Kom en afrikansk mann på døra her...

Tøsa!

Gift med forumet
Kom en på døra her, fra Zambia eller Kenya eller hva det var. Snakka gebrokkent engelsk, sa han var student og måtte ha støtte til å finansiere studiene.
Så ha går dør til dør og ber folk hjelpe han med det "through a book".
Skjønte ikke den helt, skulle jeg gi han en bok, eller skulle jeg gi han penger så han fikk kjøpe den boka eller whaaaat?

Noen som har fått besøk av samme?
Verste er at foreldrene mine (som jeg er hos i sommer) borr langt oppe i ødemarka, og jeg er alene og synes det er litt creepy.
Så snill ut da, fikk veldig vondt av han og dårlig samvittighet når jeg bare sa nei og lukket døren.

Hadde besøk av noe lignende opplegg i fjor sommer, en utrolig hyggelig fyr som solgte bøker om landet sitt eller Afrika generelt tror jeg og var del av et program for å tjene penger til etellerannet. Virket veldig seriøst men jeg kjøpte ikke noe da. Liker ikke å kjøpe noe fra oppsøkende selgere....

sikkert en selger som har tatt seg jobb i norge for å få penger nok til å studere eller noe... eller bare bullshit for å få deg til å kjøpe. som regel ikke noe skummelt. her er det østauropeere som selger crap de har "laget selv" og trenger hjelp fordi de er stumme eller datteren er blind eller syk e.l. Aldri hatt noe problemer med de etter de har vært her, men må innrømme jeg lukker døren inntil så de ikke får sett inn av hva slags verdisaker jeg har stående i leiligheten.

Han begynte å snakke om my beautiful home og my beautiful et-eller-annet jeg ikke hørte.
Herregud, jeg synes det er så frekt, men jeg får så vondt inni meg av å avvise folk:P

Har hatt en del av de på døren allerede denne sesongen.

Normalt kikker jeg alltid ut kjøkkenvinduet før jeg åpner, men denne gangen løp mini og åpnet døren (tok i håndtaket på døra som var låst) så de så jo det var noen hjemme..
Det var en fra de landene der som bare rakk med et ark som var laminert. Men noe " Jeg må ta vare på mine 4 brødre i mitt hjemland" blablabla. 
Jeg sa pent nei og smilte og rakk den tilbake. Han bare smilte og gikk igjen.

Ringte rett bort til farmor som bor i gata så hun slapp å tenke på det, he he!!! 

Gikk på tur med mini etterpå og da så jeg flere av de jobbe seg bortover gata her. 

hønepønemor skrev:
http://www.ba.no/nyheter/article6084343.ece

Ja, var nok den gjengen der.
Kommet seg til Trøndelag nå da.
Skulle gjerne hjulpet de nå når jeg vet litt mer, for jeg synes det er så utrolig bra at de gir alt for å få utdanning, men det kom så brått på for det første, og dessuten kunne ikke jeg vite om han snakka sant, har heller ikke cash.

Løsa skrev:

hønepønemor skrev:
http://www.ba.no/nyheter/article6084343.ece

Ja, var nok den gjengen der.
Kommet seg til Trøndelag nå da.
Skulle gjerne hjulpet de nå når jeg vet litt mer, for jeg synes det er så utrolig bra at de gir alt for å få utdanning, men det kom så brått på for det første, og dessuten kunne ikke jeg vite om han snakka sant, har heller ikke cash.

De har vært hos oss fire år på rad, og vi kjøper hvert år:) Vi har kunnet betale med faktura tidligere år, men i år hadde han med seg kortterminal:D

Kjempekoselige typer det der, vi kjøpte dyr i fare i år, tidligere har vi kjøpt småtrollbøker til ungene, kjempefine bøker! De jobber via et forlag i Norge mener jeg, så de selger bøkene til butikkpris og får overskuddet. 

Han som var hos oss i år har vi kjøpt av tidligere, han har bare 1 år igjen før han er utdannet lærer, og har reist til Norge hver sommer for å gjøre dette. Jeg syns det er et flott tiltak:) 

Jeg var også skeptisk første gang de ringte på døren, men når han forklarte hvem han var, og hva han jobbet for så gikk det veldig fint. Jeg har fått høre historier fra hjemlandet deres og lært mye nytt! Da jeg var gravid med yngstejenta så var det en hos meg som hadde en gravid kone i hjemlandet mens han var i Norge for å tjene penger. Siden første året de var her så har vi ventet på dem vi

kommer hit hver sommer også. På moped:-) bøkene har ikke passet meg enda, men får se hva han har ned i år:-)

Nå er det vel sånn at de som er kriminelle og går å tigger, gjør seg så stakkarslig og søte og folk biter på.

Ikke godt å si om det var noe vondt i mannen, men det er mye humbugg ute å går. Og folk blir jo advart, så er man usikker får man ta alle over en kam og låse døra.

Det er så leit for de som er seriøse og ikke blir trodd. Det er ikke så rart når vi har så mye rart rekende på dørene på sommerne våre.

*Prinsessa skrev:
Nå er det vel sånn at de som er kriminelle og går å tigger, gjør seg så stakkarslig og søte og folk biter på.

Ikke godt å si om det var noe vondt i mannen, men det er mye humbugg ute å går. Og folk blir jo advart, så er man usikker får man ta alle over en kam og låse døra.

Det er så leit for de som er seriøse og ikke blir trodd. Det er ikke så rart når vi har så mye rart rekende på dørene på sommerne våre.

Ja ikke sant, er man i syden kommer det jo et titalls "blinde" og "døve" med sånne lapper på seg, og det var derfor jeg ble skeptisk. Jeg sa bare no, sorry og lukket og låste døra foran trynet hans.
Huff, håper de vet hvorfor mange er skeptiske, og at de ikke tror jeg er den bitcha :(

Back
Topp