Kolleger som har det gøy

*josefine*

Elsker forumet
På din bekostning, hvordan håndterer en det? Har opplevd noen ganger at en kollega benytter anledningen til å "henge ut" meg på en måte, i pausen, når jeg sier ting hun kanskje ikke er enig i/eller ikke liker. I dag opplevde jeg at to til hengte seg på, og lo med. Nesten så jeg vurderer å droppe pauser, når jeg vet disse tre damene har pause samtidig.

Kvinnfolk kan være så jævelige! Det er jo mobbing på arbeidsplassen og sont skal en ikke finne seg i! Det blir jo ille for deg å måtte droppe pausene :-( og så vil en også svare og kanskje være spydig tilbake, men da går man ned på deres nivå... Vanskelig situasjon. Kan ikke si jeg har vert der, har folk vert kvalme, så har jeg vert kvalm tilbake eller spurt de om hvor dumme de er, men det er jo ikke bra, men jeg blir så sinna hvis noen peller meg på nesa. :mad:

Det er sikkert andre her som kan svare på hvordan en går frem når noen mobber, er vel noen dere kan ta kontakt med og ordne ett møte for samtale.

Eller du kan ta henne til side og fortelle henne hva du føler og hvordan du oppfatter henne (ikke si som meg og kall henne en dum illeluktende fi**e), så kanskje hun slutter.

Lykke til :Heartred

Jobber i ett kvinnedominert yrke, og har selv opplevd at alt jeg sier/gjør blir kommentert feks. på pauserommet. Er ikke noe kjekt... jeg har rett og slett bare lært meg å leve med det. Men hadde det blitt for gale hadde jeg nok tatt det opp med daglig leder.

Jeg hadde jo svart noe spydig tilbake da, og gjerne formulert det på en slik måte at hun følte seg utrolig dum og liten.
Men da blir det krig..

Det du kan gjøre er å skrive ned alt som skjer like etter at det skjer, og når det har forekommet flere ganger, så sier du fra til sjef om at dette foregår.

Eller du kan gå bort til henne når dere er alene og spørre henne om det er noe hun har imot deg og at du isåfall vil at hun skal si det til deg, og at du ikke tolererer den salgs oppførsel og at du vil si fra dersom det fortsetter.

På din bekostning, hvordan håndterer en det? Har opplevd noen ganger at en kollega benytter anledningen til å "henge ut" meg på en måte, i pausen, når jeg sier ting hun kanskje ikke er enig i/eller ikke liker. I dag opplevde jeg at to til hengte seg på, og lo med. Nesten så jeg vurderer å droppe pauser, når jeg vet disse tre damene har pause samtidig.
Jeg håper jeg hadde klart å svare på tiltale for å sette henne litt på plass, men noen ganger så kan man jo bli så paff at det er vanskelig å tenke seg til hva man kan svare. Det er ikke noe morro når det blir ubehagelig for deg å ha pause sammen med disse. Damer kan være ganske ille når det kommer til sånt, spesielt de som er litt oppi årene. Hvis det gjentar seg gang på gang så ville jeg enten sagt ifra til den det gjelder eller så ville jeg vel kanskje gått til lederen til slutt. Du kan jo spørre henne rett ut om hun har ett problem med at dere mener forskjellige ting, fordi sist du sjekket så var ikke hun Gud og alltid hadde rett. Jeg vet ikke, men prøv å tenk deg ut noen setninger som svarer henne på tiltale og får henne til å holde kjeft :)

Uff kvinner kan være så ekkle mot hverandre til tider.

Jeg også jobbet på steder der det er overtall av kvinner, der de skal rotte seg sammen og kritisere arbeidsmåten til hverandre. jeg sier som regel "jeg legger meg ikke oppi hvordan du gjør dine ting, så kanskje du heller ikke skal legge nesa di oppi hvordan jeg gjør mine ting.

Sånt ender som regel med ett bitchy blikk, men da er det bare å ignore.

Mitt tips : ta det opp med personen, hva får vedkommende ut av å henge deg ut. jeg syns ikke du skal droppe pausen. hev deg over sånne kollegar:D

Prøv å snakk med di det gjelder på egenhånd. Ikke sikkert personene tenker over hvordan du tar det di sier....

Evt snakk med tillitsvalgt eller lederen din :-)

Håper det ordner seg for skal ikke være sånn!!

Har hatt det på samme måte i en annen jobb. Var så utrivelig og fælt :(

Beste måten er å ta det ved hornene, og si at du syns det er ubehagelig når de holder på slik og at du blir lei deg. Du kan også si at du har vurdert å droppe pausene når ting blir så ubehagelig. Si det når du opplever at de holder på. Hvis du trekker dem vekk så er det lett å si at det ikke var meningen og så fortsette etterpå eller bruke masse tid på å bortforklare det. Alternativt allier deg med en annen kollega som kan komme med "uoppfordret" støtte mens dere sitter der. Du har selvfølgelig informert henne/han på forhånd og lagt en slagplan uten at de andre vet det. Ofte hjelper det å få en sidekommentar fra andre om at de syns situasjonen er urettferdig

Back
Topp