Kom, november! :) min dagbok i ventetiden

mellow

Glad i forumet
Mailykke <3
Novemberlykke 2018
En dagbok i ventetiden er vel nesten obligatorisk..? :)

Jeg har en historie med ufrivillige aborter så jeg blir derfor fulgt opp i graviditeten. 6 graviditeter, 1 levende barn. Jeg er nå på min 6.graviditet, og ved å følge samme opplegg vi gjorde da jeg gikk gravid med jentungen vår håper vi at det skal gå fint nå også.

  • Hormonsprøyter (ovitrelle) 2 ganger i uka
  • Albyl-e (blodfortynnende) tabletter daglig
  • Ukentlige ultralyder
Jeg skal på min første ultralyd om 7 dager. Det er antakeligvis litt for tidlig til å se hjerteslag, men da får jeg pratet med gynekologen og hun kan kanskje se om det ser greit ut i det minste.

Jeg har ei jentunge på 3, snart 4 år som gleder seg veldig til å bli storesøster (hu vet det ikke enda, men hun har vært klar så helt siden hun startet å prate ;) )

Svangerskapet med henne var veldig tøft. Jeg fikk hyperemesis som er ekstrem svangerskapskvalme, og er veldig redd jeg skal få det den gangen her også. Men - jeg klar for det, så lenge det går bra.

Nå er jeg 4+3, og håper dette skal gå veien. Det hadde vært fantastisk med et novemberbarn.

Mye tanker og litt frykt i denne fasen, men jeg får ikke gjort så mye med det fra eller til. Det gjenstår bare å se! Velkommen til min dagbok
 
Last edited:
Tidlig symptomer hittil 4+3
  • Ømme nipler og "tunge"/vonde bryster
  • Masse murringer og stølhet/vondt i magen - kan ikke huske det var så mye av det sist..
  • Litt svimmel av og til
  • Trøtt og sliten
  • Fryser fort!
  • Tisser oftere
Symptomer uke 5:
  • Litt småuggen
  • Fryser
  • Tisser oftere
  • Svimmel
  • Murringer
  • Ømme pupper
Symptomer uke 6:
  • Kvalme og oppkast
  • Svimmelhet
  • Trøtt
  • Ømme pupper
Symptomer uke 7:
  • Kvalme og oppkast
  • Trøtt (sover 10 tiden hver kveld)
  • Murringer
  • Øm i korsrygg
Symptomer uke 8:
  • Varierende kvalme og oppkast
  • Trøtt
  • Murringer / ligamentsmerter
  • Følelse av halsbrann
  • Verking i korsryggen, litt i skambeinet og låret
  • Deppa og sliten
Symptomer uke 9:
  • kvalme og litt oppkast
  • Bekkensmerter i korsrygg og skambein
  • Ubehagelig "klump" i halsen
  • Trøtt
  • Sover dårlig på nettene
Symptomer uke 10:
  • Kvalme og oppkast
  • Dårlig nattesøvn
  • Liten blære
  • Klump i halsen
  • Bekkenet verker både foran og bak
  • Hodepine og migrene!
  • Verker i kroppen
Symptomer uke 11:
  • Kvalme, men litt bedre form
  • Tisser fortsatt på nettene
  • Klump i halsen
  • Veldig vondt i korsrygg og bekken
Symptomer uke 12:
  • Kvalme, slutta å spy
  • Tisser ikke på nettene lengre
  • Sliten
  • Blodtrykksfall
  • Bekkenløsning og symfyseløsning
Symptomer uke 13:
  • Kvalme
  • Blodtrykksfall
  • Bekkenløsning/symfyse
  • Sliten
  • tisser på nettene igjen (var kortvarig lykke)
Symptomer uke 14:
  • Kvalme og oppkast
  • Blodtrykksfall
  • Bekkenløsning/symfyse
  • Tisser mye dag og natt
Symptomer uke 15-18:
  • Kvalme, litt oppkast i uke 15, 16 og 17
  • Blodtrykksfall
  • Rastløse ben på kveldene
  • Bekkenløsning
  • Liten blære
  • Sliten
 
