Kolikkbarn og motorikk

Ørkenrev

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
August 2018
Maiblomstene 2020
Junilykke 2020 ♡
Februarhjertene 2025
er de tidligere ute motorisk?

Interresant teori.

Min hadde kolikk i tre mnd. Rullet fra rygg til mage ved 3,5 mnd. Ålte seg ved 5-6 mnd. Satte seg opp selv ved 7 mnd. Krabbet ved 7 mnd. Reiste seg opp ved bord 8 mnd. Gikk uten støtte fra 10 mnd

Min eldste var ikke kolikkbarn, noe sent ute med alt. Satt seg opp og krabbet ved 10 - 11 mnd.

Minsten hadde kolikk og er mye tidligere ute. Satt seg opp og krabbet før 7 mnd.

Jeg tenker det heller er barna. Her var eldste tregere enn Ynsgte men merker det mye på personligheten deres ved at eldste ikke tør så mye som Ynsgte. Eldste har kanskje refluks og hadde kolikk lignende symptomer en periode. Ynsgte har refluks og operert flere ganger. Mange mener at barn med smerter er kjappere ute. Men er stor forskjell på mine. Eldste krabbet aldri og fikk ved 14 mnd. Ynsgte krabbet tidlig og gikk/løp ved 11 mnd. Ser ingen sammenheng sånn sett og spesielt ikke siden Ynsgte faktisk fikk medisiner fra 5 mnd.

Har 3 kolikkbarn i familien. En var veldig treg motorisk, en anen veldig tidlig og n litt midt på treet. Så om jeg ser på de i min egen familie så virker det bare tilfeldig. Alle barn er jo forskjellige.

Har to kolikkbarn, ene sliter fortsatt motorisk og har fått en del hjelp fra fysio opp igjennom tiden.
Mens den andre var veldig tidlig ute med alt :)

Eldste hadde kolikk. Han var ikke tidligere ute enn de andre to, som ikke hadde kolikk.

Mine hadde kolikk, begge gikk selv ved hhv 8 og 9 mnd. Eldste var tidlig på alt (rullet selv ved 2 mnd og 1 dag, krabbet ved 3 mnd, osv). Yngste var «bare» tidlig med det å gå.

Ikke her hvert fall, måtte gå til fysio til og med. Hun hatet å ligge på magen, hylskrek med en gang hver gang det var mageleie. Hang etter fra første stund :wacky: Begynte å gå da hun var 1 år og 8 mnd.

Da sprakk den teorien :p

Takk for at dere deler erfaringer :)

Nei, absolutt ikke. Vårt kolikk barn var så treg motorisk at vi ble fulgt opp på sykehuset fra han var 8-9 mnd til 1.5 år både hos legemlig fysio. Han gikk først da han var 18.5 mnd.

Lå aldri på maven, hylte konstant hvis vi ikke hold ham.

Eldste hadde kolikk og var veldig tidlig ute motorisk. Krabbet da han var 6 mnd og prioriterte å gå fremfor å krabbe når han var 10.

Lillemor er 10 mnd nå. Lærte seg å krabbe da hun var 8 mnd og viser ingen tegn til at hun vil stå på beina!

Nei, jeg hadde ikke kolik å var tidlig ute. Ingen av mine barn hadde der og et av de var tidlig ute.

Back
Topp