet mente hun at det skulle gå gjennom. Jeg skal dit om en uke, får ta det med henne da. Brevet gav meg dog en vond følelse. Jeg takker det dårlig hvis jeg må føde vaginalt igjen.
 
18+0

Fikk avslag på søknad om keisersnitt. I følge gyn som følger meg opp i svangerskapet mente hun at det skulle gå gjennom. Jeg skal dit om en uke, får ta det med henne da. Brevet gav meg dog en vond følelse. Jeg takker det dårlig hvis jeg må føde vaginalt igjen.

Så trist at dine ønsker ikke kommer gjennom.. :( hvilket sykehus tilhører du? Jeg var inne til samtale om keisersnitt med første barnet og på AHUS sa de at de aldri tvang noen til å føde vaginalt om man absolutt ikke ønsket det. Kan hjelpe å skrive et brev til sykehuset der du ber om å få en time til og prate med lege på fødeavdelingen :) ønsker deg lykke til og håper du får det slik som du ønsker[emoji173]️
 
Så trist at dine ønsker ikke kommer gjennom.. :( hvilket sykehus tilhører du? Jeg var inne til samtale om keisersnitt med første barnet og på AHUS sa de at de aldri tvang noen til å føde vaginalt om man absolutt ikke ønsket det. Kan hjelpe å skrive et brev til sykehuset der du ber om å få en time til og prate med lege på fødeavdelingen :) ønsker deg lykke til og håper du får det slik som du ønsker[emoji173]️

Ja skal få hun som følger meg opp til å skrive en ny henvisning. Jeg vil i det minste komme inn på samtale. Hadde en fin fødselsopplevelse sist men pga feil utført av jordmor måtte jeg gjennom operasjon 9 mnd etter fødsel (hun sydde meg for stramt) som har ført til mye arrvev der nede og større sjanse for ruptur. De som opererte meg sa også at de anbefalte keisersnitt ved neste fødsel, så skjønner ikke at det ikke går gjennom. Men skal prøve en gang til, hvis ikke så så søker jeg på et annet sykehus. Tusen takk ❤❤
 
18+6

Deilig å kjenne spark utvendig. Kjent det i 3-4 dager nå. Kjenner mest på min venstre side. Har morkake som er delvis foranliggende så kjenner nok mindre på den ene siden pga det. Ny ultralyd i morgen hos hun som følger meg opp. Dette er vel OUL. Gleder meg til å se lillegutt igjen. Håper hun kan roe meg ang avslaget på keisersnitt og vi får gjort noe med det.
 
20180615_100707.jpg

Ultralyd #9
19+2

I går var det ordinær ultralyd. Alt bra, og det er fremdeles uten tvil en gutt der inne. Morkaken har flyttet seg så den er ikke lengre foran. Det forklarer at sparkene jeg kjenner er kraftige. Kjenner og ser det utvendig nå også.
Hun søkte på nytt om keisersnitt for meg og skrev at de må ta meg inn for vurdering. Krysser fingrene. Ellers ser alt bra ut. Jeg får ny ultralyd i uke 24, gleder meg til å se han igjen.

Her har halsbrannen plutselig dukket opp. Ikke voldsomt enda, jeg vet det vil bli verre, men nok til at det er ubehagelig.

Nå gjelder det bare å vente på innkallelse for vurdering til keisersnitt.. gruer meg veldig.
 
Last edited:
19+5
Holy fuck, halsbrann!! Det brenner her jeg ligger i senga å prøver å sove. Svir konstant men de verste toppene kommer i bølger å slår meg ned. Hadde glemt hvor ubehagelig det kan være.
 
Back
Topp