KOLS? elendig lungefunksjon

sas

Gift med forumet
Jeg trenger svar på et par ting og antar det er en del sykepleiere/legesekretærer o.l her som kan svare med sikkerhet.
JEg fikk en trist melding i går at min kamerat som er noen år eldre enn meg har fått kols.(emfysem som det visstnok også heter)
Han fikk vite at han har UNDER 40% av vanlig lungefunksjon igjen. Han har fått resept på noen medisiner og skal tilbake til sykehsuet i dag og ta noen blodprøver.
Jeg har jo lenge sagt til han at han må kutte ut røyken og begynne å trene litt, at han har dårlig kondis da han hele tiden hev etter pusten etter å ha gått litt rastk osv.
Det jeg lurer på: Kan man gjenvinne lungefunksjonen hvis man kutter ut røyken og trener???

Hvor gammel er han? [8|] 
Jeg fikk samme beskjeden i fjor, fikk noe astmalignende sykdom,  men det er ikke astma, så legen
min sier det er en begynnende KOLS [:o] Sluttet ikke å røyke før nå i mars, men allerede nå merker
jeg at jeg kan redusere astmamedisin og at jeg gradvis får tilbake litt kondis.

Det tar nok tid, og jeg må fortsette å trene.. og sikkert kutte ut festrøyking også for å bli helt fin [8D]
Han har en mulighet hvis han bare slutter NÅ!! jeg fikk tabletter av lege min, champix, de var suverene
til å slutte med [:D]  ble syk (kastet opp) av de, men det var verdt det!!!

ALLE kan få bedre lungekapasitet hvis man slutter å røyke. Den blir bedre for hver dag som går, det går smått, men det går framover. Det er aldri for seint å kaste røyken[;)] Han kan nok ikke få den på topp igjen, emfysem gjør at overflaten inni lunga ikke lenger er like stor som hos en person med friske lunger. Men han kan bli bedre!

en i fam har kols, og han har vært pasient på riksen i maaange år. det han sier er at han kan aldri blir bedre, men med trening og div medisiner kan han holde det i sjakk lenge. han blir gradvis dårligere, og ser at han i dag har elendig livskvalitet. går kjempesakte, sliter i trapper, fuktig luft er ille etc... han har ca 30% kapasitet, er som å puste i et sugerør sier han.

stakkars alle som får dette!!!

kols er uhelbredelig. men han kan forlenge tiden som frisk med å slutte å røyke. å ikke minst å få mulighet til donor. di vill ikke donere til folk som ikke har sluttet å røyke. det fikk ivertfall min svigermor beskjed om...

Man blir aldri kvitt KOLS, men kan holde sykdommen i sjakk med de riktige midlene. Min bestefar hadde KOLS, han fikk stor hjelp av Glitreklinikken der man lærer enormt mye om sykdommen, b.la hvordan å puste riktig, kosthold, aktivitet osv.

Hentet litt fra oppgavene jeg har gjort på skolen om KOLS.

Hva er KOLS?
Kronisk bronkitt og emfysem opptrer sammen og har fått fellesbetegnelsen KOLS.

Det er direkte sammenheng mellom høyt forbruk av sigaretter og sannsynligheten for å utvikle KOLS. Annen luftforurensning er også en medvirkende faktor, men røyking er hovedårsaken. I skjeldne tilfeller er det en arvelig enzym-mangel som er ansvarlig for utviklingen av KOLS, selv hos ikke-røykere.

Hovedsymptomer er at man puster tungt og har problemer med å puste ut, gjerne med piping og hvesing som ved astma. Hoste er et vanlig symtom. En person med KOLS er plaget av hyppige luftveisinfeksjoner, og det at han har problemer med å puste, fører til nedsatt aktivitet. Ved KOLS vil pasienten være tungpustet også ved hvile, og ha blå (cyanotiske) lepper og fingre på grunn av nedsatt respirasjon.

KOLS er en skjult funksjonshemning på lik linje med mange andre kroniske og invalidiserende sykdommer. Det er store individuelle variasjoner med hensyn til hvor sterkt sykdommen hemmer livsutfoldelsen.

Hvilke problemer kan mennesker med KOLS ha?
Å puste i forbindelse med fysisk aktivitet og evt. Problemer med å ivareta personlig hygiene og utføre daglige gjøremål.
Hoste, evt. Med gulgrønt ekspektorat.
Angst i forb. Med anfall av pustevansker.
Begrensninger i sosial aktivitet, med fare for isolasjon og ensomhet.

Hvorfor er følgende sykepleietiltak viktige ved KOLS?
a) gi informasjon og veiledning – Viktig å informere for å berolige, lære om sin sykdom, kunnskap om hva man kan gjøre ang sykdommen. Mestring.
b) legge til rette for trening og fysisk aktivitet – Fysisk aktivitet gir god helsegevinst for kronisk lungesyke. Bygger opp lungekapasitet og kondisjon.
c) sørge for et variert kosthold og rikelig drikke – Mineraler og vitaminer styrker immunforsvaret, drikke mye for å ha tyntflytende slim. Næringsrik mat, for energi.
d) bruke god tid og gjøre rolige bevegelser – Rolige bevegelser og ta seg god tid gir trygghet, og sliter ikke pasienten ut.
e) fjerne slim – Lære riktig hoste- og pusteteknikk. Ha spyttekrus og cellestoff nært pasienten. Avfallspose til å kaste brukt papir i. God munnhygiene.
f) hindre smittespredning – Unngå å bli smittet av luftveisinfeksjoner.
g) unngå tobakksrøyk og luftforurensing – Det svekker imunforsvaret generelt, og motstanden i luftveiene spesielt. Godt renhold er viktig, støvfri luft, røyklukt på klær, parfyme, dyrehår.

Jeg tror det "nye" nå blir unge folk med KOLS diagnoser.. [:o] 

Min lungefunksjon er blitt mye bedre etter jeg sluttet å røyke, så er man forholdsvis ung så
er nok muligheten til å få et normalt liv større.

Også tror jeg legen skremmer litt ekstra ved å si KOLS, for det er jo noe alle vet
hva er [&:]

Tusen hjertelig takk alle sammen for informative svar. Setter virkelig pris på det. JEg er så glad for at jeg selv har sluttet å røyke..

Back
Topp