Last edited:
Krysser fingrene for at den sitter denne gangen <3
 
4+6
Går straks inn i 6.svangerskapsuke. Har en svaaaak kvalme som kommer og går litt i dag. Slet noe voldsomt med det sist, men allikevel håper jeg, og venter på, at jeg skal merke det nå også. Fordi det er tross alt et veldig bra tegn.
Er også litt svimmel i dag.
4 dager til TUL.
 

5+2


Dagene går så seint :eek: Savner mer symptomer, jeg trenger en trygghet. Trøttheten bli sterkere da.
Ultralyd i morgen kl 12. På en måte gruer jeg meg til den fordi det er så tidlig at vi ikke kommer til å se så mye. Kanskje bare et sort hulrom som tyder på graviditet. Er så redd for at det ikke skal gå veien.
 
5+3
Ultralyd #1

Vi så et fosteranlegg på ca 8 mm. Har fått ny time om en uke, da håper vi på et embryo med et bankende hjerte. :) Hun så også cyste(r) på den ene eggstokken. Mest sannsynlig krymper de inn ila første trimester. Ellers må jeg si at jeg er veldig glad for at jeg får gå til gynekologen jeg går hos nå. Hu er fantastisk og jeg føler en stor trygghet ved å gå der.

I dag våknet jeg forresten opp med en sterk kvalme. Gikk over etter noen timer.
 
I dag fortalte vi det til foreldrene mine. Foreldrene til mannen står for tur når vi ser de. Selv om det er tidlig er det greit at de vet det. Om det går galt hadde de uansett fått vite det da, så da kan de heller glede seg med oss enn så lenge og bli med på å håpe på det beste. Da har de også lettere for å ha forståelse for at formen min kan svinge litt. Jeg tror det var fornuftig å bare si det nå.
 
5+5
I dag morges våknet jeg grytidlig av en drøm der jeg hadde glemt å ta hormonsprøyta mi og tablettene. Og ja - jeg glemte det i går. I panikk satte jeg den i magen. Kanskje underbevisstheten min kjempet seg gjennom drømmen min og minnet meg på det. Nå har jeg satt på huskeliste på tlf min 2x i uka.

Ellers føler jeg litt at jeg er på en båt om dagen. Er svimmel. Hardt med jobbhelg nå kjenner jeg. Tror jeg ringer fastlegen min til uka for å avtale første svangerskapskontroll.
 
6+1 (5+6)

Egentlig tror jeg at jeg er 5+6, fordi jeg spottet i 2 dager før mensen kom, vet ikke om det er riktig å regne med de dagene. Vet også at eggløsningen var ca 22 februar. Sist kom kvalmen og spyinga fra 6+0, så i morgen er den magiske grensen, kommer jeg til å bli dårlig? Håper på litt mer symptomer for at jeg skal føle meg tryggere.. Syns nesten jeg har mistet litt av symptomene mine nå, bortsett fra trøttheten. UL om 2 dager. Er så redd for å ikke se et bankende hjerte.
 
20180323_130533.jpg

6+3
Ultralyd #2

en liten klump MED hjerteslag :Heartred målene stemte nøyaktig med menstermin. Neste ultralyd blir om 1,5 uke. Onsdag etter påske.

I går kveld kom kvalmen. Og den har økt betraktelig i dag. Er småkvalm hele tiden. Et veldig savnet symptom som antakeligvis straks blir en hatet svangerskapsplage.
 
Den kvalmen er så altoppslukende. Gi meg styrke!! :depressed::(:yuck::sick006
 
Går snart inn i 4 uken med kvalme og spying, blir «vant» til det etterhvert. [emoji30]
Uff. Er så grusomt. Var "enklere" sist jeg gikk gravid for da hadde jeg kun meg selv å tenke på. Har du noen triks for å holde det litt i sjakk?
 
