Kom fødsel brått på eller gradvis?

Hvordan startet fødselen?

• Brått på

Votes: 25 54,3%
  • Gradvis oppbygging

Votes: 21 45,7%

• Antall som har svart
    46

Saga94

Glad i forumet
Maiskolbene 2023 :-)
Litt nysgjerrig på hvor mange som opplevde lite/ingen symptomer før vannet plutselig gikk for eksempel eller riene starta, og hvor mange som opplevde en gradvis oppbygging i symtpomer/smerter før det var i gang? :)

Nr 1 startet med at slimproppen gikk og riene kom og gikk.. 36 timer senere ble hun født. Fin og grei fødsel, bare lang.

Nr 2 startet helt plutselig med at jeg hørte et "knepp" og vannet gikk kl 23.30 og riene kom intenst kastet på meg med kun 25 sek mellom riene. Ble en dramatisk fødsel som nesten endte med at jeg mistet henne, og lå med full åpning og pressrier i over halvannen time, navlestrengen stramt rundt halsen og holdt henne fast i magen. Pulsen henne droppet. Alarmen gikk og rommet ble fylt opp med folk. To dro i hodet hennes, to lå oppå magen min og dyttet. Hun ble født 03.46. Etter den opplevelsen har det blitt 3 planlagte KS. Heldigvis få som opplever det❤️❤️❤️

Gradvis her. Startet ryggsmerter, og tenkte det var kynnere, men rietelle appen min sa kontakt sykehus, så vi gjorde det og dro for en sjekk. Da var jeg 4 cm. Fikk badekar og fremdeles bare ryggsmerter. Så gikk slimproppen og da starter nedtrykket som føles som du må bæsje. Ble sjekket, var 6 cm. Gikk rundt for klarte ikke sitte rolig, ble for rastløs og mot det kroppen ville.

Så kjentes det ut som en ballong som lå i klem. Nå begynte smertene å bli ille. Klarte ikke å gå mer, ble sjekket, 10 cm. Da først gikk vannet. Syntes faktisk det var vondt når vannet gikk. Men ballong følelsen forsvant og pressriene startet. Totalt fødte jeg under 3 timer. Så var fort men gradvis

Slimproppen gikk i to deler, kl 16 og kl 21. 03:00 gikk vannet. Ikke særlig rier, bare murring. Fikk drypp og etterhvert ballong. Lang historie og noen komplikasjoner.

Usikker på hva som blir mest rett. Vannet har ikke gått tidlig med noen av mine, de tok vannet med nr 1 og nr2, og det gikk rett før pressriene med nr3.

Men.. nr1, så trodde jeg at jeg hadde kynnere frem til det plutselig ble veldig sterke smerter. 11 timer fra første "kynner" til hun var ute, og var bare 35 uker på vei, så jeg kom inn på føden med 8 cm åpning. Så det FØLTES veldig brått på.

Nr2, så var jeg innlagt og ble strippet og fikk klyx for å se om kroppen tok hintet. Det gjorde den. Rier i 5 timer før hun var ute. Kom ikke brått på fordi det var forventet at det kunne starte.

Nr3 startet det på natten, 5,5 time samlet fra første rie. Var veldig uregelmessig hele veien, så var ikke helt sikker på.om det var tull eller ikke først. Kom ikke sånn sett brått på, for jeg fikk jo ikke sove, og var 40+6 uker på vei. Men gikk jo uansett fort.

Men ikke noe sånn murringer dagen før, og sånn sett sakte oppbygging altså. Det var jo rett på effektive rier. :P

Nr 1 og 2: kom for tidlig og brått på
Nr 3: maserier i store deler av svangerskapet og rier av og på i flere dager før fødselen kom i gang.

Gikk gradvis med alle tre . Bygga seg opp med rier , vannet ble tatt med nr 1 for fortgang . Ellers har vannet gått minutter ide pressriene begynte .

Når jeg tenker etter skjedde det gradvis, men jeg skjønte ikke det var rier før vi satt i bilen til sykehuset og jeg slo på rietelleren :hilarious:
Var dårlig i magen på ettermiddagen, og sliten. Hadde mageknip mens vi spiste middag (rier). Ga seg ila kvelden og vi la oss. Våkna vel i 1-tiden av mageknip, sånn skikkelig luftsmerter. Mannen mente vi skulle ringe føden siden jeg hadde covid og var så nærme at vi skulle ha pks pga seteleie. Kom inn på sykehuset før 6 på morran (litt kjørevei…) med 4 cm åpning og 5 min mellom riene. Ble akutt ks.

Hadde ingen kynnere i forkant av dette.

Nummer 1 ingen tegn på forhånd. Gikk lang tur dagen før. Våknet av vannavgang 17 dager før termin. Nummer 2 merket ingenting vannavgang i uke 21 (pprom).
Nummer 3 merket noe murring, født 2,, 5 timer etter vannavgang 2 dager på overtid. Så her startet det med at vannet gikk på alle 3.

Tja, både og?

Med første hadde jeg smårier så dro inn på en sjekk da jeg bare var 26+5 på det tidspunktet. Innlagt og hadde rier innimellom som ble stanset før det 27+3 plutselig startet opp og da var hun ute en time senere (hastesnitt pga tverrleie).

Minstemann følte jeg at fødselen varte en halv evighet :P Vannet gikk 30+0, ingenting skjedde før 31+5 hvor riene hardt begynte. Hadde rier totalt 37 timer så han ble da født 32+0 over midnatt.

Litt nysgjerrig på hvor mange som opplevde lite/ingen symptomer før vannet plutselig gikk for eksempel eller riene starta, og hvor mange som opplevde en gradvis oppbygging i symtpomer/smerter før det var i gang? :)
Med første fikk jeg rier som tok seg mer og mer opp. Men fra jeg kom på sykehuset med 2 cm åpning til jeg fødte tok likevel bare 4 timer. Total varighet fra jeg fikk rier til barnet ble født tok ca 8 timer.
Med andre fikk jeg også rier, men de kom brått og var vonde fra starten av. Varighet fra riene startet til barnet var født var ca 2 timer. Vannet gikk under pressriene på sykehuset med begge to.

2 x «plopp» med vannavgang på nesten 2 ukers overtid. Ingen tegn eller masing eller noen rieaktivitet før. Alltid på natten. Ca 1 time går før riene begynner. Da smeller de til og ungen er ute innen 1-2 timer. Alltid gått helt fint.

Back
Topp