Uff. Er så grusomt. Var "enklere" sist jeg gikk gravid for da hadde jeg kun meg selv å tenke på. Har du noen triks for å holde det litt i sjakk?

Spise lite og ofte.. spiser mye drit nå merker jeg. Mye brødmat.. lettere å få ned.. :/ takler denne kvalmen og reduserte formen relativt dårlig merker jeg. Er irritert og syns det er drit å ikke orke noenting[emoji19]
 
Spise lite og ofte.. spiser mye drit nå merker jeg. Mye brødmat.. lettere å få ned.. :/ takler denne kvalmen og reduserte formen relativt dårlig merker jeg. Er irritert og syns det er drit å ikke orke noenting[emoji19]
Helt enig. :/
 
7+0

Ny svangerskapsuke og et hakk nærmere 12 uker. Hadde en jævlig tøff kveld i går med mye oppkast. Tok akupunktur tidligere på dagen i går men ser ikke ut at det hjalp så mye. Skal til fastlegen, håper jeg får sykemelding for det her klarer jeg ikke jobbe med nå. Ønsker bare at dagene skal fly unna nå, vær så snill :puke
 
7+5
Siden fredag har jeg bare blitt i bedre og bedre form. I dag våknet jeg faktisk kvalmefri. På en måte blir jeg bekymret. Ambivalent følelse det der. Hater å være dårlig, men frykter det er noe galt når det forsvinner. Heldigvis skal jeg på UL til onsdag. 3 dager til. La alt være i orden.
 
8+1
Ultralyd #3

20180404_145137.jpg

En liten gelebjørn. Hjerte slo fint og den har vokst masse siden sist. 1,7 cm er den nå.

Kvalmen er forresten tilbake. Kom tilbake for fult på mandag. Så nå vet jeg at jeg bare må nyte de kvalmefrie øyeblikkene. Sliter med å komme meg gjennom dagene. Ser bare frem til klokka blir 22 så jeg kan legge meg. Sover ca 9-10 timer på nettene og gjerne en timestid på dagen. Har det kun bra når jeg sover. Håper tiden hvor jeg kan nyte svangerskapet ikke er så langt unna.

Men i første omgang: enn dag av gangen..
 
9+1
Ultralyd #4

20180411_134417.jpg

Nå begynner det å skje ting inni der :binkybaby
I dag var den 2,5 cm, hjertet slo 175 slag og den sprellet med både armer og bein. Veldig moro å se. Vi tok utvendig ultralyd den gangen her så det ble nok litt mer utydelig bilde pga det. Nå begynner jeg å tru at det skal gå bra. Kanskje jeg kan prøve å slappe litt mer av og ikke bekymre meg så.

Kvalmen er veldig berg og dalbane om dagen. Noen dager er det konstant, andre dager er det som en tsunami som treffer meg inn mot land. Når jeg tror det er over kommer det flere og sterkere bølger skyllende innover meg. Andre dager er den såvidt der. Jeg vet aldri om jeg har en god eller dårlig dag.

Jeg fortsetter med akupunktur enn så lenge, om det er det som gjør dagene mine varierende vet jeg ikke, men jeg tar ingen sjanser enda.

Bekkenet er skikkelig gåent om dagen. Verker, det kommer klikkelyder når jeg beveger meg og jeg sover dårlig om natta pga det. Noen ganger er det vondt å gå etter å ha sitti litt. Typisk meg å få bekkenløsning tidlig. Neste uke har jeg tine hos legen, håper jeg får henvisning til fysio.
 
Du trenger ikke lengre henvisning til fysio. Du tar bare kontakt direkte med dem så avgjør de om du skal få time eller ikke.
Nye regler.

Masse lykke til
 
Back
Topp